FredrikoKarl skrev:
Så som ekonom jag ser inte alls varför det är "bra" att ha lån på huset. Bra jämfört med vad? Att ha pengarna på ett sparkonto? Knappast...
Om jag får välja mellan att ha lån på huset och pengar på ett sparkonto så väljer jag det senare alla dagar i veckan. d^_^b
 
Dina vänners enda riktiga argument är nog att de har lån själva. Och möjligtvis att de känner sig rikare med 100.000 kr på banken och 100.000 kr i huslån än med 0 kr på banken och 0 kr i huslån.
 
Nyfniken skrev:
Dina vänners enda riktiga argument är nog att de har lån själva. Och möjligtvis att de känner sig rikare med 100.000 kr på banken och 100.000 kr i huslån än med 0 kr på banken och 0 kr i huslån.
d^_^b
 
Att köpa ett hus är att binda kapital. Om jag kan köpa mitt hus och har möjlighet att skaffa det jag vill fast jag binder upp kapital i huset så är det vägan jag skulle ta. Nu kan jag inte det. Vi satsade mycket pengar kontant i huset när vi byggde det, men inte allt vi hade. Vi räknade på vilka stora kostnader vi har de närmaste åren, hur mycket vi skulle kunna spara ihop till och hur mycket vi behövde mer. De pengarna behöll vi i fickan och lånade upp på huset istället.

Nu ska jag erkänna att det inte bara var saker vi måste ha utan även lite lyxartiklar. Har man koll på sin ekonomi och har manöverutrymme ekonomiskt trots lånen ser jag inget fel i att ha lån.
Däremot blir det farligt om man lånar till allt, lyxfällanvarning. Om du först lånar på huset och sedan tar rena konsumtionslån för att köpa lyx då är du farligt ute.

Men att ha endast huslån och klara av att amortera, eller spara på annat sätt. Då är det väl inga problem med att frigöra pengar genom att låta banken få betalt för att låsa sina pengar istället? Men att det skulle vara bra att ha lån om man inte behöver kan jag inte förstå.
 
Bart skrev:
Att köpa ett hus är att binda kapital. Om jag kan köpa mitt hus och har möjlighet att skaffa det jag vill fast jag binder upp kapital i huset så är det vägan jag skulle ta. Nu kan jag inte det. Vi satsade mycket pengar kontant i huset när vi byggde det, men inte allt vi hade. Vi räknade på vilka stora kostnader vi har de närmaste åren, hur mycket vi skulle kunna spara ihop till och hur mycket vi behövde mer. De pengarna behöll vi i fickan och lånade upp på huset istället.

Nu ska jag erkänna att det inte bara var saker vi måste ha utan även lite lyxartiklar. Har man koll på sin ekonomi och har manöverutrymme ekonomiskt trots lånen ser jag inget fel i att ha lån.
Däremot blir det farligt om man lånar till allt, lyxfällanvarning. Om du först lånar på huset och sedan tar rena konsumtionslån för att köpa lyx då är du farligt ute.

Men att ha endast huslån och klara av att amortera, eller spara på annat sätt. Då är det väl inga problem med att frigöra pengar genom att låta banken få betalt för att låsa sina pengar istället? Men att det skulle vara bra att ha lån om man inte behöver kan jag inte förstå.

ett av de smartare inläggen på forumet! d^_^b
 
-MH- skrev:
Man får göra avdrag på räntan på alla lån, oavsett om man använder pengar till hus, sprit, rökverk eller galanta damer.

Anna_H, eftersom dina grannar slösar med pengar enligt, sig, är det vetenskapligt bevisat att lån "funkar inte"? ;)

Funkar det inte för er, tex? NI verkar ha huslån och ni behöver inte handla på krita.
Du missade det faktum att jag kan betala tillbaka hela lånet i morgon och fortfarande ha gott om pengar på banken ;-)
Visserligen är en del av det ärvda pengar, men även om de räknas bort så anser jag att det att vi hållit ner lånekostnaden och sparat ihop till saker istället har bidragit till att vi har mycket bättre marginaler än grannarna som har 4 gånger så höga lån.

Men jag tror egentligen att det handlar om så mycket mer än "lån eller inte". För många är det dumt att ha en massa pengar "bundna" på banken, de vill att "pengarna ska jobba" som de säkert hört någon säga, men de missade att det betyder att investera i saker som förräntar sig eller kan säljas för mer än man betalade, inte att köpa bilar, båtar, lyxrenovera osv. Eller så enkla saker som att fråga sig om den färskpressade juicen för 30 kr/liter verkligen är 6 gånger godare än den för 5.90?
 
