10 852 läst ·
87 svar
11k läst
87 svar
Var köpa transformator i fysisk butik?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag bara tänker nu, vad fasen ska jag göra när jag kommer åt det då? :/ Jag kommer inte kunna laga det själv ändå väl?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Löda låter överkurs.
Just nu är dock problemet att jag inte har en smal 10 torx. Ska till K-rauta och köpa det... Nått mer jag bör köpa där som kan behövas i denna reparation?
Just nu är dock problemet att jag inte har en smal 10 torx. Ska till K-rauta och köpa det... Nått mer jag bör köpa där som kan behövas i denna reparation?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Att löda är inte så svårt. Det finns komponenter som är svårlödda, med typ en tiondels mm mellan trådarna. Men den här switchen som jag misstänker kan vara trasig, har inte sådana problem.
Jag skulle gissa att kretskortet sitter bakom knapparna. Men det är en gissning. Om du hittar en billig multimeter så kan det vara bra att ha. Det finns ev. på k-rauta, men troligare på Clas Ohlsson eller Jula.
Multimeter är allstå ett instrument som kan mäta spänning eller ström eller resistans. Det är framförallt spänningsmätning och resistans som är intressant.
Såvitt jag vet finns det ingen multimeter som är så billig/dålig att den inte skulle duga för den här felsökningen. Det händer att de säljer enkla multimetrar för under 100 kr.
Jag skulle gissa att kretskortet sitter bakom knapparna. Men det är en gissning. Om du hittar en billig multimeter så kan det vara bra att ha. Det finns ev. på k-rauta, men troligare på Clas Ohlsson eller Jula.
Multimeter är allstå ett instrument som kan mäta spänning eller ström eller resistans. Det är framförallt spänningsmätning och resistans som är intressant.
Såvitt jag vet finns det ingen multimeter som är så billig/dålig att den inte skulle duga för den här felsökningen. Det händer att de säljer enkla multimetrar för under 100 kr.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Hann inte läsa innan jag kom tillbaka. Nu har jag i alla fall lyckats ta loss hela svarta plastboxen med elektroniken:
Här är det som är bakom knapparna btw:
Jag har en pryl jag fick med GDS-prenumerationen i våras. Som jag förstår ska man kunna mäta spänning med den, men jag vet inte hur den fungerar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det som är bakom knapparna btw:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en pryl jag fick med GDS-prenumerationen i våras. Som jag förstår ska man kunna mäta spänning med den, men jag vet inte hur den fungerar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Man skulle behöva se kortet från översidan, och undersidan. Där bör du kunna följa banorna som de röda trådarna är kopplade till. De, eller en av dem bör gå till switchen.
Instrumentet känner jag inte igen, tänkbart att det går att mäta med, men jag tvivlar. Ligger det en bruksanvisning i plastpåsen?
Instrumentet känner jag inte igen, tänkbart att det går att mäta med, men jag tvivlar. Ligger det en bruksanvisning i plastpåsen?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Skulle tro att du inte behöver mäta så mycket, troligtvis har reläet (den vita fyrkantiga komponenten mitt på kortet) svetsat kontakten när du kortslöt vid felkopplingen. Eftersom fläkt och knappar med indikering är ok ska det mycket till om det inte bara är det enkla felet. Ett riktigt robust nästan gammeldags konstruerat kort där, det är bra då tål det bättre en sån här fadäs.
Ta fler bilder på den delen så kan du få reda på var du skaffar liknande, tex Elfa som nämndes. Sen bara att värma lödkolven, och mät inget i starkströnskretsar med det instrumentet ser inte särskilt vettigt ut.
Ta fler bilder på den delen så kan du få reda på var du skaffar liknande, tex Elfa som nämndes. Sen bara att värma lödkolven, och mät inget i starkströnskretsar med det instrumentet ser inte särskilt vettigt ut.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Menar du att det är det som sitter där hos mig? Ett gammaldags kort?GK100 skrev:
Vet inte riktigt vad jag ska ta kort på. Den vita klumpen? Är det den som måste bytas ut och lödas fast en ny sådan? Eller vadå?GK100 skrev:
Här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja att det verkar gammaldags är i det fallet inget fel eller problem snarare tvärtom så tänk inte på det.
Och det är den vita klumpen som är reläet och som får bytas, en enkel operation och en standardkomponent du enkelt skaffar. Så iväg och skaffa lödprylar om du inte har och ett relä bör finnas hos Elfa.
Ta en bild på undersidan också det är där du löder.
Och det är den vita klumpen som är reläet och som får bytas, en enkel operation och en standardkomponent du enkelt skaffar. Så iväg och skaffa lödprylar om du inte har och ett relä bör finnas hos Elfa.
Ta en bild på undersidan också det är där du löder.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Blev bara lite förvånad eftersom jag köpte kåpan för ett år sen bara. Men förstås, kan ju vara en gammal modell för det. Förmodligen eftersom modellen jag köpte var halogen.
Alltså det här med att löda... Så sjukt... Vet ju inte ens hur man ska göra. Finns det någon youtube-video för denna typ av lödning?
Här är bilder:
Ska man ha någon speciell lödtråd?
Kan man inte se om det är skadat först innan man byter denna del? Eller går det inte att se? Man måste bara anta det eller?
Alltså det här med att löda... Så sjukt... Vet ju inte ens hur man ska göra. Finns det någon youtube-video för denna typ av lödning?
Här är bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man ha någon speciell lödtråd?
Kan man inte se om det är skadat först innan man byter denna del? Eller går det inte att se? Man måste bara anta det eller?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Exakt vad på Elfa är det jag ska köpa?
Edit: Vad fan är det jag håller på med....
Edit: Vad fan är det jag håller på med....
Minns du om du hörde ett "klick" när du tryckte på lampknappen? Alltså ett klick från den vita burken (reläet) snarare än från knappen i sig?
Jag tror också att reläet har svetsat fast, och oftast så slutar reläerna klicka om kontakten sitter fast...
Om du har en multimeter som kan möta resistans är det relativt lätt att mäta om så är fallet.. fast det bör endast göras då kortet är losskopplat/spänningslöst.
Om jag hinner ska jag försöka rita i din bild på hur du ska mäta.
Jag tror också att reläet har svetsat fast, och oftast så slutar reläerna klicka om kontakten sitter fast...
Om du har en multimeter som kan möta resistans är det relativt lätt att mäta om så är fallet.. fast det bör endast göras då kortet är losskopplat/spänningslöst.
Om jag hinner ska jag försöka rita i din bild på hur du ska mäta.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Japp, jag hörde ett klick. Det lät precis som det brukar låta när jag sätter på och stänger av lampan, bara att det nu inte hände något. Lamporna lyser oavsett.


