kristofer12345
men ligger problemet verkligen nere i lådan ,,tkr problemet akulle va i skåpet

Om jag hängt med i alla svängar här så är det en slutning av 3-4 i den där kopplingsdosan som gör att din döda styrenhet i den stora kapslingen ("skåpet") inte får någon spänning.

Den där gröna sensorn är troligen någon slags säkerhetsvakt. Du borde kunna kortsluta 3-4 och se vad som händer.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
3 o 4 går ju till dessa gröna på kompressorn, sen vilken som går till vilen vet jag ej verkar som 3 går till den nedre gröna o 4 uppe
Ja då är du i mål det du visar där är pressostater, tryckvakter som hör till köldmediesidan dvs ut och in på kompressorn. Du kan kolla om det finns någon återställningsmöjlighet på dem normalt är det så på högtryckssidan. Du har åtminstone hittat orsaken nu så kan du lämna alla andra ideer runt det.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Ja då är du i mål det du visar där är pressostater, tryckvakter som hör till köldmediesidan dvs ut och in på kompressorn. Du kan kolla om det finns någon återställningsmöjlighet på dem normalt är det så på högtryckssidan. Du har åtminstone hittat orsaken nu så kan du lämna alla andra ideer runt det.
årerställningsmöjlighet? hur brukar det vara? o hur plockas dessa pressostater av? skruvas, magnet? eller hur

kristofer12345
o framför allt vf har den ena stängts av, inte haft igång pumpen på länge , låg gas eller?

kristofer12345
såg att det är ett jäkla ingrepp o byta

Det gäller att lista om tryckvakten är trasig eller som den faktiskt gör sitt jobb (läckage i systemet).

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
årerställningsmöjlighet? hur brukar det vara? o hur plockas dessa pressostater av? skruvas, magnet? eller hur
såg att det är ett jäkla ingrepp o byta
Ja du får kolla efter någon liten knapp eller hål där man i så fall kan trycka för återställning. Är själva vakten sönder är det ingrepp med hantering av köldmedia så inget att ge sig på utan rätt utrustning och vana av såna jobb.

Du kan testa kortvarigt dvs max minuter att som Bo skrev koppla förbi 3-4 och se vad som händer. Har du tur kan vakterna få lite motion men knappast sannolikt.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
jag kan inte mäta gasol trycket då? o se om det är för lågt? ska ha 2 kg tror jag.. o sen om den kickar igång igen..? har en lite pump med påfyllnad. utrustning

jag kan inte mäta gasol trycket då? o se om det är för lågt? ska ha 2 kg tror jag.. o sen om den kickar igång igen..? har en lite pump med påfyllnad. utrustning
Det är knappast gasol du har i den så oavsett är du dåligt insatt i hur det fungerar där så låt bli annat än ett kort startprov med byglad 3-4. Här på forumet finns en mycket van och insatt person på grunderna för värmepumpen kanske vi kan be tex @returen säga något om dina grejer om han vill.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Det är knappast gasol du har i den så oavsett är du dåligt insatt i hur det fungerar där så låt bli annat än ett kort startprov med byglad 3-4. Här på forumet finns en mycket van och insatt person på grunderna för värmepumpen kanske vi kan be tex @returen säga något om dina grejer om han vill.
okej , gärna men vf skulle det inte vara gasol, kag har fått från leverantören att det är gasol

kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
titta sj

• Tabell och beskrivning av värmepumpsmodeller med tekniska data, inklusive "IS 48", "IS 61", och "IS 81", visas med en bild av en värmepumpsmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 o 4 går ju till dessa gröna på kompressorn, sen vilken som går till vilen vet jag ej verkar som 3 går till den nedre gröna o 4 uppe
de gröna är transpondrar dvs tryckgivare

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
de gröna är transpondrar dvs tryckgivare
så vad är ditt förslag hur jag kan gå vidare?

är det R290?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.