Byggahus.se

Var kommer byggmax murbruk egentligen från?

1. torparavgrund
    Medlem Nivå 3
    Ptja, om inställningen redan innan är att certifieringarna är "bla bla bla", vad skulle få dig att överhuvudtaget bry dig om vilken märkning eller angiven styrka de har? De proverna kan ju också vara "bla bla bla"?

Edit: lägger till från Poly Nordics hemsida:
    "I de nordiska länderna används plaströrsprodukter av hög kvalitet. Produktkvaliteten har säkerställts genom nationell kvalitetsmärkning av produkterna, där utomstående provningsanstalter övervakat provningen. För produkter som använts i byggnader har nationella myndigheter (Boverket i Sverige) tidigare fastställt krav och utfärdat typgodkännanden (”gaffelmärket” i Sverige).

I samband med att tidigare utfärdade typgodkännanden löper ut kommer dessa inte att förnyas, typgodkännanden kommer därför inom snar framtid att successivt försvinna. I fortsättningen kommer CE-märket att gälla, vilket inte motsvarar den kvalitetsnivå som tidigare gällt i de nordiska länderna.

Genom att föreskriva att plaströrsprodukter ska vara märkta med Nordic Poly Mark säkerställs att plaströrsprodukter som i fortsättningen kommer att användas i mark och i byggnad ska ha den kvalitetsnivå som upprätthållits i de nordiska länderna."

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 8
    Det jag menade var att olika styrkeklasser kan vara godkända enligt en certifiering.
    En certifiering kan säkra en viss styrkeklass men att bara säga att ett rör är "certifierat" säger inte vilken styra ett visst rör har.

Det var en röris på jobbet som berättade detta när jag kopplade på kommunalt avlopp 2013.
    När avloppsrören brast ut från en väns bostadsrättshus för några år sedan uppdagades att rören inte hade rätt styrkeklass för det djup och de markförhållanden som fanns.

Jag försökte i all hast att hitta lite info om detta men lade inte så mycket tid på det....
    https://repair.expertexpro.com/sv/n...ovetov-po-vyiboru-pvh-trub-dlya-kanalizatsii/

(Jag menade alltså inte att certifiering är "bla bla bla" utan att det inte säker så mycket om kvaliten att ett rör är certifierat, styrkeklassen säger något om styrkan/kvaliten)