storken skrev:
ett scenario till är när utlåningsränta är lägre en inlåning. det lär inte heller inträffa...
Förutom för MH förstås.
 
Edit, dubbelpost
 
Redigerat:
storken skrev:
om du har klåda uppsök en läkare. :D:D:D

ja man måste bagatellisera eftersom saker och ting är för komplexa för att folk skall rimligen kunna ta in det och ta beslut. om du skall byta bil tittar du på vilka legeringar de har i motorblocket oxå? kommer det påverka ditt beslut? förmodligen inte och då bagateliserar du redan, ytterst lite dock ändå.
Kan läkaren skriva ut något mot dumma kommentarer också? :rolleyes:

Jag kollar legeringar i motorblocket lika lite som jag kollar typen av legering på skruvarna i huset jag tänker köpa, ska du göra en liknelse gör den åtminstone relevant.

Jag förstår dels inte varför du som mäklare inte tycker man ska vara noggrann när man köper bostad utan bagatellisera det. Eller, jo, det gör jag väl i och för sig... :|

Dels är liknelsen obegriplig. Om du hade jämfört hur man räknar på sin ekonomi när man köper bil så hade jag förstått lite mer, eftersom väldigt få nya bilar skulle säljas om man räknade krasst på det. Men det är som sagt en helt annan diskussion.
 
Redigerat:
Att ha lån eller inte, hur mycket etc avgörs alltid i det enskilda fallet vad som är bäst. Och vad som per definition är bäst är också beroende av vilken filosofi man lever efter. Samhället har förändrats de senaste 20åren från att planera inför sin framtid och se långsiktigt, till att se mer till nuet.
Ex är hur ofta folk byter jobb idag och hur det betraktades för 20-30år sedan.

Det man med all säkerhet kan säga är att ingen vet hur framtiden kommer se ut och vad som kommer att hända. En del vill gambla med det och anta att det ordnar sig med jobb etc. En del andra vill ha en fast grund att stå på, och vara säkra att ingen kan ta huset ifrån en om man förlorar jobben etc.

Att betala eller inte av sitt lån kan också vara en fråga om ekonomisk SPEKULATION då man antar att man kan få mer avkastning för pengarna än vad låneräntan är.

Ex: Att spara ihop 2mille med 10000/månad tar ca 16år.
Vid lån och 4% ränta (ca 6500/mån) så har du 3500kr/mån o amortera för, dvs: det tar ungefär 46 år innan lånet är helt borta.

Till detta kommer inflationen, när inflationen+sparräntan är högre än lånen så är det ekonomiskt bättre med lånen, men det är en spekulation.
 
Zynx skrev:
Det man med all säkerhet kan säga är att ingen vet hur framtiden kommer se ut och vad som kommer att hända.
Vilket är precis vad jag försöker poängtera hela tiden.

Det som jag finner slående är att de som uttalar sig mer eller mindre tvärsäkert om framtiden alltid har väldigt höga förväntningar och är väldigt optimistiska om den okända framtiden.

Detta trots att det inte går att finna något stöd för dessa förhoppningar i dagens situation.

Men okej, det sista är väl egentligen spekulation från min sida också, så klanka ner på det ni som vill, optimistiska spekulanter ;)
 
Zynx skrev:
Ex: Att spara ihop 2mille med 10000/månad tar ca 16år.
Vid lån och 4% ränta (ca 6500/mån) så har du 3500kr/mån o amortera för, dvs: det tar ungefär 46 år innan lånet är helt borta.

Till detta kommer inflationen, när inflationen+sparräntan är högre än lånen så är det ekonomiskt bättre med lånen, men det är en spekulation.

Till detta kommer ju också att medan man amorterar så får man mindre underlag för räntan och kan amortera mer så med omviktning så tar det inga 46år.
 
