59 819 läst ·
227 svar
60k läst
227 svar
Varför INTE ha lån på fastighet?
Klart dom kan! Högre omkostnader, materialkostnader, råvarupriser, transporter, ökad/minskad konkurrens, minskande marginaler... Finns mycket som driver upp priser.Beppo skrev:
Beppo skrev:Storken: Varför inte. Folk köper så mycket grejer före pengar dom inte har för att imponera på människor dom inte känner.
timmelstad: Företag kan ju inte höja priserna om det inte finns någon som betalar för varorna. Högre löner större betalningsmöjligheter dyrare produktionskostnader högre priser. Men visst är det lite av hönan och ägget.
ja och så byter de saker innan de har gått sönder. det är inte helt ovanligt att ungt par som köper ett hus river ut det 3 år gamla köket för det var fel färg på kaklet osv.. och investerar 150 i ett nytt.. galet värre!
ang ekonomin så är det lite utopi, vissa varor måste folk köpa tex bensin. du kan sätta 25:- /litern och folk kommer handla. titta på vägtullar, det är lika mycket trafik ivf. eller el eller mjölk osv. det är fin tanke men fungerar till viss del, det hade Marx oxå men det fungerade till en annan del.
Sen är det ju skillnad på att köpa bensin för 25kr/litern för att åka och arbeta eller 25kr/liter för att åka från rondell till rondell och hojta vid korvkiosken och gnälla över bensin är dyrt.
Idag har vi faktiskt hyffsat billiga drivmedel, tvärt emot vad många gnäller om. Det är ju fortfarande ingte många som backar på att ta bilen 1km enkel resa på kvällen för att köpa en dosa snus. Då är inte drivmedel dyrt. Skulle drivmedel vara dyrt skulle folk inte åka bil i den utsträckningen vi gör idag. Sen kan man gnälla hur mycket man vill om det.
Mat är inte heller dyrt. Vi har sjukt billig mat i dag jämnfört med förr i tiden. Billig och lättillgänglig.
Idag har vi faktiskt hyffsat billiga drivmedel, tvärt emot vad många gnäller om. Det är ju fortfarande ingte många som backar på att ta bilen 1km enkel resa på kvällen för att köpa en dosa snus. Då är inte drivmedel dyrt. Skulle drivmedel vara dyrt skulle folk inte åka bil i den utsträckningen vi gör idag. Sen kan man gnälla hur mycket man vill om det.
Mat är inte heller dyrt. Vi har sjukt billig mat i dag jämnfört med förr i tiden. Billig och lättillgänglig.
Denna text är skriven av "Elvis" på TPC för ett gäng år sedan:

Jag tycker detta låter klokt, men enligt många i denna tråden är detta fel? Så varsågoda, slå hål på dessa påståenden.Jag har pengar på banken, inga miljoner, men några spänn har det blivit.
Men, jag skall köpa något dyrt så lånar jag hellre pengar.
Varför ta sparpengar som kan ligga hos banken och öka i värde, och som dessutom är fin-fint att ha som buffert i fall något oväntat händer?
Banken gillar också att man har stålar i deras valv, då lånar de gärna ut mer pengar till en. Summa summarum: du disponerar mer pengar utan att behöva betala förmögenhetsskatt och annat skit
Samma med huset. Hade vi köpt det kontant (ja, vi kunde faktiskt ha gjort det eftersom sambon fick oförskämt bra för sin lägenhet) så det varit mindre ekonomiskt än att ta lån.
Lånet löper på 50 år, vi amorterar inte en nickel. Fördelar:
- Inflationen tuggar sakta men säkert i sig värdet av lånet. Hur mycket tror ni 675k är om 50 år?
Räknat på en inflation på 2% per år kommer lånet vara värt ~250k i dagens penningvärde. Om min lön är helt oförändrad kommer jag att tjäna ~63k. I dag har jag lån på 14 ggr min månadslön, om 50 år är lånet 5 ggr min månadslön.
Om huspriset stiger med 2% per år kommer huset var värt 2,4M.
Med andra ord står banken för pengarnas värdeminskning. Det funkar för mig.
- Om jag säljer huset får jag pengar över efter att jag löst lånet. Dessutom slipper jag en brutal reavinstskatt.
- Jag slipper förmögenhetsskatt och jag får dra av för räntorna (dvs. slipper betala skatt på ~11000 kronor om året för min halva av huset och ~7000 för bilen). Fina avdrag.
- Jag har pengar kvar som jag kan investera (och låta växa). När börsen blir normal igen växer pengarna med mer än vad jag betalar i ränta på lånet och därmed kan jag också lösa lånet fortare än om jag skulle amortera av det.
- Vi betalar i dag <3000 skattefria (man får ju ränteavdrag) spänn i ränta i månaden för 100 kvm hus, 30 kvm garage och ~3000 kvm tomt. Den "hyran" är lägre än för min gamla lägenhet på 38.5 kvm (strax över 4000 skattade spänn i månaden) och dessutom kommer jag garanterat tjäna en hel del pengar när jag en gång säljer huset.
