12 168 läst ·
358 svar
12k läst
358 svar
Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 628 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 628 inlägg
Hoppas verkligen att VPK tar det här som en röd linje för att stötta S i en regeringsbildning. Givetvis går inte S med på det, med i färskt minne att man förlorade ett val på den frågan. Så då blir det regeringskris, därefter nyval ...
... och Tidö vinner det nyvalet utan problem, YES! 😎
... och Tidö vinner det nyvalet utan problem, YES! 😎
Jag vill inte men Stockholm börja bli Europas ekonomiska nav och är Europas kanske mest innovativa stad och en stor nettobetalare i Sverige.TRJBerg skrev:
"Vi" är ett väldigt luddigt ord. Om du pratar om kommunen och/eller länet/regionen så kommer det nästan utslutande från skatt på löneinkomsterna. Och dessa kommer främst från privata bolag som har väldigt lite att göra med de industrier du nämnde förutom den delen av "tillverkningsindustrin" som är beläget i Stockholm.
Vidare så betalar Stockholm pengar till större delen av övriga landet till skillnad från nästan alla andra kommuner/regioner.
Vidare, då jag antar att du indirekt syftar till gruvor i norrland etc, bör man veta att dessa gruvor finansierades från början och efteråt av kapital från främst Stockholm och drevs av arbetskraft som kom från främst södra delen av Sverige, bl a Stockholm.
Göteborg ter sig exempelvis nu för tiden väldigt provinsiell.
Och ”mitt” Norrköping som tidigare var Sveriges fjärde stad med mycket industri har närmast blivit en förstad till Linköping Sveriges bästa Universitetsstad.
VPK är sedan länge ett minne blott, vill du att Kommunistiska partiet kommer på valbar plats stöd dom. De finns iaf i någon kommunfullmäktige har jag för mig. Går du till deras partikansli så får du oxå veta vad de tycker o VänsterpartietMats-S skrev:
Enkel fråga att svara på. Två orsaker:F fribygg skrev:
- För att det kan ge så många röster att man kan få jobb som knapptryckare i fyra år med månadslön över 80k och utan krav på varken examen, kompetens, närvaro eller arbetsinsats.
- För att man kan få in pengar till staten (att slösa bort istället för att spara). Som med alla skatter.
Det är fel uppfattat, det är mer som i en familj att de som har mer i inkomst hjälper till mer, tex ”skattas” barn i familjer sällan alls.F fribygg skrev:
Jag skulle säga tvärtom, har jobbat ute i Europa i decennier och bara sett Stockholm backa. Kan ha att göra med att allt färre kvalificerade jobb är kopplade till en lokation/kontor.K kortis skrev:Jag vill inte men Stockholm börja bli Europas ekonomiska nav och är Europas kanske mest innovativa stad och en stor nettobetalare i Sverige.
Göteborg ter sig exempelvis nu för tiden väldigt provinsiell.
Och ”mitt” Norrköping som tidigare var Sveriges fjärde stad med mycket industri har närmast blivit en förstad till Linköping Sveriges bästa Universitetsstad.
Hur kan det här vara svårt att förstå för dig?S Sir Duke skrev:Absolut är bidrag till riket och emellan olika regioner komplext. Det finns betydelsefulla basnäringar i norr som är viktiga för resten av landet. Det har jag ju skrivit i flera inlägg. Så pengar går absolut åt båda hållen.
Vad jag tyckte var enögt var när forumkamraten skrev:
"På nåt sätt ska väl kolonialmakten i Stockholm bidra till att resten av landet håller dem flytande? De flesta i Stockholm, i offentlig som privat sektor, lever ju på att suga ut resten av landet."
Så jag svarade på det.
Jag tyckte jag diskuterade både utjämningssystemet och skatter men det kanske inte var tydligt. Ja frågan är större än bara skatterna.
Skattebasen är större i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Därför blir intäkterna där större.
Trots att Norrland har viktig egen näring och industri tar de emot mer än vad de genererar - till och från staten. Att privata ägare gör separata vinster är litegrann en annan sak.