Nej precis det tar inte 30år längre, dock tar det betydligt längre tid än 16år. På samma sätt som det går snabbare än 16år att spara ihop då du får ränta. Finns fin fina formler för det där.
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Förutom för MH förstås.
hur menar du nu? kan MH låna pengar till lägre ränta än han får på insättningen? för det var så jag menade.
 
storken skrev:
hur menar du nu? kan MH låna pengar till lägre ränta än han får på insättningen? för det var så jag menade.
Ja.
 
timmelstad skrev:
Kan läkaren skriva ut något mot dumma kommentarer också? :rolleyes:

Jag kollar legeringar i motorblocket lika lite som jag kollar typen av legering på skruvarna i huset jag tänker köpa, ska du göra en liknelse gör den åtminstone relevant.

Jag förstår dels inte varför du som mäklare inte tycker man ska vara noggrann när man köper bostad utan bagatellisera det. Eller, jo, det gör jag väl i och för sig... :|

Dels är liknelsen obegriplig. Om du hade jämfört hur man räknar på sin ekonomi när man köper bil så hade jag förstått lite mer, eftersom väldigt få nya bilar skulle säljas om man räknade krasst på det. Men det är som sagt en helt annan diskussion.

för att återta ämnet så pratade vi om att ha lån kontra inte ha lån. då är det i princip som jag sa leva nu eller inte leva nu. och förståelsen vad man får alt tappar.

att sätta sig in i ekonomi på din nivå är ju ingen som gör. du måste vara arbetsskadad när det gäller ekonomiska faktorer. tagga ner lite och kommentera så att det blir lättare att ta beslut och få hjälp och inte förvirra mer.

man skall vara noggrann när man köper bostad har aldrig nämn annat! så var snäll och ta tillbaka dina fördomar. det jag kommenterade är att ha / inte ha lån. i mitt yrkesroll som en mellanman i fastighets affär behöver jag inte, vill inte och har ingen anledning att utbilda folk i ekonomi. det är bankens jobb. så sluta upp nu med dina spydigheter mot mitt yrke nu!

och liknelsen var drastisk ja det vet jag och det var meningen oxå. liknelsen handlade om att bagatellisera saker som du kallade det. och det jag sa är att alla gör det på sitt sätt. det finns ingen rätt och fel utan alla har olika erfarenheter och preferenser. jag har dock kännsla att du alltid skall pracka på folk din väg. jag som mäklare har lärt mig att vara neutral och ge råd för och mot i samma veva. testa det någon gång... det är faktiskt riktigt nyttigt.
 
Zynx skrev:
Att ha lån eller inte, hur mycket etc avgörs alltid i det enskilda fallet vad som är bäst. Och vad som per definition är bäst är också beroende av vilken filosofi man lever efter. Samhället har förändrats de senaste 20åren från att planera inför sin framtid och se långsiktigt, till att se mer till nuet.
Ex är hur ofta folk byter jobb idag och hur det betraktades för 20-30år sedan.

Det man med all säkerhet kan säga är att ingen vet hur framtiden kommer se ut och vad som kommer att hända. En del vill gambla med det och anta att det ordnar sig med jobb etc. En del andra vill ha en fast grund att stå på, och vara säkra att ingen kan ta huset ifrån en om man förlorar jobben etc.

Att betala eller inte av sitt lån kan också vara en fråga om ekonomisk SPEKULATION då man antar att man kan få mer avkastning för pengarna än vad låneräntan är.

Ex: Att spara ihop 2mille med 10000/månad tar ca 16år.
Vid lån och 4% ränta (ca 6500/mån) så har du 3500kr/mån o amortera för, dvs: det tar ungefär 46 år innan lånet är helt borta.

Till detta kommer inflationen, när inflationen+sparräntan är högre än lånen så är det ekonomiskt bättre med lånen, men det är en spekulation.
d^_^b
 
storken skrev:
för att återta ämnet så pratade vi om att ha lån kontra inte ha lån. då är det i princip som jag sa leva nu eller inte leva nu. och förståelsen vad man får alt tappar.

att sätta sig in i ekonomi på din nivå är ju ingen som gör. du måste vara arbetsskadad när det gäller ekonomiska faktorer. tagga ner lite och kommentera så att det blir lättare att ta beslut och få hjälp och inte förvirra mer.

