59 821 läst ·
227 svar
60k läst
227 svar
Varför INTE ha lån på fastighet?
Jag tror faktiskt inte man måste hålla med, även om man är med i Unionen.
Så du menar att man inte kan vara säker på vad framtiden ger? Då håller jag med, men det har trots allt varit reallöneökningar de senaste 14 åren. Så ordet "nuförtiden" tycker jag passar dåligt in.
Så du menar att man inte kan vara säker på vad framtiden ger? Då håller jag med, men det har trots allt varit reallöneökningar de senaste 14 åren. Så ordet "nuförtiden" tycker jag passar dåligt in.
Jag tänker mest på att dagens ekonomiska politik förs ganska annorlunda mot vad som varit tidigare. Därav mitt siande om vad framtiden kommer att ge.
Tja.. Folk verkar tro lite vad som helst om det.-MH- skrev:
http://di.se/Artiklar/2011/5/30/237002/Reallonerna-sjunker-i-ar/
Jag vet inte vad du har för preferenser när det gäller bilar, men hade din farsa satt pengarna på börsen som avkastat 8% per år i genomsnitt hade han väl haft sisådär en halvmiljon att köpa bil för. Hade han sen även investerat pengarna han lagt ner på huset (efter att ha räknat bort boendekostnaden för alternativboendet) hade han nog kunnat köpa några bilar till.mmar2087 skrev:Precis, och det berodde på att vi släppte kreditregleringen vilket orsakde en låneboom och p.g.a. en fast växelkurs så var vi tvugna att kyla av ekonomin med sjukt höga räntor. Ett dygn var räntan 500%. Men sen dess är kronan flytande och därmed så kommer vi inte att få dessa tokräntor igen. Om vi nu lånar för mycket pengar jämfört med ökningen av varor och tjänster så kommer kronan att försvagas genom inflation och köpkraften minskar.
Farsan byggde också hus på 70 talet för 170 000 SEK. De har oftast lyckats ha bra ränta på lånet och därmed inte ansett det vara en så stor månadsutgift. Nu kom han dock på för några år sedan att de inte har så långt kvar till pension, och nu, jämfört med när det byggde, så krävdes det inte så många arbetsmånader för att betala av hela lånet och bli skuldfri. Hade han istället haft 170 000 SEk på banken så hade han på 70 talet kunnat köpa ett hus men om han sparat dem tills idag så hade han inte fått ens en vettig bil för det. Trist men sant.
nja då hände det inte mycket mer än att vinstskatten ändrades 17 december. finnas och penningpolitiken stora ändring var efter krisen som jag nämnde då riksbanken blev lite mer självständig och inte skulle bli samma fel som då. vilka ändringar har du syftat på? om det var röda eller blåa vid makten? det ser inte vi på marknaden några skillnader av ivf.
Jag syftar naturligtvis till den ekonomiska politik som förts av alliansen sen de vann valet 2006...
Jobbskatteavdragen gör ju att hushållen (där folk har jobb) får mer disponibla inkomster utan några större löneökningar. Det, kombinerat med de senaste årens finansiella instabilitet runtom i världen med låga räntor och till och från obefintlig inflation är enligt mig bidragande faktorer som håller tillbaka lönerna.
Jag tror även att schablonavgiften som ersatt fastighetsskatten och slopad förmögenhetsskatt också bidragit. Det är väl några specifika exempel på hur den ekonomiska politiken ändrats.
Jobbskatteavdragen gör ju att hushållen (där folk har jobb) får mer disponibla inkomster utan några större löneökningar. Det, kombinerat med de senaste årens finansiella instabilitet runtom i världen med låga räntor och till och från obefintlig inflation är enligt mig bidragande faktorer som håller tillbaka lönerna.
Jag tror även att schablonavgiften som ersatt fastighetsskatten och slopad förmögenhetsskatt också bidragit. Det är väl några specifika exempel på hur den ekonomiska politiken ändrats.
Så du menar att du bara slänger dig med påståenden och åsikter från andra utan att ha någon egen uppfattning om dessa? Eller vad menar du med att Nyfniken sagt det? Jag förstår inte alls hur det har någon koppling till ditt påstående?storken skrev:
du skrev:
Och nu menar du att det inte är din åsikt att det är vinklade artiklar i DI, utan att du bara förmedlade Nyfnikens åsikt?
Angående foliehatt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
(Ett kort citat: ..."Ingen eller bristande källkritik är ett utmärkande drag."...)
aha så du är smygbloggaretimmelstad skrev:Så du menar att du bara slänger dig med påståenden och åsikter från andra utan att ha någon egen uppfattning om dessa? Eller vad menar du med att Nyfniken sagt det? Jag förstår inte alls hur det har någon koppling till ditt påstående?
du skrev: Och nu menar du att det inte är din åsikt att det är vinklade artiklar i DI, utan att du bara förmedlade Nyfnikens åsikt?
Angående foliehatt:
[länk]
(Ett kort citat: ..."Ingen eller bristande källkritik är ett utmärkande drag."...)
det jag syftade på var källhänvisningar till tidnings artiklar som en referens till åsikten. om artikel är vinklad vilket de i regel är så är åsikten oxå skev.