G
V varpan1 skrev:
Du kan sätta vilken etikett du vill, det är ändå omfördelning av pengar mellan grupper med politiska medel förenat med rättsliga konsekvenser om man inte följer dem.
Bättre att använda rätt etikett blir enklast så..

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Starta gärna en ny tråd om du @varpan1 vill diskutera ränteavdrag, inte aktuellt här, varken för tråden eller i mitt fall eftersom jag sett till att lösa mina skulder och inte har några utgiftsräntor.
Det är ju relevant eftersom allt sånt här bara är en omfördelning, just denna har väl förespråkats av sakkunniga väldigt länge och som sagt vi är en anomali som bara låter detta fortgå oförändrat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Unikt namn
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Låter som en spännande taktik.

Man får hoppas att målvakten är vid god hälsa. Annars kan hända att dina arvingar blir ledsna, och hans glada.
Allt fiffel är förenat med risk, ändå håller folk på.

De större mediala fallen om "bostadsmålvakter" jag kommer på just nu är Allras VD Alexander Ernstberger som skrev över lidingöhuset på frun. Sen har vi den där Södertälje advokaten som tvättade pengar åt maffian som gjorde samma sak med en lägenhet.

Det finns ingen anledning att tro att de är ensamma, eller att beteendet inte skulle öka om fler kunde undvika en avgift.

• Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Bättre att använda rätt etikett blir enklast så..
Nej det blir ju inte det. Eftersom vad högern bryr sig om inte är etiketter, utan upplevelse av att bli av med sina så välförtjänta slantar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ä inte alla skatters syfte att dra in pengar till kommun/stat, och därigenom finansiera det gemensamma? 🤔
Det finns väl åtminstone ett syfte till, straffskatt för att styra beteenden?

Det är väl därför skatterna är så höga på alkohol och nikotin t ex.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Allt fiffel är förenat med risk, ändå håller folk på.

De större mediala fallen om "bostadsmålvakter" jag kommer på just nu är Allras VD Alexander Ernstberger som skrev över lidingöhuset på frun. Sen har vi den där Södertälje advokaten som tvättade pengar åt maffian som gjorde samma sak med en lägenhet.

Det finns ingen anledning att tro att de är ensamma, eller att beteendet inte skulle öka om fler kunde undvika en avgift.
Då skulle det ju bli Ernstbergers fru som finge betala skatten. Ingen skada skedd för staten.

D
S Sir Duke skrev:
Det finns väl åtminstone ett syfte till, straffskatt för att styra beteenden?

Det är väl därför skatterna är så höga på alkohol och nikotin t ex.
Man kan ju se det så men man kan också se att det ska täcka lite av skadorna dessa orsakar.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S sin skrev:
På nåt sätt ska väl kolonialmakten i Stockholm bidra till att resten av landet håller dem flytande? De flesta i Stockholm, i offentlig som privat sektor, lever ju på att suga ut resten av landet.
Men oj... Hoppas du var ironisk, eller att jag missförstår? Du kanske citerade ett vänsternarrativ?

Stockholm försörjer ju resten av landet med miljarder efter miljarder i utjämningsstöd.

Bland landets 290 kommuner är bara drygt 10 kommuner nettogivare och nästan alla dessa ligger i Stockholms län.

Stockholms stad pytsar in någon miljard extra bara för att.

Och Region Stockholm är den endaste regionen i hela landet som är nettogivare.

Så vad man än tycker om rika direktörer i Djursholm eller dryga brats på Stureplan så är Stockholm en motor och förutsättning för ekonomin och villkoren i resten av landet.

Det är inget fel med landet, jag tycker "det riktiga Sverige" börjar nånstans i Dalarna och sträcker sig sedan hela vägen norrut. Jag är knegare och bor ganska lantligt mellan några storstäder i Mellansverige.

Men jag inser samtidigt att storstadsregionerna är drivande för resten av landet. (Det sorgliga undantaget är Malmö som inte överlever på egna ben utan funkar som en norrländsk glesbygd ekonomiskt. Det är iofs också en vänsterfråga men passar nog bättre i en egen tråd.)

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Stockholm försörjer ju resten av landet med miljarder efter miljarder i utjämningsstöd.
Kan du se några andra värdeflöden i samhället på motsatt håll?

• Gilla
  • Älska
Arboga102 och 4 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Kan du se några andra värdeflöden i samhället på motsatt håll?
Du får gärna berätta!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Men oj... Hoppas du var ironisk, eller att jag missförstår? Du kanske citerade ett vänsternarrativ?

Men jag inser samtidigt att storstadsregionerna är drivande för resten av landet. (Det sorgliga undantaget är Malmö som inte överlever på egna ben utan funkar som en norrländsk glesbygd ekonomiskt. Det är iofs också en vänsterfråga men passar nog bättre i en egen tråd.)
Malmö... som får en fjärdedel av sin budget finansierad genom det s.k. utjämningsbidraget av skattebetalare i bl.a. Stockholm. Det värsta är att Malmö tar dessa pengar för givet och spenderar därefter

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
D
S Sir Duke skrev:

Bland landets 290 kommuner är bara drygt 10 kommuner nettogivare och nästan alla dessa ligger i Stockholms län.

Stockholms stad pytsar in någon miljard extra bara för att.

Och Region Stockholm är den endaste regionen i hela landet som är nettogivare.

Så vad man än tycker om rika direktörer i Djursholm eller dryga brats på Stureplan så är Stockholm en motor och förutsättning för ekonomin och villkoren i resten av landet.

Det är inget fel med landet, jag tycker "det riktiga Sverige" börjar nånstans i Dalarna och sträcker sig sedan hela vägen norrut. Jag är knegare och bor ganska lantligt mellan några storstäder i Mellansverige.

Eller så är det tvärtom, att rikedom flyter uppåt är ingen nyhet.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D djac skrev:
Eller så är det tvärtom, att rikedom flyter uppåt är ingen nyhet.
För mig är arbete och ansträngning lika mycket värt var det än sker.

Men stordriftsfördelarna uppstår i stan.

Människor verkar vilja organisera sig i större samhällen och städer och det ger mer möjligheter, arbete och inkomst när allt är samlat.

Inget fel att vara arbetare i glesbygd. Men jag ser inte riktigt hur det håller Stockholm under armarna, så jag svarade på det inlägget.

Unikt namn
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Då skulle det ju bli Ernstbergers fru som finge betala skatten. Ingen skada skedd för staten.
Sytet var ju att undvika utmätning, inte ducka VPKs fastighetsskatt 2.0 som ännu inte finns.

S Sir Duke skrev:
Du får gärna berätta!
Tolkar det som ett nej.

Om jag frågar så här istället, var får vi i Sthlm våra pengar ifrån? Är det stordriftsfördelarna inom gruv-, skog-, och tillverkningsindustrin som vi har innanför tullarna som skapar dessa värden?

Din tur att berätta.

• Gilla
Saulesco och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.