12 168 läst ·
358 svar
12k läst
358 svar
Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
"Vi" är ett väldigt luddigt ord. Om du pratar om kommunen och/eller länet/regionen så kommer det nästan utslutande från skatt på löneinkomsterna. Och dessa kommer främst från privata bolag som har väldigt lite att göra med de industrier du nämnde förutom den delen av "tillverkningsindustrin" som är beläget i Stockholm.Guzzi skrev:
Vidare så betalar Stockholm pengar till större delen av övriga landet till skillnad från nästan alla andra kommuner/regioner.
Vidare, då jag antar att du indirekt syftar till gruvor i norrland etc, bör man veta att dessa gruvor finansierades från början och efteråt av kapital från främst Stockholm och drevs av arbetskraft som kom från främst södra delen av Sverige, bl a Stockholm.
"Innanför tullarna" är ett alltför smalt kluster. Omodernt att avgränsa Stockholm så. Mycket ligger utanför. Forskning, läkemedel, teknologi, verkstad, tjänsteföretag, hamnar. Se det som en region.Guzzi skrev:
Norrland är en grundbult i ekonomin, inget snack! Mycket betydelsefullt genom framförallt exportintäkter. Men de är ändå nettomottagare i utjämningssystemet.
Så det är svårt att hävda att Stockholm suger ut Norrland. Särskilt i en tråd där vi diskuterar skatter. Skattemedel går i exakt andra riktningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Om du pratar utjämningsstöd, du tycker inte det blir lite enögt att bortse från skälet till att detta finns och bara begränsa det till en diskussion om skatter?S Sir Duke skrev:"Innanför tullarna" är ett alltför smalt kluster. Omodernt att avgränsa Stockholm så. Mycket ligger utanför. Forskning, läkemedel, teknologi, verkstad, tjänsteföretag, hamnar. Se det som en region.
Norrland är en grundbult i ekonomin, inget snack! Mycket betydelsefullt genom framförallt exportintäkter. Men de är ändå nettomottagare i utjämningssystemet.
Så det är svårt att hävda att Stockholm suger ut Norrland. Särskilt i en tråd där vi diskuterar skatter. Skattemedel går i exakt andra riktningen.
Det är väl inte direkt någon nyhet att Vänsterpartiet vill ha fastighetsskatt. Det är ju VPKs högsta dröm att återgå till strypskatterna som på den gamla goda tiden.
Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt.
Fastighetsskatt
Gåvoskatt
Arvsskatt
Förmögenhetsskatt
Exitskatt
Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt.
Fastighetsskatt
Gåvoskatt
Arvsskatt
Förmögenhetsskatt
Exitskatt
Vad jag syftade på var att Sthlm är till stor del en tjänstemannastad som finansieras direkt eller indirekt genom företags verksamheter som ligger ute i landet. Anar även att det kan finnas en viss överrepresentation av skattefinansierade verksamheter här i stan också.TRJBerg skrev:
"Vi" är ett väldigt luddigt ord. Om du pratar om kommunen och/eller länet/regionen så kommer det nästan utslutande från skatt på löneinkomsterna. Och dessa kommer främst från privata bolag som har väldigt lite att göra med de industrier du nämnde förutom den delen av "tillverkningsindustrin" som är beläget i Stockholm.
Vidare så betalar Stockholm pengar till större delen av övriga landet till skillnad från nästan alla andra kommuner/regioner.
Vidare, då jag antar att du indirekt syftar till gruvor i norrland etc, bör man veta att dessa gruvor finansierades från början och efteråt av kapital från främst Stockholm och drevs av arbetskraft som kom från främst södra delen av Sverige, bl a Stockholm.
Du har givit ordet "luddighet" ett ansikte.Guzzi skrev:
Absolut är bidrag till riket och emellan olika regioner komplext. Det finns betydelsefulla basnäringar i norr som är viktiga för resten av landet. Det har jag ju skrivit i flera inlägg. Så pengar går absolut åt båda hållen.Guzzi skrev:
Vad jag tyckte var enögt var när forumkamraten skrev:
"På nåt sätt ska väl kolonialmakten i Stockholm bidra till att resten av landet håller dem flytande? De flesta i Stockholm, i offentlig som privat sektor, lever ju på att suga ut resten av landet."
Så jag svarade på det.
Jag tyckte jag diskuterade både utjämningssystemet och skatter men det kanske inte var tydligt. Ja frågan är större än bara skatterna.
Skattebasen är större i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Därför blir intäkterna där större.
Trots att Norrland har viktig egen näring och industri tar de emot mer än vad de genererar - till och från staten. Att privata ägare gör separata vinster är litegrann en annan sak.
Så jag menar fortfarande att Stockholm INTE suger ut resten av landet.
Jag tyckte påståendet var så apart att jag undrade om det bara var ironi. Men bra att många perspektiv och åsikter kommer fram.
Ja, nationalstaten är svårgreppbar, speciellt om man är känslomässigt lagd. Man klarar ofta familjen, bostadsområdet och ibland kommunen men sen blir det svårt och en det yttrar sig ofta i en min-känsla istället för vi/vår, som i sin tur leder till en ovilja att bidra och ta ansvar.TRJBerg skrev:
"Vi" är ett väldigt luddigt ord. Om du pratar om kommunen och/eller länet/regionen så kommer det nästan utslutande från skatt på löneinkomsterna. Och dessa kommer främst från privata bolag som har väldigt lite att göra med de industrier du nämnde förutom den delen av "tillverkningsindustrin" som är beläget i Stockholm.
Jag uppfattar det som att staten beskattar det oönskade (i detta fall att folk har mer än 55 tusen i lön) det enklaste för den enskilde är ju då att minska på arbetet så att inkomst av tjänst sjunkerD djac skrev:
Skatt räknas alltid årsvis allt annat är preliminärt och du kan begära jämkning. Visst kan man vara nolltaxerare men det är nog inte vanligt i dag med samkörning av register och svårare kommer det att bli.J J00 skrev:Nej det tycker jag inte. Man kan tjäna 150K ena månaden och vara arbetslös nästa. Man kan vara skriven utomlands och skatta där. Man kan vara välbärgad men nolltaxerare…
Nej fastighetsskatt/avgift är egentligen en korkad skatt/avgift men om den nu ska finnas (vilket den lär göra i någon form oberoende av vilken regering vi har) så borde det i mitt tycke vara en lägre procentsats (tex 0,15%) men utan tak och eventuellt en högre procent på fastigheter där ingen är skriven (alt ägd fastighet nr.2 och 3 osv).
Sådant där försökte Moderaterna med förr. Och några flyttade faktiskt kanske ett femtiotal.F fribygg skrev:
Direktörer och ordförande var tvungna att ha astronomiska inkomster och bonusar för annars skulle toppkrafterna ta jobb utomlands. Det var väl inte en enda direktör som blev efterfrågad utomlands. Och nu betalar vi aktieägare astronomiska summor till haltande storföretag iaf.