Det är samma sak på putsbruket, men det är klart det kan bli fel.

Tittade jag också på kul och det första som kom upp är Murbruk B M2,5 art 0112 om det är det ts har tittat på? Där heter mycket riktigt produktbladet combimix.pdf men samtidigt finns det ingenting i själva produktbladet som tyder på att det verkligen ÄR en produkt från combimix.
Känns mer som att den som lagt in alla produktblad inte har varit observant på vad de döper filen till............

Eller så bytte dom leverantör och skrev över befintlig fil...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
I säkerhetsdatabladet står det uttryckligen att det kommer från combimix. Det kanske inte är avsiktligt men det är onekligen vilseledande och hade jag köpt detta och fått hem något annat än combimix hade jag ju blivit måttligt imponerad.

Oj va vi hade fått problem vid en revision om vi inte har 110% ordning på kemikalier och dess säkerhetsdatablad på jobbet...
Nu jobbar man dock i en annan branch.

mexitegel mexitegel skrev:
I säkerhetsdatabladet står det uttryckligen att det kommer från combimix. Det kanske inte är avsiktligt men det är onekligen vilseledande och hade jag köpt detta och fått hem något annat än combimix hade jag ju blivit måttligt imponerad.
ja se där, de tittade jag aldrig på. Ja men då är det väl så enkelt att det är combimix som fyller byggmax egna påsar då.........EMV varor i bygghandeln alltså.

Har du ens läst tidigare inlägg?

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Jmeekr och 2 till
  • Laddar…
Har du ens läst tidigare inlägg?
Jo det har jag, det var bara svar på frågan om produktbladen i sig. Om det aktuella byggmax varuhuset har nåt annat på hyllan så får man nog fråga personalen där skulle jag tro. Kanske finns det fler lokala leverantörer än vad hemsidan antyder.

Är det otroligt viktigt vad som är i påsarna så föreslår jag ju som du redan varit inne på att köp märkesprodukter direkt isåfall. Då spelar det ju ingen roll vem som fyller budgetpåsarna?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Byggmax fanboy här, tycker Byggmax är helt OK om man tar det för vad det är - de konkurrerar med pris genom olika metoder, och sparar in på såna grejer som hur mycket och hur utbildad personal. Kvaliteten på i synnerhet virket kan variera stort från ett varuhus till nästa.

Ett sätt Byggmax håller nere priserna är att de INTE binder upp sig i långa leverantörsavtal, utan kan byta leverantör oftare efter vem som erbjuder bäst pris.

Vet att jag köpt både Weber kalkputs, Finja grovbetong och någon säck "noname" murbruk, allt olika år på samma Byggmaxvaruhus. Häng inte upp er på vad de har på hemsidan, för att veta exakt märke/tillverkare får ni gå till butiken. Det stämmer inte alltid överens. Säkerhetsdatablad etc finns tillgängligt, sitter det inte på produkten får man fråga efter det.

Och många märken/tillverkare kör "budgetserier" de säljer till andra återförsäljare medan de bevarar premiummärket för en annan återförsäljare.

Mitt favoexempel: Biltema säljer (obs min uppgift från 2018) en svensktillverkad fogsvans av ypperlig kvalitet för en spotstyver. Mig veterligen är det bara Bahco och Hultafors som fortfarande tillverkar fogsvansar i Sverige.

• Gilla
roger2011 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo det har jag, det var bara svar på frågan om produktbladen i sig. Om det aktuella byggmax varuhuset har nåt annat på hyllan så får man nog fråga personalen där skulle jag tro. Kanske finns det fler lokala leverantörer än vad hemsidan antyder.

Är det otroligt viktigt vad som är i påsarna så föreslår jag ju som du redan varit inne på att köp märkesprodukter direkt isåfall. Då spelar det ju ingen roll vem som fyller budgetpåsarna?
Ja, det är otroligt viktigt var det kommer från eftersom jag vill ha samma tillverkare på alla putsprodukterna. Skulle det, mot förmodan, bli problem så vill jag inte att det ska vara möjligt att de skyller ifrån sig med att det är en annan tillverkare av rödgrunden t.ex. eller vice versa. Ramlar skiten ner så ska jag ha en part att vända mig till.

