C cbrolin skrev:
De flesta som säljer sin bostad köper en annan. Oftast dyrare. Dessutom kostar det jättemycket att flytta: reavinstskatt, mäklararvode, stämpelskatt och annat. Så att just dessa personer skulle ha en massa pengar över stämmer sällan. Det är snarare precis tvärtom.
Claes kan förstås svara själv, men jag uppfattar inte att han propagerar för en flyttskatt heller. Mer att det finns grader i helvetet och att två fel inte blir ett rätt

Claes Sörmland
C cbrolin skrev:
De flesta som säljer sin bostad köper en annan. Oftast dyrare. Dessutom kostar det jättemycket att flytta: reavinstskatt, mäklararvode, stämpelskatt och annat. Så att just dessa personer skulle ha en massa pengar över stämmer sällan. Det är snarare precis tvärtom.
Det var ju därför jag föreslog en modell för fastighetskatt där den årliga inbetalningen för fastighetsskatt ses som en förskottsinbetalning av reavinstskatten. Så har man ägt fastigheten ett antal år så har men betalt in så mycket fastighetsskatt varje år att reavinstskatten är betald i förskott den dag man säljer. Staten liksom tar ut reavinstskatten i förskott. Lite som med ISK-konton.

Nåja, det är bara mina skattetekniska policyförslag.

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Moms och fastighetsavgift är ju bra exempel på skatter/ avgifter som går till helt olika mottagare och tas ut på helt olika vis.
De går inte till någon annan kassa än den gemensamma

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Äpplen och päron...

Allt du räknar upp - utom fastighetsavgift - är ju avgifter på omsättning och bruk.

Medan fastighetsavgiften är ett straff på icke likvidt kapital. En helt påhittad intäkt.

Ytterst få äger sin bostad fullt ut, det mesta är ju en skuld till banken. Och allt betalas med redan skattade pengar.
Hur våra skatter tas ut är ju en sak men de går alla in i den gemensamma kassan so sedan fördelas av sittande regering

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ignorant.
Nu har du varit på SAO igen. Alltså är jag okunnig om Vänsterpartiets historia el Socialdemokraternas eller Kanske kommunisternas och där finns en del luckor absolut iaf det svenska Kommunistiska partiet. Du får gärna upplysa mig

S Sir Duke skrev:
Ytterst få äger sin bostad fullt ut, det mesta är ju en skuld till banken. Och allt betalas med redan skattade pengar.
Det är faktiskt inte sant. Jag äger min villa + en halv till. Morsan ärvde en villa som även den var betald redan på femtiotalet. En kompis äger sitt hus och en hel drös andra, mest äldre, äger sina hus utan belåning. Så, det är inte en självklarhet att ha lån. Långt därifrån.

I praktiken innebär det att jag ger socialbidrag med mina skattade pengar till de som inte äger sitt hus utan får ett räntebidrag.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Hur våra skatter tas ut är ju en sak men de går alla in i den gemensamma kassan so sedan fördelas av sittande regering
Kommunalskatten tas inte ut eller fördelas av regeringen

Intet Intet skrev:
I praktiken innebär det att jag ger socialbidrag med mina skattade pengar till de som inte äger sitt hus utan får ett räntebidrag.
OT: Ränteavdrag känner jag till, men hur kan man komma i åtnjutande av ditt räntebidrag @Intet?

F fribygg skrev:
OT: Ränteavdrag känner jag till, men hur kan man komma i åtnjutande av ditt räntebidrag @Intet?
Indirekt genom min skatteinbetalning som fyller de hål i statens kassa som egentligen skulle fyllts av dig, ifall subventionen inte funnits.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Indirekt genom min skatteinbetalning som fyller de hål i statens kassa som egentligen skulle fyllts av dig, ifall subventionen inte funnits.
OT: Tycker du att jag ska belåna min bostad för att få del av dina skattepengar?

F fribygg skrev:
Varför inte helt enkelt låta staten ta hela inkomsten och dela ut det som eventuellt blir över (efter att staten skött sina åtaganden) till medborgarna efter behov?
Typ medborgarlön som V tidigare har velat införa?😂

J J-banan skrev:
Typ medborgarlön som V tidigare har velat införa?😂
OT: Det var väl mp som ville införa medborgarlön?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Tycker du att jag ska belåna min bostad för att få del av dina skattepengar?
Det står dig fritt att avgöra helt på egen hand.

J
Intet Intet skrev:
Det är faktiskt inte sant. Jag äger min villa + en halv till. Morsan ärvde en villa som även den var betald redan på femtiotalet. En kompis äger sitt hus och en hel drös andra, mest äldre, äger sina hus utan belåning. Så, det är inte en självklarhet att ha lån. Långt därifrån.

Om jag har 100.000 på banken betalar jag skatt på räntan.
Om jag har 100.000 i lån så får jag dra av skatten.

Detta är ett nollsummespel. För att motivera att ta ut skatt på ränta, så behöver man också få dra av räntan. Lite samma som att om jag är företagare och köper en träbit så betalar jag moms, när jag säljer den får jag tillbaka moms.

Skulle man inte få göra detta avdrag så skulle varje "extra steg" innebära att staten tog en bit. Om jag lånar 100kr av och du får 10kr i räta så skattar diu 3 kr. Om du i din tur har lånat dessa pengar av nån annan så får han betala 3kr också.

Dvs, ta bort skatten på kapital INKOMSTER så är det rimligt att ta bort skatten på låneränta.
Det man kan ifrågasätta är att man får dra låneräntan mot inkomstskatt, men jag kan tycka det är rimligt då så många framförallt har löneinkomster och inte kapitalinkomster. Att inte få dra ränteavdrag mot lön skulle straffa löntagare och gynna de som lever på kapitalinkomster, dvs de "riktgit rika".

Jag tyckte Claes resonemang att inbetalad fastighetsskatt skulle få dras mot reavinstskatten vid försäljning. Det vore, som en analogi med ISK, inte orimligt. Dock löser det inte problemet att man kanske inte har råd - vid ISK kan man ta en bit av sitt investerade kapital och sälja (oftast, kanske om man köpt en extremt dyr aktie och bara har en eller två aktier i tex Berkshire Hathaway A så är det svårt att sälja av...) - Så jag tycker nog ändå det är en dålig ide...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Det här är ett ganska patetiskt resonemang, ingen konstruktion är perfekt men strävan är ju att bördan ska fördelas på ett rimligt sätt, att gå in i en diskussion med att det alltid är någon annan som ska betala leder ingenstans.

Att beskatta de med stora tillgångar mer än de utan tillgångar tycker jag är en rimlig princip, även om jag då samtidigt säger att jag själv ska betala mer.

Detta är för övrigt sittande regerings standardsvar på allt, det är alltid någon annans fel och alltid någon annan som ska betala, just nu är det våra barn eftersom vi nu betalar de löpande kostnaderna genom att låna, sicka smartingar..

• Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.