Du kan ju köpa ett relä som fungerar elektriskt, men inte passar mekaniskt:

https://www.kjell.com/se/sortiment/...romekanik/relaer/1-poligt-rela-12-v-dc-p36102

Då kan du dra lösa trådar en bit upp från kortet till reläet. Det skulle kunna vara en väg för att snabbt verifiera att reläbyte fungerar. Det kan vara svårt att på ett säkert sätt montera ett löst relä, så att inte 230V trådar kommer för nära något berörbart. Så det är tveksamt som permanent lösning. Observera att även isolerade trådar med 230V måste hållas undan från berörbar metall. Det duger inte med enkel isolering.

Kjell o co. är idag den enda affärskedja jag vet som har skapligt sortiment av lite elektronik komponenter att köpa över disk. Clas Ohlsson hade en del förr, men deras komponentsortiment är numera väldigt tunnt. har dock inte kollat vad de har för reläer just nu.

Koppla fel i går vänta till imorgon inget större problem. :)
Du kan ju fixa lödgrejerna på Biltema så länge.

Har väntat i en och en halv vecka redan på att kunna använda spisen igen. Men om det inte finns något att göra så är det bara att fortsätta vänta. Får beställa på Elfa och fortsätta vänta..

Edit: Jobbigt med 120 kr frakt för en sak som kostar 10 kr exkl moms.

Ser bra ut skaffa avlödningsfläta som nämndes tidigare också så har du alla förutsättningar att lyckas.

Det verkar ju lättare med tennsug, och det ingår ju i paketet. Varför ska jag ha både och?

Med en bra tennsug kan det vara så men jag är osäker på hur den i kitet är, däremot funkar fläta alltid vettigt och då kan du kombinera båda.

Lödpaket + relät kostar totalt 361 kr inkl moms. Fick svar från Franke att ett nytt kretskort kostar 705,25 kr inkl frakt och moms. Alltså, 344 kr extra för att slippa löda. Det är nästan värt.. Man ska inte vara dumsnål.

Mår så jävla dåligt över att tänka på vad detta kalas kommer kosta till slut. Nästan 2000 kr för att byta till Led. Med facit i hand kunde jag lika bra köpt ny fläkt. Kunde jag inte bara kopplat rätt från början... :'(

Det var ovanligt lågt pris för såna reservdelar så känner du dig osäker kring lödning mm så kan det vara vettigt.

Det paketet ser helt ok ut. Ang. tennsug eller fläta, det händer att jag använder fläta men tennsug fungerar bra 7 ggr av 10. Skall tillägga att jag inte lödar speciellt ofta numera.

Ja kortet var oväntat billigt.

Nu ser jag inte riktigt hur trångt det är där kortet sitter. Om det var jag personligen, så skulle jag titta på möjligheten att sätta reläet som har fel mekaniska mått. Då skulle det kunna bli klart ikväll, till en lägre kostnad.

hempularen skrev:
Nu ser jag inte riktigt hur trångt det är där kortet sitter. Om det var jag personligen, så skulle jag titta på möjligheten att sätta reläet som har fel mekaniska mått. Då skulle det kunna bli klart ikväll, till en lägre kostnad.
Jag blev lite avskräckt av "Då kan du dra lösa trådar en bit upp från kortet till reläet.". Jag som känner mig osäker på lödning överlag liksom. Vad menar du med att dra lösa trådar? Jag fattar ingenting ju :/

För 400 kr inkl moms får jag ett nytt kretskort av Frankes återförsäljare här i Stockholm. Dom har kortet inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.