Lamporna på toa har dött... Misstänker att trafon är boven i dramat, men är ju inte helt säker.
Mätte med multimetern i strömbrytaren. Där har jag 198 V.
Mäter jag på ingående spänning i transformatorn (skruvterminalen där de blåa sladdarna kommer in) så får jag 23 V (jag hade förväntat mig 198 V där också). Utgående spänning (vita sladdar) är 0 V.
Detta är den info jag har om trafon:
Som ni ser på översta fotot så driver den två halogenlampor. Tror de är på 25W var.
Är det 100% transformatorn som är kass? Var hittar jag i så fall en ny? Den måste ju passa i urfräsningen som den nuvarande sitter i...
Mätte med multimetern i strömbrytaren. Där har jag 198 V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäter jag på ingående spänning i transformatorn (skruvterminalen där de blåa sladdarna kommer in) så får jag 23 V (jag hade förväntat mig 198 V där också). Utgående spänning (vita sladdar) är 0 V.
Detta är den info jag har om trafon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på översta fotot så driver den två halogenlampor. Tror de är på 25W var.
Är det 100% transformatorn som är kass? Var hittar jag i så fall en ny? Den måste ju passa i urfräsningen som den nuvarande sitter i...
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tja, om trafon är kass så kan du ersätta den med i stort sett vilken halogentransformator som helst som klarar måttkraven. Kjelle har en, http://www.kjell.com/se/sortiment/e...nsformatorer/halogentransformator-60-w-p44226
Mätningarna säger inte så mycket när du inte närmare förklarar hur du har mätt. Vid de inkommande blå (!!) ledarna kan du ha lite olika spänning pga kapacitiv koppling. Utan att gå in närmare på det behöver det inte vara konstigt. Mer konstigt är i så fall att det är två blå ledare..... Kan det vara så att någon har tyckt att det var en bra idé att bryta på nollan eller var det bara slut på andra färger?
Andra ställen att köpa halogentransformatorer på är valfri bygghandel, elbutik.se, elot.se, elgrossisten.se m.fl. Det enda som du ska kolla förutom måtten är att den levererar AC 12V (eller 11,8, eller något därikring), att måtten stämmer samt att den är märkt med den där dubbelringsymbolen (tredje märket från vänster på din trafo) och dubbelkvadraten (men det ska mycket till att hitta en halogentrafo som inte är det).
Mätningarna säger inte så mycket när du inte närmare förklarar hur du har mätt. Vid de inkommande blå (!!) ledarna kan du ha lite olika spänning pga kapacitiv koppling. Utan att gå in närmare på det behöver det inte vara konstigt. Mer konstigt är i så fall att det är två blå ledare..... Kan det vara så att någon har tyckt att det var en bra idé att bryta på nollan eller var det bara slut på andra färger?
Andra ställen att köpa halogentransformatorer på är valfri bygghandel, elbutik.se, elot.se, elgrossisten.se m.fl. Det enda som du ska kolla förutom måtten är att den levererar AC 12V (eller 11,8, eller något därikring), att måtten stämmer samt att den är märkt med den där dubbelringsymbolen (tredje märket från vänster på din trafo) och dubbelkvadraten (men det ska mycket till att hitta en halogentrafo som inte är det).
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Det finns massvis med olika transformatorer 230V/12V på varje byggmarknad (Clas, biltema mm). Men dina spänningsmätningar ger mycket konstiga resultat. Går de blå ledningarna direkt till strömbrytaren?
Om du bara har 23 V på primärsidan är det inte så konstigt att du får 0 V på sekundärsidan. Det är knappast transformatorns fel.tlundberg skrev:
Om du orkar förklara hur jag ska mäta så gör jag gärna om dettommib skrev:Mätningarna säger inte så mycket när du inte närmare förklarar hur du har mätt. Vid de inkommande blå (!!) ledarna kan du ha lite olika spänning pga kapacitiv koppling. Utan att gå in närmare på det behöver det inte vara konstigt. Mer konstigt är i så fall att det är två blå ledare..... Kan det vara så att någon har tyckt att det var en bra idé att bryta på nollan eller var det bara slut på andra färger?
Nää, det tror jag inte. Har för mig det var en brun och en blå ledning i strömbrytaren.Thomas_Blekinge skrev:
Nån aning om vad det kan bero på? Att jag bara har 23 V på primärsidan alltså? Tommib snackar ju något om kapacitiv koppling...cpalm skrev:
Biltema verkar inte ha någon transformator. Den på Kjell var slut på lagret, både på webben och lokala butiken. ClasOhlson verkar ha en som skulle kunna funka, bara den passar i urfräsningen
http://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-transformator-/Pr365949000
Men nu är det väl kanske tyvärr inte så enkelt då att det bara är att byta trafo, utan ledningarna kanske är kass, är det det ni säger?
http://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-transformator-/Pr365949000
Men nu är det väl kanske tyvärr inte så enkelt då att det bara är att byta trafo, utan ledningarna kanske är kass, är det det ni säger?
Är du säker att du mäter mellan tändtråd och nolla?
Har du en eller flera strömbrytare? Ingen dimmer eller något konstigt?
