kristofer12345 kristofer12345 skrev:
så vad är ditt förslag hur jag kan gå vidare?
den ena är LP . lågtryck hindrar motorstart om det är för lågt tryck eller den suger ner sig
hp - högtryck skyddar om tex kondensorsidan inte blir av med sin värme
fel någonstan i dessa kretsar eller gasbrist

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
är det R290?
jag har is 81 , ja fick info om gasol men är inte säker med tanke på vad som står i infon se nedan.. om det då är r290

• Bild av en teknisk specifikationstabell för värmepumpar, inklusive IS 81-modellen med information om elinkoppling, köldmedium R290, och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
returen returen skrev:
den ena är LP . lågtryck hindrar motorstart om det är för lågt tryck eller den suger ner sig
hp - högtryck skyddar om tex kondensorsidan inte blir av med sin värme
fel någonstan i dessa kretsar eller gasbrist
måsye ju vara lp då för den startar som sagt in , alltså hindrar motorstart så antagligen låg tryck då den inte startat på ett bra tag..men vad det är för köldmedie är en bra fråga ,

måsye ju vara lp då för den startar som sagt in , alltså hindrar motorstart så antagligen låg tryck då den inte startat på ett bra tag..men vad det är för köldmedie är en bra fråga ,
R290 är propan, dvs huvudbeståndsdelen i gasol. Ispinnen var väl en av få som använde detta köldmedium. Men idag är det högst modernt igen så de var före sin tid.
Du har fått ett bra tips hur du kan bygla tryckgivaren för att under några sekunder se om du får liv i kompressorn, och se om tidigare nämnda komponenter fungerar.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag hängt med i alla svängar här så är det en slutning av 3-4 i den där kopplingsdosan som gör att din döda styrenhet i den stora kapslingen ("skåpet") inte får någon spänning.

Den där gröna sensorn är troligen någon slags säkerhetsvakt. Du borde kunna kortsluta 3-4 och se vad som händer.
hur föreslår du bo att jag kan kortsluta 3-4? att koppla på 3-4 i samma sockerbit eller? ge mig nån hint..

kristofer12345
B Bjober skrev:
R290 är propan, dvs huvudbeståndsdelen i gasol. Ispinnen var väl en av få som använde detta köldmedium. Men idag är det högst modernt igen så de var före sin tid.
Du har fått ett bra tips hur du kan bygla tryckgivaren för att under några sekunder se om du får liv i kompressorn, och se om tidigare nämnda komponenter fungerar.
menar man då
r290 men att de skriver ”gasol/r290” i manualen.. må tro

• Diagram över tekniska data för Octopus värmepump, visar specifikationer som al-profiler, elektrisk inkoppling, köldmedie R290 och dimensioner för olika modeller.
    Skapa konto
menar man då
Propan ur en vanlig gasoltub är vad jag förstår inte ren nog för att nyttjas i en kylkompressor. Det är väl främst förekomsten av vatten som är ett problem tror jag.
Jag har fyllt gasol i bilkyla men skulle fundera lite mer innan jag fyllde en värmepump. Blir lite större konsekvenser vid haveri. Man är ju oftast mer beroende av värme än kyla.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B Bjober skrev:
Propan ur en vanlig gasoltub är vad jag förstår inte ren nog för att nyttjas i en kylkompressor. Det är väl främst förekomsten av vatten som är ett problem tror jag.
Jag har fyllt gasol i bilkyla men skulle fundera lite mer innan jag fyllde en värmepump. Blir lite större konsekvenser vid haveri. Man är ju oftast mer beroende av värme än kyla.
jag gjorde precis en lyckad renovering av en vinkyl, o denna vp har stått länge så är mer ett sista försök att kicka igång den.. vid vinkylen hade jag r290 gick hur bra som helst förutom att jag fyllde på lite för mkt då jag var förvånad hur lite 18 gram var , 2 kg är ju nått annat..

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
men så är deå att din ena kontrollbox inte lyser dvs ser död ut
troligen utan att veta är den ena till högtrycket och den andra till lågtrycket
eller så är den ena till driftebn och säkerheten i den andra

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
menar man då
det är bedömt så alltså R290 i din

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
jag kan inte mäta gasol trycket då? o se om det är för lågt? ska ha 2 kg tror jag.. o sen om den kickar igång igen..? har en lite pump med påfyllnad. utrustning
man väger in detta när man fyller på

du kan om det finns ett mätutag på lågtryckssidan mäta förångningstemperaturen med manometer

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
årerställningsmöjlighet? hur brukar det vara? o hur plockas dessa pressostater av? skruvas, magnet? eller hur
det beror på
de kan sitta på schraders
eller lödda

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
årerställningsmöjlighet? hur brukar det vara? o hur plockas dessa pressostater av? skruvas, magnet? eller hur
bara HP går att återställa manuellt men även HP kan vara automatisk återställning

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
hur föreslår du bo att jag kan kortsluta 3-4? att koppla på 3-4 i samma sockerbit eller? ge mig nån hint..
Är det ändå bara ett sista försök kan du börja med att bryta den högra säkringen i din styrlåda och sen lossa på ovansidan plint 3-4 i plastboxen sätt sen brun-blå under en av skruvarna där och dra åt. Då är pressostaterna borta ur leken och du kan starta igen med säkringen och använda den för att bryta när du testat och lägger tillbaks 3-4 som tidigare.

Elcentral med öppet lock, synliga kablar och en spänningsprovare vidrör en kontakt för att testa strömmen.
Skapa konto

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
men så är deå att din ena kontrollbox inte lyser dvs ser död ut
troligen utan att veta är den ena till högtrycket och den andra till lågtrycket
eller så är den ena till driftebn och säkerheten i den andra
hmmm okej..hur kollar jag detta med säkerhet..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.