Går allt åt helvete, så tar banken huset och bilen om jag har lån. Visst, så är det. Men har jag inte lån kommer Kronkalle och hämtar grejerna i stället. Vem som tar grejerna kan ju kvitta...
Jag trodde tidigare att lån var något man skulle ha så lite som möjligt av och sen betala tillbaka så fort som möjligt. Efter en timme med en ekonom förstod jag varför det resonemanget var mindre bra...
Men, det är ju upp till var och en hur man vill göra.
Jag gnäller inte över att folk köper saker kontant, och orkar inte höra på allt jävla gnäll (Den Svenska Avundsjukan?) om att "lån skall man minsann inte ha"...
Bry er om er egen ekonomi så bryr jag mig om min.
Jag orkar inte upprepa många saker som redan sagts förut. Men i korthet så bygger ovanstående resonemang på ett antal förutsättningar om allt från regler på bolånemarknaden, en framtida förväntan att det ska se ut som det gjort historiskt vad det gäller börsutveckling, inflation, prisutvecklingen på bostäder i området i fråga, den egna karriären, räntenivåer och. så. vidare.
Inget av ovanstående jag nämner är någon garanti eller ens troligt längre. Flera av punkterna har redan förändrats.
Det var/är denna typ av resonemang som i min mening till stora delar drivit på den utveckling vi haft på sistone. Naiv och spekulativ.
Inget av ovanstående jag nämner är någon garanti eller ens troligt längre. Flera av punkterna har redan förändrats.
Det var/är denna typ av resonemang som i min mening till stora delar drivit på den utveckling vi haft på sistone. Naiv och spekulativ.
Det jag håller med om är att det är ekonomiskt fördelaktigt att bo i hus kontra lägenhet. Men det kan som sagt räcka med ett riksdagsval för att ändra på det...
Allt är ju relativt. Man kan ju belåna huset över taknocken och sätta pengarna på börsen och sedan går börsen bakåt, man har pengarna (som nu är värda 25% av ursprungligt kapital) låsta i aktier, man förlorar arbetet och har inte råd att betala räntorna. Banken tvingar en att sälja aktierna med stoor förlust, sedan tar det några månader så är aktiepengarna slut och den exekutiva auktionen är faktum. Detta scenario är taget ur verkligheten.
Å andra sidan så kan man låna upp en mille på huset, göra några snabba in och ut i ett par utvalda kräftgångspapper, och tjäna 20-30% på årsbasis. Detta vet jag också folk som har gjort.
Resonemanget att man ska ha lån för att slippa förmögenhetsskatt har jag också hört, investera dom i OTC-noterade aktier osv. För att slippa få restskatt pga. fastighetsskatten mm. Men idag har vi ju inte kvar dessa idiotskatterna, så det kanske är lönsamt att amortera.
Personligen så tror jag på en gyllene medelväg. Amortera lite, spara lite på börsen, dvs. inte lägga allt på en sak.
Å andra sidan så kan man låna upp en mille på huset, göra några snabba in och ut i ett par utvalda kräftgångspapper, och tjäna 20-30% på årsbasis. Detta vet jag också folk som har gjort.
Resonemanget att man ska ha lån för att slippa förmögenhetsskatt har jag också hört, investera dom i OTC-noterade aktier osv. För att slippa få restskatt pga. fastighetsskatten mm. Men idag har vi ju inte kvar dessa idiotskatterna, så det kanske är lönsamt att amortera.
Personligen så tror jag på en gyllene medelväg. Amortera lite, spara lite på börsen, dvs. inte lägga allt på en sak.
Det här med att det ska vara bra att ha lite lån har jag också hört från mina föräldrar.
Det var dock på den tiden då vi hade en betydligt högre fastighetsskatt i sverige och anledningen var då, att med "lagom" mycket lån kunde man slippa kvarskatt vid deklarationen. Rent ut sagt en skatteplanering.
Personligen tycker jag att det är smartare att ha ett sparande där man får någon form av avkastning hellre än att låna ut pengar gratis till staten. Sån är jag! :-D
Det var dock på den tiden då vi hade en betydligt högre fastighetsskatt i sverige och anledningen var då, att med "lagom" mycket lån kunde man slippa kvarskatt vid deklarationen. Rent ut sagt en skatteplanering.
Personligen tycker jag att det är smartare att ha ett sparande där man får någon form av avkastning hellre än att låna ut pengar gratis till staten. Sån är jag! :-D
Det fanns 100% ränteavdrag också.... tiderna förändras. De som hänger med klarar sig bäst. Simple as that.
Ja, men vi mste ju leva i verkligheten, inte försöka sköta ekonomin efter hur det vore om det vore annorlunda? Som du skrev senare, det gäller att hänga med helt enkelt.timmelstad skrev:Jag orkar inte upprepa många saker som redan sagts förut. Men i korthet så bygger ovanstående resonemang på ett antal förutsättningar om allt från regler på bolånemarknaden, en framtida förväntan att det ska se ut som det gjort historiskt vad det gäller börsutveckling, inflation, prisutvecklingen på bostäder i området i fråga, den egna karriären, räntenivåer och. så. vidare.