Anna_H skrev:
Du missade det faktum att jag kan betala tillbaka hela lånet i morgon och fortfarande ha gott om pengar på banken ;-)
Det kunde jag med en gång, men sen så insåg jag att det finns bättre saker här i livet än skippa lån till varje pris. Så jag satsade åt andra hållet. ;)
 
Till varje pris ska man väl inte skippa lån. Men om man redan har allt man vill ha, då fyller väl inte lånen någon funktion mer än att det ger mig pengar på banken och räntor att betala? Grannarna har båt och två bilar, men jag vill inte ha nån båt och en bil till kostar alldles för mycket, dessutom är det hälsosamt att cykla. Fånigt att köpa en bil och ett årskort på gymmet, när man kan cykla till jobbet helt grstis istället, tycker du inte?
 
Tja, det fåniga är nog att tro att alla kan eller vill cykla till jobbet, och att det skulle minska behovet av en extra bil.
 
Anna_H skrev:
Till varje pris ska man väl inte skippa lån. Men om man redan har allt man vill ha, då fyller väl inte lånen någon funktion mer än att det ger mig pengar på banken och räntor att betala? Grannarna har båt och två bilar, men jag vill inte ha nån båt och en bil till kostar alldles för mycket, dessutom är det hälsosamt att cykla. Fånigt att köpa en bil och ett årskort på gymmet, när man kan cykla till jobbet helt grstis istället, tycker du inte?
Haha, bara att gratulera om man kan skippa alla lån och redan har allt man vill ha;) Målet är väl att ha allt man vill ha, men jag tvivlar på att vara helt skuldfri när jag når målet.
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Du missade det faktum att jag kan betala tillbaka hela lånet i morgon och fortfarande ha gott om pengar på banken ;-)
Men om du är i den situationen är det då inte mest ekonomiskt fördelaktigt att göra just detta, dvs betala hela lånet? Jag tolkar "gott om pengar på banken" som att det med god marginal räcker till vad du tror dig vilja göra och även räcker till buffert för (rimliga) oförutsedda kostnader.

Nu har jag bara skummat tråden så jag kanske missat något. Sorry i så fall.
 
Anna_H skrev:
Visserligen är en del av det ärvda pengar, men även om de räknas bort
Varför skulle de räknas bort? Vad spelar det för roll vad dina pengar kommer ifrån? Vare sig du har ärvt, jobbat eller vunnit så är ju dina pengar dina pengar.
 
-MH- skrev:
Tja, det fåniga är nog att tro att alla kan eller vill cykla till jobbet, och att det skulle minska behovet av en extra bil.
Är det nån som tror det? :x
 
Ok, har skummat lite i tråden och kontentan verkar vara att man inga lån ska ha? Man kan kanske vända på det att istället bo i en hyresrätt och betala dubbelt så mycket istället för att äga en fastighet med lån från banken, detta blir ju som en slags hyra men du äger fastigheten delvis, det gör man aldrig i en hyresrätt. Få kan handla ett hus kontant likaså investera i något som kan ge det dubbla om 10-20 år.
Har jag fel rätta mig?!
 
Lån har man inte för att det är bra, det har man för att man måste. Lån innebär att du köper något idag, för pengar du inte har, och lovar att betala tillbaka i framtiden, normalt genom arbete. Lån "förslavar" därigenom mänskligheten och gamla GPs devis "den som är satt i skuld är inte fri" gäller i allra högsta grad.

Det enda som skulle kunna anses vara positivt med lån är väl inflationen. I och med att pengamängden ökar för varje lån som tas i samhället så minskar också värdet på pengarna. Har man ett lån och inflationen minskar pengavärdet så innebär det att det krävs mindre arbetsinsats för att betala av lånet än om pengarnas värde varit konstant. Har du i stället pengar på banken med dålig ränta så innebär det att köpkraften i ditt sparkapital minskar just p.g.a. att andra människor lånar.

Själv amorterar vi så mycket vi kan på lånet. Är ju uppväxt på 70 talet när man sparade först och köpte sedan istället för tvärt om. Det farliga är de konsumtionslån som är vanliga idag. Om man bortser från ockerräntorna så är problemet det att när jag jobbade ihop pengar på sommarloven på 80-talet för att köpa en stereo, ja då visste jag hur mycket jobb det krävdes för att tjäna ihop pengarna. Om jag sedan valde att köpa stereon i alla fall, ja då var det ändå ett genomtänkt beslut. Med enkla lån så är det lätt att köpa saker i onödan som du inte skulle gjort om du insett att du var tvungen att jobba i månader för att betala av skräpet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.