12 164 läst ·
358 svar
12k läst
358 svar
Vänsterpartiet vill utreda skatt på dyra villor
D djac skrev:Det här är ett ganska patetiskt resonemang, ingen konstruktion är perfekt men strävan är ju att bördan ska fördelas på ett rimligt sätt, att gå in i en diskussion med att det alltid är någon annan som ska betala leder ingenstans.
Att beskatta de med stora tillgångar mer än de utan tillgångar tycker jag är en rimlig princip, även om jag då samtidigt säger att jag själv ska betala mer.
Detta är för övrigt sittande regerings standardsvar på allt, det är alltid någon annans fel och alltid någon annan som ska betala, just nu är det våra barn eftersom vi nu betalar de löpande kostnaderna genom att låna, sicka smartingar..
syftet är att få in mer pengar till statskassan och att det ska ske på ett så rättvist sätt det gårClaes Sörmland skrev:
Problemet är att den principen inte säger något om nivån. Vi beskattar ju redan de med större tillgångar mer. Har man en lägre inkomst betalar man lägre skatt, både i relativa termer (%-andel) och absoluta (antal kronor per år) än om man har högre inkomst. Har man mycket kapital som ger avkastning betalar man högre skatt än om man saknar kapital som ger avkastning. O s v.
Och skattekvoten ligger ju på 41,2%, d v s 41,2% av allt vi tillverkar och utför med ekonomisk påverkan går redan till det offentliga, alltså tas in som skatt.
Att då börja argumentera för en höjd fastighetsskatt för vissa typer av fastigheter väcker naturligtvis frågor. Varför? Vad är syftet?
Är det verkligen rättvist att man blir högre beskattad om man bor i Sthlm jämfört med typ resten av landet? Räcker det inte att man beskattas på sin inkomst. De som tjänar mer betalar ändå mer i skatt än de som inte tjänar lika mycket. Om man är orolig över statskassan kanske man ska se över lite vad pengarna går till och exempelvis sluta finansiera luddiga "konst projekt" eller andra "onödiga" organisationerK kortis skrev:
Redigerat:
Är det inte typ lite som i Dubai, att alla som är infödda i landet bara får en laddning pengar utan att göra nån nytta, sen låter man indier eller andra göra allt skitjobb för peanuts och hemska arbetsvillkor.TRJBerg skrev:
Iden kan ju funka om vi hamnar i en verklighet där AI och robotar gör allt jobb. Men sålänge det är andra männsikor som ska slava, och några lata svenskar bara ska få lön för att göra inget så tycker jag denna ide är urkass.
I fallet sverige kommer kontentan isåfall att bli att storföretag, entreprenörer och innovatörer. Läkare, lärare och några andra yrkesgrupper kommer få jobba 150% och betala jätte hög skatt. Många andra går och lökar och köer produkter som är tillverkade i länder med slavarbete.
Medborgarlön är på intet sätt något som "friar arbetaren". Är man vänster och förespråkar medborgarlön i sverige men är OK att köpa kläder och andra varor som importeras så tycker man tydligen det är ok med slavarbete i andra länder. Då tycker jag man ska tänka ett varv till.
Givetvis kan man mest påverka landet man har rösträtt i, men iden som sådan flyger inte.
Det är mycket bättre att inte ha någon skatt alls på låga inkomster. Enkla jobb blir billiga. Det blir i princip så att om du jobbar som städare så har du ändå råd att jobba 1h extra och köpa städning till dig själv. Nu är det så att jag som universitetsutbildad tjänsteman tjänar mer på att ta ledigt 1h från jobbet för att städa själv hemma. Eller snarare, för att ha råd med 1h städning måste jag jobba 2h. Och nån som själv är lågavlönad måste jobba flera timmar för att ha råd med en timme.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Nu var det ju länge sen jag såg till någon diskussion om medborgarlön, men som jag minns det var det frågan om en minimilön i stället för A-kassa, förtidspension, grundpension etc.J JohanLun skrev:Är det inte typ lite som i Dubai, att alla som är infödda i landet bara får en laddning pengar utan att göra nån nytta, sen låter man indier eller andra göra allt skitjobb för peanuts och hemska arbetsvillkor.