man skall vara noggrann när man köper bostad har aldrig nämn annat! så var snäll och ta tillbaka dina fördomar. det jag kommenterade är att ha / inte ha lån. i mitt yrkesroll som en mellanman i fastighets affär behöver jag inte, vill inte och har ingen anledning att utbilda folk i ekonomi. det är bankens jobb. så sluta upp nu med dina spydigheter mot mitt yrke nu!

och liknelsen var drastisk ja det vet jag och det var meningen oxå. liknelsen handlade om att bagatellisera saker som du kallade det. och det jag sa är att alla gör det på sitt sätt. det finns ingen rätt och fel utan alla har olika erfarenheter och preferenser. jag har dock kännsla att du alltid skall pracka på folk din väg. jag som mäklare har lärt mig att vara neutral och ge råd för och mot i samma veva. testa det någon gång... det är faktiskt riktigt nyttigt.
För att återta ämnet... så kanske vi ska prata om huruvida det finns fördelar med att ha lån mot inte.

Är det fortfarande någon som vill backa upp den förlegade synen att det finns privatekonomiska fördelar med det? Om inte, så tror jag vi löst ursprungsfrågan...

Vad det gäller mina "fördomar" om mäklare, så... kommer de troligen inte förändras under en överskådlig tid. Du har knappast gjort något för att förändra den synen heller. Skulle DU ge råd för OCH emot? När då? När du inte förespråkar "blunda och lev-filosofin"?

Jag försöker enbart nyansera denna bild och nämna ett antal saker som kan vara bra att tänka på. Hur det blir till att "pracka på:rolleyes:" någon en åsikt vet nog bara du.
 
timmelstad skrev:
Är det fortfarande någon som vill backa upp den förlegade synen att det finns privatekonomiska fördelar med det? Om inte, så tror jag vi löst ursprungsfrågan...
Jag väljer hellre att ha lån och en större ekonomisk buffert i sparande/fonder etc. än inga lån och ingen buffert. Fördelar som jag kan se det är att vid en eventuell arbetslöshet, sjukdom eller andra oväntade eller kanske till och med väntade kostnader så har man en buffert som jag själv kan styra över vilket jag värderar väldigt högt oavsett eventuella privatekonomiska fördelar att vara helt skuldfri.

Om man nu skulle ha så mycket pengar att man redan har en fet buffert så håller jag självklart med att har man inget bättre investeringsprojekt som troligen kommer att betala sig bättre än att amortera av skulden rakt av så är det väl självklart den bästa lösningen.
 
mr_bygg skrev:
Jag väljer hellre att ha lån och en större ekonomisk buffert i sparande/fonder etc. än inga lån och ingen buffert. Fördelar som jag kan se det är att vid en eventuell arbetslöshet, sjukdom eller andra oväntade eller kanske till och med väntade kostnader så har man en buffert som jag själv kan styra över vilket jag värderar väldigt högt oavsett eventuella privatekonomiska fördelar att vara helt skuldfri.

Om man nu skulle ha så mycket pengar att man redan har en fet buffert så håller jag självklart med att har man inget bättre investeringsprojekt som troligen kommer att betala sig bättre än att amortera av skulden rakt av så är det väl självklart den bästa lösningen.
Är din tanke då att du ska låna upp bufferten på bostaden då? Istället för att nyttja den högre marginalen till att bygga upp en buffert med?
 
Det beror helt på hur man ser det. Att bygga upp en buffert med den marginal det innebär i sänkta räntekostnader när man amorterar ser jag som obefintligt om man inte amorterar väldigt kraftigt på sina lån. Vi har en belåningsgrad som vi är bekväm med och valde när vi byggde nytt att göra en hel del själv för att hålla ner kostnaderna och samtidigt spara pengar istället för att låna till allt. Vi har en belåningsgrad under 80% idag och amorterar inget just nu på huslånet utan sparar och investerar delar av pengarna i trädgården. (som för övrigt i en artikel nyss här på byggahus visat sig vara en bra affär:D)

Jag har svårt att se att jag har lånat upp till min buffert då jag valt att låna mindre, göra mer jobb själv och spara pengar istället. Dessutom så har räntorna under den senaste tiden gjort att vi har sparat en hel del som vi nu "investerar" i trädgården som vi slipper låna till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.