Nu var det nära att jag köpt mur- och putsbruk från Byggmax och kompletterat med rödgrund från Bauhaus som säljer combimix eftersom byggmax inte har rödgrund i sitt sortiment, Det slutade med att jag köpte på Hornbach istället, betydligt bättre ordning och reda. På deras egna säckar "noname" står det t.ex.att de är tillverkade av Finja.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fast där tänker du nog tokigt...........köper du bruk hos tex Hornbach som är deras egna men det kanske står att de fylls av Finja så kommer troligen inte Finja att hjälpa dig utan du hänvisas till Hornbach.
Vill man ha en och samma leverantör av produkterna och en part att vända sig till om man får problem så lär det nog vara deras egna produkter isåfall. I Finja påsar alltså. Då kan man ju köpa dem vart som helst och ändå troligen få hjälp av dem om det tokar till sig.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vilken del är det som är så svår att förstå???? Vi tar det en gång till, hade jag köpt på byggmax utifrån vad som står på deras hemsida hade jag fått olika tillverkare av putssystemet. Det vill jag inte som redogjort ovan. Självfallet kan man köpa säckar från samma tillverkareolika inköpsställen. Men då kan man inte räkna med att få hjälp på samma sätt som du köper allt på samma ställe av samma tillverkare. Det säger ju sig självt, om du dessutom köper säckar av olika tillverkare på olika inköpsställen så kan du glömma att reklamera över huvud taget.

Jag sätter punkt här, slutsatsen är att man får vara extra uppmärksam när man handlar på byggmax. För enskilda produkter spelar i allmänhet mindre roll, men i detta fallet är det produkter som samverkar.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Vad vi inte förstår? Jag förstår ärligt talat inte vad du far efter om vi ska vara noga...........vem har sagt att du måste köpa okända påsar från Byggmax? Har de sagt att du måste det? Vill du ha det enhetligt och samma tillverkare så köp produkter du känner dig säker med. Vi andra kör på som vanligt.
Vill du att Byggmax ändrar sina uppgifter om sina påsar på hemsidan så ta det med dem.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag sätter punkt här, slutsatsen är att man får vara extra uppmärksam när man handlar på byggmax. För enskilda produkter spelar i allmänhet mindre roll, men i detta fallet är det produkter som samverkar.
Sedan är det ju en fråga om hur stor skillnad det är också. Jag menar, om det är slutresultatet som är viktigt och inte processen, vilket ju ofta är fallet med bygg, hur viktigt är det att alla produkter är ur samma produktserie? Byggnadsteknik brukar bygga på principer, med som mest mindre skillnader mellan olika "system". Det brukar vara att man i värsta fall får läsa på lite extra.

Om det inte är ett jätteprojekt i hundratusenkronorsklassen du satsar på vågar jag gissa på att nonameprodukterna kommer klara det galant. Även om inte alla är av samma märke.

Det är inte SÅ fruktansvärt high tech att blanda betong eller bruk och hälla i en påse.

• Gilla
Vedspisen
  • Laddar…
K
Ja, det är otroligt viktigt var det kommer från eftersom jag vill ha samma tillverkare på alla putsprodukterna. Skulle det, mot förmodan, bli problem så vill jag inte att det ska vara möjligt att de skyller ifrån sig med att det är en annan tillverkare av rödgrunden t.ex. eller vice versa. Ramlar skiten ner så ska jag ha en part att vända mig till.

Nu var det nära att jag köpt mur- och putsbruk från Byggmax och kompletterat med rödgrund från Bauhaus som säljer combimix eftersom byggmax inte har rödgrund i sitt sortiment, Det slutade med att jag köpte på Hornbach istället, betydligt bättre ordning och reda. På deras egna säckar "noname" står det t.ex.att de är tillverkade av Finja.
Nämn en gång en konsument lyckats reklamera ett felaktigt bruk till en tillverkare.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.