Iden kan ju funka om vi hamnar i en verklighet där AI och robotar gör allt jobb. Men sålänge det är andra männsikor som ska slava, och några lata svenskar bara ska få lön för att göra inget så tycker jag denna ide är urkass.
I fallet sverige kommer kontentan isåfall att bli att storföretag, entreprenörer och innovatörer. Läkare, lärare och några andra yrkesgrupper kommer få jobba 150% och betala jätte hög skatt. Många andra går och lökar och köer produkter som är tillverkade i länder med slavarbete.
Medborgarlön är på intet sätt något som "friar arbetaren". Är man vänster och förespråkar medborgarlön i sverige men är OK att köpa kläder och andra varor som importeras så tycker man tydligen det är ok med slavarbete i andra länder. Då tycker jag man ska tänka ett varv till.
Givetvis kan man mest påverka landet man har rösträtt i, men iden som sådan flyger inte.
Det är mycket bättre att inte ha någon skatt alls på låga inkomster. Enkla jobb blir billiga. Det blir i princip så att om du jobbar som städare så har du ändå råd att jobba 1h extra och köpa städning till dig själv. Nu är det så att jag som universitetsutbildad tjänsteman tjänar mer på att ta ledigt 1h från jobbet för att städa själv hemma. Eller snarare, för att ha råd med 1h städning måste jag jobba 2h. Och nån som själv är lågavlönad måste jobba flera timmar för att ha råd med en timme.
Kan även kallas grundlön eller basinkomst tydligen. Det har tydligen förekommit försök med det i t.ex. Finland och Kanada. Senast var nog i USA under pandemin då alla fick en summa pengar villkorslöst. Fördelar som man har sett är att det t.ex. minskar kriminalitet och prostitution.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarlön
Som jag förstått det funkar det indiska systemet så att alla medborgare är garanterade ett offentligt jobb (med en relativt usel standardlön). Med andra ord räcker det inte att söka jobb för att få arbetslöshetsersättning utan man måste ta det som erbjuds. Inte så dumt system, men som jag förstår det är det inte riktigt det som varit på tapeten när det pratats om medborgarlön här hemma, så begreppet kan uppenbarligen ges en ganska bred betydelse.BirgitS skrev:
Jag tycker medborgarlön är en intressant sak, känslomässigt svår kanske men hade kunnat ge en del positiva effekter och kanske oundviklig i en framtid när en mindre del av befolkningen kan få arbeta.C cpalm skrev:Som jag förstått det funkar det indiska systemet så att alla medborgare är garanterade ett offentligt jobb (med en relativt usel standardlön). Med andra ord räcker det inte att söka jobb för att få arbetslöshetsersättning utan man måste ta det som erbjuds. Inte så dumt system, men som jag förstår det är det inte riktigt det som varit på tapeten när det pratats om medborgarlön här hemma, så begreppet kan uppenbarligen ges en ganska bred betydelse.
Men långt från fastighetsskatt.
Väldigt bra förslag..Claes Sörmland skrev:
Man ärver anskaffningskostnaden precis som man gör när man räknar ut reavinstskatten när man säljer en ärvd fastighet.
Vi kan ju t o m lägga till en regel att denna fastighetsskatt betraktas som en förskottsinbetalning av reavinstskatten, så man får dra av hela det belopp som över åren har betalats in som fastighetsskatt från reavinstskatten vid försäljning av fastigheten.
Jag som är imot fastighetsskatt å fastighetaavgift samt sen även betala reavinstskatt på allt... Skulle kunna acceptera de förslaget..
Det där med onödigt och luddigt är ju bara fjantigt, i bland mycket pengar iof men skitpengar i sammanhanget inte ens en piss i Mississippi.J J-banan skrev:Är det verkligen rättvist att man blir högre beskattad om man bor i Sthlm jämfört med typ resten av landet? Räcker det inte att man beskattas på sin inkomst. De som tjänar mer betalar ändå mer i skatt än de som inte tjänar lika mycket. Om man är orolig över statskassan kanske man ska se över lite vad pengarna går till och exempelvis sluta finansiera luddiga "konst projekt" eller andra "onödiga" organisationer
Ex så är löneläget mycket högre i Människobyn och även det allmänna kostnadsläget betydligt höger.
Kompis snickare med företag o jobb åt stockholmare i skärgården här nere.
Nu är det Stockholmspriser bra betalt mycket bra betalt.