K Kortling skrev:
Nämn en gång en konsument lyckats reklamera ett felaktigt bruk till en tillverkare.
Ytterst skeptisk till att det alls förekommer. Likaså om TS skulle höra av sig och klaga för att "skiten ramlat ned" - om de alls var villiga att ta den diskussionen skulle deras första fråga vara "Har arbetet utförts av en fackman"? När svaret är nej lär samtalet vara slut för deras del.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag ska precis som TS putsa kallmurar utomhus.
Undrar vad som är säkrast för att undvika att det släpper och spricker.

Har fått tips att grunda med A-grundningsbruk, näta och puta med fiberarmerat B-bruk.
Åsikter om det?

Skulle för övrigt gärna ha en rivputs men vet inte om det går att kombinera med ovan.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Nämn en gång en konsument lyckats reklamera ett felaktigt bruk till en tillverkare.
Ja. Min far gjoirde det när flytspacklet i badrummet sprack, Det kom ut en snubbe och kollade och det visade sig att det var fel på en batch. Pappa fick välja mellan kompensation eller nya säckar om han ville göra om det. Minns inte om det var Finja eller Combimix men någon av dem. Inget tjafs om fackman utan det räckte med de bilder han tagit under arbetets gång.

Men chanserna lär vara obefintliga om putsbruket ramlar ner, du inte är fackman och det visar sig att du grundat med ett noname putsbruk eller på annat sätt inte följt anvisningar. Det handlar om att minimera eventuellt trassel där det är rimligt att göra. I mitt fall - samma tillverkare av alla murprodukter. Dessutom är det ju så att kända märken, kalla det proffsprodukter om du vill, oftast är mer lättjobbade och gör att att det är lättare att få ett bättre resultat. Det tycker jag är värt att engagera sig för. Lägger hellre några timmars research och betalar lite mer än att stå och bli förbannad för det är svårjobbat och svårt att få ett bra resultat. Jag har som princip att inte använda okända märken på sådant som inte lätt kan bytas ut. Därför blev det som exempel inte markavloppsrör från byggmax när det begav sig utan rinkaby som säljer pipelife.

Och nej, jag köper inte något annat än proffsverktyg heller utom i undantagsfall för enstaka använding när prisskillnaden är omotiverat stor.

Men jag är snål som få, så går det att få proffsbruk i en byggmax-säck till lägre pris så är ju valet givet.

mexitegel mexitegel skrev:
ag har som princip att inte använda okända märken på sådant som inte lätt kan bytas ut.
Låter faktiskt som en sund princip. Sedan beror det på var man drar gränsen "enkelt att byta ut".

mexitegel mexitegel skrev:
Därför blev det som exempel inte markavloppsrör från byggmax när det begav sig utan rinkaby som säljer pipelife.
Även här finns variation mellan varuhus. Jag dränerade runt huset för några år sedan, lokala Byggmax sålde svensktillverkade dräneringsrör från Uponor. Markavloppsrören var polsktillverkade men var certifierade enligt Poly Nordic.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Håller på att googla och såg då att Byggmax AB har Anmärkning hos KFM, likaså ansökningar och skuldsaldo. Inget vidare. Likadant med moderbolaget Byggmax Group AB. [länk]

Hursomhelst, tills jag hittar något med specifikt om Pewab, är det Finja som tillverkar hade jag köpt det oavsett vad som står på påsarna. Minns jag rätt har Finja startat nya anläggningar och även moderniserat sig så vem vet, de kanske försöker slå sig in på fler marknader pga ökad kapacitet?
Enligt en person jag känner som jobbar på Finja så är det samma saker i förpackningarna. Det ändrar endast förpackningarna inte innehållet vid produktionen.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
C Ceci skrev:
Enligt en person jag känner som jobbar på Finja så är det samma saker i förpackningarna. Det ändrar endast förpackningarna inte innehållet vid produktionen.
Ok, låter rimligt. Har du någon förklaring till varför det är Cementa som säger att det är deras produkter som säljs som Pewab hos återförsäljare? Har länkat om det i ett tidigare inlägg.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
Grunda med cementrbruk, på med putsnät sen b-bruk en centimeter tjockt, klok plåt med droppkant eller tegelpannor på toppen. Lämna ommålad. sen håller den nog förhoppningsvis. Glöm inte att dimma vatten på den i 2-3 dagar

torparavgrund torparavgrund skrev:
Låter faktiskt som en sund princip. Sedan beror det på var man drar gränsen "enkelt att byta ut".
Ja, det finns så klart alltid gråzoner. Avloppsrören som dessutom hamnar under nämnda växthus gick i alla fall i den kategorin :D.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
lokala Byggmax sålde svensktillverkade dräneringsrör från Uponor. Markavloppsrören var polsktillverkade men var certifierade enligt Poly Nordic.
Jag köpte Uponors svarta rör i fjol på Byggmax hemma. För ett par veckor sen köpte jag fler i samma butik, men dom var från Polen.

MultiMan MultiMan skrev:
Håller på att googla och såg då att Byggmax AB har Anmärkning hos KFM, likaså ansökningar och skuldsaldo. Inget vidare. Likadant med moderbolaget Byggmax Group AB. [länk]

Hursomhelst, tills jag hittar något med specifikt om Pewab, är det Finja som tillverkar hade jag köpt det oavsett vad som står på påsarna. Minns jag rätt har Finja startat nya anläggningar och även moderniserat sig så vem vet, de kanske försöker slå sig in på fler marknader pga ökad kapacitet?

Jula har ju köpt in sig i byggmax. Varför kan man ju undra, men där löser dom väl nån krona iaf.

MrJay
useless useless skrev:
Jag köpte Uponors svarta rör i fjol på Byggmax hemma. För ett par veckor sen köpte jag fler i samma butik, men dom var från Polen.
Uponor har fabriker över hela världen. Deras fabrik i Polen ligger i Kleszczow och är ett av bolagets mest moderna. Jag hade nog föredragit den över förra ;)

MrJay MrJay skrev:
Uponor har fabriker över hela världen. Deras fabrik i Polen ligger i Kleszczow och är ett av bolagets mest moderna. Jag hade nog föredragit den över förra ;)
Asså vad har du emot Uponorfabriken i Borås?

Vad händer med mig? Jag kommer inte ens härifrån, har jag bott här så länge att jag börjat försvara stället? Hujedamig... :rolleyes:

• Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
K Kallsing skrev:
Jula har ju köpt in sig i byggmax. Varför kan man ju undra, men där löser dom väl nån krona iaf.
Amen vabrarå, då vet jag att i princip hela min verktygsbudget går till nån rik knös i Skara och inte bara 90% som i dagsläget

K Kallsing skrev:
De vill väl så klart komplettera sina verktyg ( och div pryttlar) med virke, och bli en bygghandel ..?

Markavloppsrör säljs väl i olika styrkeklasser? Är det någon som tittar att de jämför samma klass när de jämför priser?
Godkänt enligt "bla bla bla" säger inte hela sanningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.