10 852 läst ·
87 svar
11k läst
87 svar
Var köpa transformator i fysisk butik?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja det måste nästan vara så att reläet har svetsat fast. Jag är lite förvånad, hade väntat mig en elektronisk switch.
Följande relä skulle kunna vara rätt för dig:
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-...er_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=96.5
Men du bör kontrollmäta det rent mekaniskt. Under nedladdning finns databladet för reläet, där finns en måttskiss för pinnarna.
Följande relä skulle kunna vara rätt för dig:
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-...er_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=96.5
Men du bör kontrollmäta det rent mekaniskt. Under nedladdning finns databladet för reläet, där finns en måttskiss för pinnarna.
Reläet har dessa fyra punkterna som du får löda loss för bytet. De röda är kontakten och som du skulle kunna mäta motstånd mellan det är troligtvis nära noll eftersom det är hopsvetsat. De gula är spolen som drivs av 12 V likspänning. För jobbet behöver du en lödpenna, lite lödtråd och sk avlödningsstrumpa och/eller tennsug det kan du skaffa på Elfa ihop med reläet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Testade att koppla in de gamla halogenlamporna. Samma sak, lyser hela tiden oavsett om jag trycker på powerknappen flera gånger. Och det lilla klick-ljudet hörs varannan gång jag trycker. Minns inte om det var så förut men. Kanske bara hörs när man sätter på, om jag minns rätt.
Någon multidetektor har jag inte tillgång till. Har bara den där prylen som jag tog kort på. Voltmätaren går inte till detta ändamål alltså?
Någon multidetektor har jag inte tillgång till. Har bara den där prylen som jag tog kort på. Voltmätaren går inte till detta ändamål alltså?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Skulle fortfarande behöva veta mer exakt vad jag ska beställa på Elfa. Vore snällt om någon ville hjälpa att länka till de olika produkterna.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja det ser ut att kunna passa.
Du behöver köpa lite lödutrustning, om du inte känner någon som kan låna ut.
Billigast tror jag är biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodpenna-2000021080/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Tennsug-2000021082/
Antingen tennsug eller kopparfläta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Avlodningsflata-2000018094/
Tennsugen har en fjäderbelastad kolv, och suger upp smält tenn när man trycker på utlösningsknappen, kopparflätan "lödar man fast" i tennet, det sugs då in mellan trådarna. Båda metoderna har sina fördelar, jag föredrar tennsugen, det går snabbare, därmed mindre risk att man bränner sönder kortet, som kan hända om man värmer för länge med kolven.
Biltema hade även ett kit med kolv sug och tenn, den kolven som ingår där är bara på 15w, vilket jag tror är i klenaste laget.
Du bör också köpa lite lödtenn för att löda fast det nya reläet.
Du behöver köpa lite lödutrustning, om du inte känner någon som kan låna ut.
Billigast tror jag är biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodpenna-2000021080/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Tennsug-2000021082/
Antingen tennsug eller kopparfläta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Avlodningsflata-2000018094/
Tennsugen har en fjäderbelastad kolv, och suger upp smält tenn när man trycker på utlösningsknappen, kopparflätan "lödar man fast" i tennet, det sugs då in mellan trådarna. Båda metoderna har sina fördelar, jag föredrar tennsugen, det går snabbare, därmed mindre risk att man bränner sönder kortet, som kan hända om man värmer för länge med kolven.
Biltema hade även ett kit med kolv sug och tenn, den kolven som ingår där är bara på 15w, vilket jag tror är i klenaste laget.
Du bör också köpa lite lödtenn för att löda fast det nya reläet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
När du kommer så långt att det är dags att löda så kan vi föröska hjälpa dig med tips.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
hempularen: Tack för all info! Jag antar att detta måste göras. Det där som hon på Franke pratade om att köpa en ny sats hade ju inte hjälpt i detta fall? Det står mellan att göra detta eller köpa ny fläkt va?
Jag får införskaffa lödutrustning imorgon och ta en tur förbi Elfa i Solna.
Jag får införskaffa lödutrustning imorgon och ta en tur förbi Elfa i Solna.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är franke som gäller i så fall. Har svårt att tro att en sådan reservdel skulle vara speciellt billig.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det där relät på Elfa finns ju tyvärr inte i lager i Solna. Skulle vilja hitta ett relä som går att få tag på idag.. :/
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Tidigare kunde man hämta en beställning direkt på huvudlagret i Järfälla. Det är dock några år sedan jag hade anledning att handla komponenter där.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Läste någonstans att dom flyttat huvudlagret från Järfälla till Holland..:/

