storken skrev:
det jag syftade på var källhänvisningar till tidnings artiklar som en referens till åsikten. om artikel är vinklad vilket de i regel är så är åsikten oxå skev.
Shit vad du är luddig. Jag har absolut ingen "skev åsikt". Jag vill minnas att någon postade en länk där någon förstå-sig-påare gissar att reallönerna stiger i år. Jag kontrade med en länk till någon annan dito som gissar på motsatsen.

JAG har ingen åsikt. Min reallön stiger dock i år. d^_^b
 
Nyfniken skrev:
Shit vad du är luddig. Jag har absolut ingen "skev åsikt". Jag vill minnas att någon postade en länk där någon förstå-sig-påare gissar att reallönerna stiger i år. Jag kontrade med en länk till någon annan dito som gissar på motsatsen.

JAG har ingen åsikt. Min reallön stiger dock i år. d^_^b

då är det lugnt.
 
storken skrev:
då är det lugnt.
Förutom då att du kommenterat något genom att hänvisa till någon annans åsikt (som inte var en åsikt utan ett inlägg i debatten) och sen när du får förklarat för dig att det inte stämmer så "är det lugnt"?

Vad menar du med det?
 
timmelstad skrev:
Förutom då att du kommenterat något genom att hänvisa till någon annans åsikt (som inte var en åsikt utan ett inlägg i debatten) och sen när du får förklarat för dig att det inte stämmer så "är det lugnt"?

Vad menar du med det?

att jag inte är arg.
 
Nyfniken skrev:
Tja.. Folk verkar tro lite vad som helst om det.

[länk]
Ev. kanske kommer det inte bli reallöneökningar i år. Fortfarande lite osäkert vad uttrycket "nuförtiden" skall avse? Kanske betyder "nu" i själva verket "sen"? :)
 
Nu är nu och sen är sen, vad annars?:rolleyes:

;)
 
-MH- skrev:
Ev. kanske kommer det inte bli reallöneökningar i år. Fortfarande lite osäkert vad uttrycket "nuförtiden" skall avse? Kanske betyder "nu" i själva verket "sen"? :)
Jag hittar inte citatet "nuförtiden" , men i det här fallet bör det väl betyda 2011?
 
Se gärna inlägg #56.
 
-MH- skrev:
Se gärna inlägg #56.
Ja, och det jag ville poängtera då, och fortfarande står fast vid, är att det inte längre är lika bombsäkert att det "alltid" blir reallöneökningar varje år.
 
Sen kan man ju undra varför det skall finnas reallöneökningar? Ja, om man utför ett annat jobb än året innan men utför man samma arbete som man alltid gjort så är frågan varför det skall finnas reallöneökningar?

Det är ju detta som bidrar till att vi får inflation enligt KPI och med det höjs räntan. Företag får dyrare att producera produkter så priserna stiger och reallöneökningen kommer tillslut att ha ätits upp och allt börjar om igen.
 
Beppo skrev:
Sen kan man ju undra varför det skall finnas reallöneökningar? Ja, om man utför ett annat jobb än året innan men utför man samma arbete som man alltid gjort så är frågan varför det skall finnas reallöneökningar?

Det är ju detta som bidrar till att vi får inflation enligt KPI och med det höjs räntan. Företag får dyrare att producera produkter så priserna stiger och reallöneökningen kommer tillslut att ha ätits upp och allt börjar om igen.

vi borde lägga upp 5 eller 10 årsplaner och tillämpa planekonomi!
 
Beppo skrev:
Sen kan man ju undra varför det skall finnas reallöneökningar? Ja, om man utför ett annat jobb än året innan men utför man samma arbete som man alltid gjort så är frågan varför det skall finnas reallöneökningar?

Det är ju detta som bidrar till att vi får inflation enligt KPI och med det höjs räntan. Företag får dyrare att producera produkter så priserna stiger och reallöneökningen kommer tillslut att ha ätits upp och allt börjar om igen.
Eller... så vill man ha mer i lön eftersom allt blir dyrare när företagen ständigt höjer sina priser för att kunna höja vinsten ytterligare från föregående år..

Hönan eller ägget?
 
timmelstad skrev:
Ja, och det jag ville poängtera då, och fortfarande står fast vid, är att det inte längre är lika bombsäkert att det "alltid" blir reallöneökningar varje år.
Ah, så med nuförtiden menade du framtiden? Jamendåså!

Det har väl aldrig varit bombsäkert? Däremot rätt så sannolikt.
 
Storken: Varför inte. Folk köper så mycket grejer före pengar dom inte har för att imponera på människor dom inte känner.

timmelstad: Företag kan ju inte höja priserna om det inte finns någon som betalar för varorna. Högre löner större betalningsmöjligheter dyrare produktionskostnader högre priser. Men visst är det lite av hönan och ägget.
 
-MH- skrev:
Ah, så med nuförtiden menade du framtiden? Jamendåså!

Det har väl aldrig varit bombsäkert? Däremot rätt så sannolikt.
Med nuförtiden och framöver, menade jag nu, och framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.