Har den fungerat tidigare? Slutade den plötsligt fungera? Märkt något annat konstigt med elen?
Konstiga färger in på trafon. Två blåa. Kanske slut på tråd, så man valt blå som tändtråd?
När du säger att du har 198 VAC på strömbrytaren hur mätte du då?
Hade du likadant in på strömbrytaren (obruten fas) som ut på tändtråden (198 VAC enligt dig)?
Vad mäter du med för mätinstrument? Säker alla säkringar / huvudsäkringar hela?
Har du en eller flera strömbrytare? Ingen dimmer eller något konstigt?
Har den fungerat tidigare? Slutade den plötsligt fungera? Märkt något annat konstigt med elen?
Konstiga färger in på trafon. Två blåa. Kanske slut på tråd, så man valt blå som tändtråd?
När du säger att du har 198 VAC på strömbrytaren hur mätte du då?
Hade du likadant in på strömbrytaren (obruten fas) som ut på tändtråden (198 VAC enligt dig)?
Vad mäter du med för mätinstrument? Säker alla säkringar / huvudsäkringar hela?
Många bra frågor, det gillar jag 

Men i princip satte jag bara multimetern mellan in och ut på brytaren och mätte med brytaren tillslagen (198 V) och frånslagen (0 V)
Inte säker på någonting... Ska fota när jag mäter så ni kan se själva, men det får vänta tills jag har hjälp med en extra hand att hålladavidhell skrev:
Bara en enkel strömställare.davidhell skrev:
Först slutade ena lampan (av två) att funka. Men den kom igång igen efter att ha knackat lite på armaturen. Sen efter någon dag dog den helt. Efter ytterligare någon dag dog båda.davidhell skrev:
Foto kommerdavidhell skrev:
Osäker på vad du menar.davidhell skrev:
davidhell skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
All annan el funkar som den brukar, så jag tror det...davidhell skrev:
En annan spontan fråga - Du har provat byta ljuskällorna? Dom där är notoriska på att gå sönder och dessutom så är sockeln en väldigt vanlig felkälla.
Annars håller jag med övriga talare - Det låter fel med den spänningen på inkommande till transformatorn.
Din mätning på strömbrytare än felaktig - En brytare klipper EN ledare (Helst fasen men kan även bryta nollan). Du kan helt enkelt inte mäta enbart på brytaren då du bara har en ledare som bryts utan man måste i sådant fall mäta vid en dosa eller vid transformatorn för att blanda in både fasen (L) och Nollan (N) . En bild kanske säger mer än tusen ord:
När du mätare 198VAC vid brytare skulle jag hävda att den är AVSLAGEN och det du egentligen mäter är någon form av läckage via transformatorn....
Hänger du med? Ta och mät igen på ingången till transformatorn, tryck på knappen och kolla igen.
Annars håller jag med övriga talare - Det låter fel med den spänningen på inkommande till transformatorn.
Din mätning på strömbrytare än felaktig - En brytare klipper EN ledare (Helst fasen men kan även bryta nollan). Du kan helt enkelt inte mäta enbart på brytaren då du bara har en ledare som bryts utan man måste i sådant fall mäta vid en dosa eller vid transformatorn för att blanda in både fasen (L) och Nollan (N) . En bild kanske säger mer än tusen ord:
När du mätare 198VAC vid brytare skulle jag hävda att den är AVSLAGEN och det du egentligen mäter är någon form av läckage via transformatorn....
Hänger du med? Ta och mät igen på ingången till transformatorn, tryck på knappen och kolla igen.
Redigerat:
Japp, det var det första jag testadeslacker skrev:
Doh! Så klart :/slacker skrev:
Nu ser det rimligare ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men tyvärr är det fortfarande 0 V på utgången
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så då lutar det väl åt att trafon är kass nu igen då... Men var hittar jag en som passar? Mätte precis. Max 16 mm tjock får den vara.
Biltema: Inga transformatorer till halogen
Kjell&Co: Ej i lager, dessutom 20 mm tjock
ClasOhlsson: 20 mm tjock
Jula: Lågprofil. Tyvärr fortfarande för tjock, 18 mm
Rusta: Har ej
Byggmax: Har ej
Hidealight: "Flatline" För tjock, 18 mm
Elonline: Hittar inget
Elbutik: Nu börjar vi närma oss, 17 mm
Eldirekt: 17 mm även här. Dessutom ev. utgått ur sortimentet
Byt till LED-lampor så kan du sätta i en LED-trafo.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/transformatorer/led-transformatorer
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...d-lampor/ledsavers-led-modul-g4-100-lm-p63089
Ser ut som en G4-sockel men du måste kolla först.
Annars hade du ju hittat på elbutik.se.... En millimeter kan du kanske klara genom att trycka lite eller lägga en tunn list mellan överdelen och resten av skåpet...
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/transformatorer/led-transformatorer
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...d-lampor/ledsavers-led-modul-g4-100-lm-p63089
Ser ut som en G4-sockel men du måste kolla först.
Annars hade du ju hittat på elbutik.se.... En millimeter kan du kanske klara genom att trycka lite eller lägga en tunn list mellan överdelen och resten av skåpet...