Så jag menar fortfarande att Stockholm INTE suger ut resten av landet.
Jag tyckte påståendet var så apart att jag undrade om det bara var ironi. Men bra att många perspektiv och åsikter kommer fram.
Hjälper det om vi tänker på alla pengar i europa som kommer från gruvnäring i afrika? "Det är faktiskt de flitiga och innovativa européerna som är så duktiga och snälla och skickar lite av sina hårt intjänade slantar till afrika! Man kan säga att europeiska drivkrafterna är vad dom håller igång afrika, för vi ger så mycket pengar dit!" Jaja, afrika har ju gruvor och det är jättebra för dem, men det är ju storstäderna i europa med sin duktiga övre medelklass som är MOTORN! Titta bara på vart pengarna finns, det är ju i europeiska storstäder!
( "Flera stora gruv- och mineralbolag har huvudkontor eller strategiska Stockholmskontor, ofta inriktade på företagsledning, finans, IR (investerarrelationer) och handel. Här är några av de mest kända aktörerna med verksamhet i staden:
- Boliden AB
Det stora börsnoterade gruv- och smältverksbolaget har sitt huvudkontor i Stockholm.- Adress: Klarabergsviadukten 90, 111 64 Stockholm
- Hemsida: Boliden
- Auriant Mining AB
Ett svenskt gruvbolag inriktat på prospektering och guldproduktion i Ryssland, med kontor i centrala Stockholm.- Adress: Box 55696, 102 15 Stockholm
- Hemsida: Auriant Mining
- Epiroc AB
En världsledande leverantör av utrustning och tjänster till gruvindustrin, sprunget ur Atlas Copco. De har sitt globala huvudkontor i Sickla (Nacka), strax söder om innerstan. Under detta kontor har de även en egen aktiv testgruva.- Adress: Sickla Industriväg 19, 131 54 Nacka
- Hemsida: Epiroc
- LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara AB)
Sveriges statliga gruvkoncern har sitt säte och huvudkontor i Luleå, men har ett representationskontor/Stockholmskontor, bland annat för koncernledning och vid World Trade Center (WTC).
Det är ju solklart enligt ovan, gruvorna ligger i stockolm!!
👍C cpalm skrev:
Det finns flera goda skäl till att kapitalbeskattning är ett feltänkFarstatjej90 skrev:
Det är ganska vanligt med "feltänk" i politiken. Att begåvning och sakkunskap är olika saker kan vara en delförklaring. Fast i vad jag förstår beror dessa "feltänk" i huvudsak snarare på avsaknad av båda.Farstatjej90 skrev:
Man får ju tycka vad man vill men jag tror intr att det finns några belägg för att det är fel, skadligt alltså. Snarare är det underbeskattat och det kommer såklart normaliseras vad det lider.O skrev:
Hoarding är inte av godo, ger inga fördelar
Man behöver inte alls tycka när det finns fakta. Det finns konkreta skäl till att kapitalskatterna togs bort i Sverige. De var skadliga.D djac skrev:
Fastighetsskatten på dyra villor som (i extremfall) tvingade gamla människor att sälja sin bostad för att betala skatten är ett exempel på detta "feltänk"
Man beskattar inte skog, båt eller konst.D djac skrev:
Alla som har villor värda mer än 13 mille lär få betala skatt med vänsterns förslag, även barn.D djac skrev:
Eftersom barnen inte har någon inkomst och inget annat kapital än huset de bor i lär det väl bli "socialen" som till slut får betala in skatten. Och vips har vi ökat administrationen och skapat två nya jobb! (ironi)F fribygg skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Nåja, om någon ger sina barn 13+-miljonershus i vad man får förmoda är skatteplaneringssyfte så är det väl ideologiskt korrekt av vänstern att försöka beskatta det. Hur ofta det händer i praktiken vet jag inte.O skrev:
Det var ett konstigt exempel, så det är säkert ovanligt.Karrock skrev:
Däremot är det mycket vanligt att föräldrar dör innan sina barn och att barnen då ärver sina föräldrar.