Byggahus.se

Var kommer byggmax murbruk egentligen från?

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Startar en ny tråd från min tråd om vilken sorts putsbruk man ska använda till en växthusmur då jag har nördat ner mig helt nu. Har haft lite beslutsångest om vilket mur- och putssystem man ska välja. Vill bara använda välkända produkter. Billig skit har jag fått nog av men hade föredragit av logistiska skäl om det gick att köpa på byggmax.

Såg på deras hemsida att deras murbruk kommer från Combimix av produktbladet att döma, men lätt misstänksam åker jag förbi lokala byggmax och det är inte alls combimix utan på säcken finns bara en referens till ett företag som heter pewab som verkar vara en bifirma till Finja "För den del av verksamheten som avser hantering av bolagets torrbruksrecept." Så utifrån detta borde det vara Finjabruk i säckarna och inte alls combimix? Och kan man då utgå från att det är "äkta" finja som är brandat som ett budgetmärke eller är det nån annan skit i säckarna tro. Magkänslan säger mig det senare och att det är bättre att ta omaket att åka till hornbach som har riktiga finjaprodukter.

Byggmaxpersonalen själva hade inte en susning i alla fall men det kanske nån här har? :)

2. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Håller på att googla och såg då att Byggmax AB har Anmärkning hos KFM, likaså ansökningar och skuldsaldo. Inget vidare. Likadant med moderbolaget Byggmax Group AB. https://www.merinfo.se/foretag/BYGGmax-AB-5566456215/2k24h3r-h408

Hursomhelst, tills jag hittar något med specifikt om Pewab, är det Finja som tillverkar hade jag köpt det oavsett vad som står på påsarna. Minns jag rätt har Finja startat nya anläggningar och även moderniserat sig så vem vet, de kanske försöker slå sig in på fler marknader pga ökad kapacitet?

3. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Enligt vidare sökning verkar pewab vara Cementas detaljhandelsprylar: https://www.cementa.se/sv/produkter

Titta ner på listan så står flera produkter med hänvisning till pewab och var den tillverkas (Skövde).

Var fick du Finja ifrån? Påsen?

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
  5. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Ok, ja, då är det lite underligt att Cementa hänvisar dit, men de kanske samarbetar.

För övrigt verkar även Cementa ha svängdörr hos kronofogden.

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Inte alls ovanligt att stora bolag har anmärkningar och det beror oftast på någon bortglömd faktura eller någon tvist snarare än ont om pengar.

Men jag är ändå inte övertygad om att det är samma sak i säckarna. Skulle ju inte vara förvånad om pewab kommer från någon utländsk fabrik. Det måste inte innebära att det är sämre, men det är okänd kvalitet. Vore onekligen intressant att ringa finja och höra :).

• Laddar…
  7. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Eftersom det är Cementa som exakt anger egenskaper och tillverkningsort samt länkar till pewab.nu så måste det vara bäst att kontakta dem? Allt enligt sidan jag länkade tidigare.

• Laddar…
  8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
  9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Problemet är att det inte är combimix säckar, utan säckar från pewab som av allt att döma tillverkas av cementa i Skövde som multiman hittade.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Missade din länk, intressant onekligen.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är ofta olika tillverkare på prylarna på byggmax hemsida/postorder jämfört med butikerna, så det är inte omöjligt att det gäller även cement.

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, vill minnas nån disclaimer om att det kan variera mellan butiker också. Men det är ju rätt kasst när produktbladen inte stämmer faktiskt.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Produktbladet stämmer säkert om du skickar efter cementen via hemsidan.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Kan så vara, men det finns ju butikssaldo på produkten på hemsidan. Nej, lurendrejeri är vad det är! :thumbdown:

15. S
    Medlem · Nivå 13
    Är det inte bara fel produktblad inlagt på produkten då? Det är ju en manuell hantering så det kan ju bli som det blir om de har många olika dylika produkter.