10 852 läst ·
87 svar
11k läst
87 svar
Var köpa transformator i fysisk butik?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Du kan ju köpa ett relä som fungerar elektriskt, men inte passar mekaniskt:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...romekanik/relaer/1-poligt-rela-12-v-dc-p36102
Då kan du dra lösa trådar en bit upp från kortet till reläet. Det skulle kunna vara en väg för att snabbt verifiera att reläbyte fungerar. Det kan vara svårt att på ett säkert sätt montera ett löst relä, så att inte 230V trådar kommer för nära något berörbart. Så det är tveksamt som permanent lösning. Observera att även isolerade trådar med 230V måste hållas undan från berörbar metall. Det duger inte med enkel isolering.
Kjell o co. är idag den enda affärskedja jag vet som har skapligt sortiment av lite elektronik komponenter att köpa över disk. Clas Ohlsson hade en del förr, men deras komponentsortiment är numera väldigt tunnt. har dock inte kollat vad de har för reläer just nu.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...romekanik/relaer/1-poligt-rela-12-v-dc-p36102
Då kan du dra lösa trådar en bit upp från kortet till reläet. Det skulle kunna vara en väg för att snabbt verifiera att reläbyte fungerar. Det kan vara svårt att på ett säkert sätt montera ett löst relä, så att inte 230V trådar kommer för nära något berörbart. Så det är tveksamt som permanent lösning. Observera att även isolerade trådar med 230V måste hållas undan från berörbar metall. Det duger inte med enkel isolering.
Kjell o co. är idag den enda affärskedja jag vet som har skapligt sortiment av lite elektronik komponenter att köpa över disk. Clas Ohlsson hade en del förr, men deras komponentsortiment är numera väldigt tunnt. har dock inte kollat vad de har för reläer just nu.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har väntat i en och en halv vecka redan på att kunna använda spisen igen. Men om det inte finns något att göra så är det bara att fortsätta vänta. Får beställa på Elfa och fortsätta vänta..
Edit: Jobbigt med 120 kr frakt för en sak som kostar 10 kr exkl moms.
Edit: Jobbigt med 120 kr frakt för en sak som kostar 10 kr exkl moms.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Vad tror du om Kjells startpaket istället? https://www.kjell.com/se/sortiment/...ing/lodkolvar/dibotech-lodkolvset-30-w-p40060GK100 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det verkar ju lättare med tennsug, och det ingår ju i paketet. Varför ska jag ha både och?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Lödpaket + relät kostar totalt 361 kr inkl moms. Fick svar från Franke att ett nytt kretskort kostar 705,25 kr inkl frakt och moms. Alltså, 344 kr extra för att slippa löda. Det är nästan värt.. Man ska inte vara dumsnål.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Mår så jävla dåligt över att tänka på vad detta kalas kommer kosta till slut. Nästan 2000 kr för att byta till Led. Med facit i hand kunde jag lika bra köpt ny fläkt. Kunde jag inte bara kopplat rätt från början... :'(
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det paketet ser helt ok ut. Ang. tennsug eller fläta, det händer att jag använder fläta men tennsug fungerar bra 7 ggr av 10. Skall tillägga att jag inte lödar speciellt ofta numera.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja kortet var oväntat billigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nu ser jag inte riktigt hur trångt det är där kortet sitter. Om det var jag personligen, så skulle jag titta på möjligheten att sätta reläet som har fel mekaniska mått. Då skulle det kunna bli klart ikväll, till en lägre kostnad.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag blev lite avskräckt av "Då kan du dra lösa trådar en bit upp från kortet till reläet.". Jag som känner mig osäker på lödning överlag liksom. Vad menar du med att dra lösa trådar? Jag fattar ingenting ju :/hempularen skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
För 400 kr inkl moms får jag ett nytt kretskort av Frankes återförsäljare här i Stockholm. Dom har kortet inne.
