10 852 läst ·
87 svar
11k läst
87 svar
Var köpa transformator i fysisk butik?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Kom på hur det skulle sitta. Tyvärr tror jag dock att lamporna är sönder också...
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
bara en kontroll, hur har du kopplat?
och varifrån kommer 230V trådarna? Kan du ha bränt någon säkring i fläkten också? Om du har möjlighet att mäta så kolla att du verkligen har 230V fram till drivern.
OM felet du gjorde var att du kopplade 230V där LED anslutningen skulle vara, och LED till 230V ingången på drivern, så borde det inte ha gått ut ngn. spänning till lamporna. Det är bra isolerat mellan primär och sekundärsida.
och varifrån kommer 230V trådarna? Kan du ha bränt någon säkring i fläkten också? Om du har möjlighet att mäta så kolla att du verkligen har 230V fram till drivern.
OM felet du gjorde var att du kopplade 230V där LED anslutningen skulle vara, och LED till 230V ingången på drivern, så borde det inte ha gått ut ngn. spänning till lamporna. Det är bra isolerat mellan primär och sekundärsida.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du inte kan kontrollmäta. så kan du testa med att koppla in en lampsladd med kontakt till drivern (istället för trådarna från fläkten), från ett uttag som du VET att det fungerar.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag blev lite osäker nu bara. För tidigare när det var halogen så skulle svart in i högra hålet och rött i vänstra. Det fanns dock inget angivet om plus eller minus. Men jag har fortsatt köra samma visa sen dess. Men ser nu dock att det på trådarna till LED-lamporna sitter små lappar som säger Black, svart - och Red, röd +. Vilket skulle betyda att svart ska in i vänstra hålet och röd i högra. Ska jag byta plats på dom så svart kommer i minus och röd i plus och prova på nytt? Eller sabbades lamporna nyss när jag testade tvärt om?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag gjorde så nu. Och då började lamporna lysa när jag satte i kontakten. Däremot gick dom inte att reglera med strömbrytaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
OK, då är lamporna tydligen hela.
Om vi skall kunna föreslå åtgärder för regleringsproblemet, så får du beskriva bakgrunden lite bättre.
Jag antar att du bytt ut några lampor som satt där tidigare? Jag tokar att du hade en trafo för halogenlampor då?
Är det samma två trådar som gick till den som nu driver LED drivern? Det fanns inga andra anslutningar till den?
vad är det för brytare, en mekanisk som ställer sig i "tänt läge" eller en toggleknapp?
Har du möjlighet att plåta var trådarna kommer ifrån? Är strömbrytaren inkopplad direkt mot belysningstrådarna, eller har du ett kretskort på vägen? Om det är elektronik inblandad i regleringen så misstänker jag att du bränt upp den med kortslutningen vid felkopplingen.
Om vi skall kunna föreslå åtgärder för regleringsproblemet, så får du beskriva bakgrunden lite bättre.
Jag antar att du bytt ut några lampor som satt där tidigare? Jag tokar att du hade en trafo för halogenlampor då?
Är det samma två trådar som gick till den som nu driver LED drivern? Det fanns inga andra anslutningar till den?
vad är det för brytare, en mekanisk som ställer sig i "tänt läge" eller en toggleknapp?
Har du möjlighet att plåta var trådarna kommer ifrån? Är strömbrytaren inkopplad direkt mot belysningstrådarna, eller har du ett kretskort på vägen? Om det är elektronik inblandad i regleringen så misstänker jag att du bränt upp den med kortslutningen vid felkopplingen.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Hela projektet handlar om att byta ut halogen till LED. Jag kontaktade Franke och dom beskrev hur man gör och att det finns ett kit dom kunde skicka. Jag fick satsen idag.
Här är det som kopplats bort:
För att svara på dina frågor:
1. Om du menar de två röda trådar som kommer uppifrån så ja.
2. Det är en och samma knapp som man trycker på:
3. Så här ser det ut där trådarna kommer ifrån:
Kretskort finns förmodligen. Men hon på Franke skrev efter mitt missöde:
Så skrev dom. Dom beskrev tydligt och bra hur man kopplade ur halogenlamporna men inte hur man skulle koppla i de nya. Som jag brukar göra med liknande situationer så tog jag en bild på den gamla anslutningen innan jag kopplade bort det hela:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det som kopplats bort:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att svara på dina frågor:
1. Om du menar de två röda trådar som kommer uppifrån så ja.
2. Det är en och samma knapp som man trycker på:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Så här ser det ut där trådarna kommer ifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort finns förmodligen. Men hon på Franke skrev efter mitt missöde:
Och "fläkten" alltså spjället, fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Njaa. Om jag får gissa så sitter det en elektronisk switch på kretskortet, som styrs via lampknappen. Switchen kan ha tagit skada av kortslutningen. I så fall kan det vara en enda komponent på kretskortet som är trasig, och fullt möjlig att byta ut för någon med lödkolv. Finns troligen att köpa exakt rätt eller kompatibel på Elfa i Solna.
Alternativt får man försöka få tag i ett kretskort som reservdel.
Alternativt får man försöka få tag i ett kretskort som reservdel.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Finns det några kontrollampor vid knapparna, i så fall, fungerar dom?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Dom två röda trådarna, kan dom vara felkopplade att dom borde byta plats med varandra? Kan det spela roll?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej, det spelar ingen roll vilken av de trådarna som går till ena eller andra anslutningen. Det är växelström, till skillnad från likströmmen som går till lamporna.
Om du har möjlighet att komma åt krestkortet, och ta några bilder på det, så kan vi nog ge några tips om vilken komponent som är mest trolig.
Försök i så fall också att följa var de röda trådarna är inkopplade på kortet, ta närbild på ledningsmönstret.
Jag kommer att vara borta från datorn till senare ikväll. Men här finns fler som kan kolla.
Om du har möjlighet att komma åt krestkortet, och ta några bilder på det, så kan vi nog ge några tips om vilken komponent som är mest trolig.
Försök i så fall också att följa var de röda trådarna är inkopplade på kortet, ta närbild på ledningsmönstret.
Jag kommer att vara borta från datorn till senare ikväll. Men här finns fler som kan kolla.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg



