12 166 läst ·
358 svar
12k läst
358 svar
Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
Ev beskattning på privatbostäder bör ske efter försäljning om vinst uppstått, annars riskerar man ju som du säger att bostäder skrivs över på andra i förtid för att slippa eller minska beskattning.GlennB skrev:
Jag är som sagt emot skatt på ägande generellt, men andelen som kommer ikläm blir ganska få om man undantar den bostaden man är skriven på, kanske borde änkan ovan skriva över barndomshemmet på barn eller barnbarn redan nu ?
Elelr begränsa så att du slipper skatten på ETT hus, äger man fler så får man sklatta på dessa, även om det är som upplagt för att skriva sommarhuset på mindreåriga barn osv.
Naturligtvis ska vi ha fastighetsskatt och den ska vara efter taxeringsvärde samt inkomstbaserad så att tant Agda har råd att bo kvar med sin låga pension.Redaktionen skrev:
Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ida Gabrielsson sa i Ekots lördagsintervju att partiet vill undersöka möjligheten att införa en statlig fastghetsskatt på dyra småhus. – Den som har en villa värderad till 13 miljoner eller så, den kan kanske få betala lite mer, sa Ida Gabrielsson.
Du kan läsa artikeln här: Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
Jag betalar nu i avgift lika mycket för mitt torp som Lundberg o Wallenberg om de nu till äventyrs skulle betala någon skatt.
Naturligtvis ska vi ha fastighetsskatt och den ska vara efter taxeringsvärde samt inkomstbaserad så att tant Agda har råd att bo kvar med sin låga pension.Redaktionen skrev:
Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ida Gabrielsson sa i Ekots lördagsintervju att partiet vill undersöka möjligheten att införa en statlig fastghetsskatt på dyra småhus. – Den som har en villa värderad till 13 miljoner eller så, den kan kanske få betala lite mer, sa Ida Gabrielsson.
Du kan läsa artikeln här: Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
Jag betalar nu i avgift lika mycket för mitt torp som Lundberg o Wallenberg om de nu till äventyrs skulle betala någon skatt.
och inkomst relateradJ J00 skrev:Om fastighetsskatten ska vara kvar så borde det vara en lägre procentsats men inget tak och samma för lägenheter. Att summan är samma för en 2 miljonersvilla och en 20 miljonersvilla är ju rätt fånigt.
Sen kan ju taxeringsvärdet vara väldigt missvisande/felaktigt, särskilt när det kommer till äldre fastigheter.
Anser beskattning av personliga bostäder ska endast ske om bägge av dessa villkor gäller:
1. Då den boende/ägaren dör eller säljer bostaden;
2. Marknadsvärdet/försäljningspriset överstiger 20 gånger prisbasbeloppet. Och endast överstigande belopp beskattas.
1. Då den boende/ägaren dör eller säljer bostaden;
2. Marknadsvärdet/försäljningspriset överstiger 20 gånger prisbasbeloppet. Och endast överstigande belopp beskattas.
Fast då blir det flyttskatt och gamla kan inte flytta från sexmiljonervillorna och köpa en lägenhet. Så brukar det ju låta iaf.F fribygg skrev:
Jag håller helt med V.
Alla som bor dyrare än mig borde betala till mig.
/ Hälsningar Fredrik
PS, kan innehålla spår av ironi
Alla som bor dyrare än mig borde betala till mig.
/ Hälsningar Fredrik
PS, kan innehålla spår av ironi
Innebär kanske bara att den med höga taxeringsvärden inte blir så intresserad av att ha nån hög tjänsteinkomst i SverigeK kortis skrev:
@AndersMalmgren kanske rentav sänker sin tjänsteinkomst ytterliggare?
Renoverare
· Stockholm
· 20 775 inlägg
13 millar. Vänsterblocket har inget ankare i verkligheten. Det är som med marginalskatten som börjar dra iväg redan vid 55k
Fast, om man då tvingas sälja och köpa mindre, eller tex separerar och den ena behåller och den andra köper nåt nytt så får man ju då att den som inte "omsatt" sin fastighet bor mycket billigare. Jag ogillar den regeln, det är redan nu så att de unga som köpt dyrt har omotoverat mycket högre kostnader.Claes Sörmland skrev:
När fastigheter går i arv till en respekive så tycker jag ingen skatt bör utlösas, men frågan är - vore det faktiskt inte rimligt att (gumman i skärgårdstorpet till trots) när en fastighet går i arv så borde skatten skiftas ut och inte kunna skjutas upp? Sålänge man är i livet är regeln vettig, men är det rimligt att ärva sig till ett uppskov?
Sen kan man fråga sig om jordbruksfastigheter ska omfattas - spontant är min tanke att en sådan fastighet borde ägas av ett företag som då inte behvöer sälja fastigheten utan själva företaget kan övergå till andra ägare.
Ett annat problem är att om man börjar beskatta dyra villor, borde man beskatta konst, segelbåtar, bilar osv för mer än 13MSEK. Och om man har 2st villor värda 7MSEK styck - ska man då också få betala denna skatt? Om man är 5 syskon som äger och bor i en gammal gård värd 14MSEK, ska man då också få betala extra skatt.
Näe. Fastighetsskatten bör förbli som den är. Likaså arvs och förmögenhetsskatt. Det är bättre skatta när man vid ägarbyte gör en vinst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 775 inlägg
Jord och skog bör INTE tillåtas ägas av företag, risken är allt för stor att utländskt storkapital eller anonyma fonder då köper upp Sverige.J JohanLun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 775 inlägg