Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De som sparar på räntekonton förlorar förstås mest på inflation, medan vi med relativt hög belåning rent av kan tjäna på den om den kommer oväntat och kort, som nu senast.

Lönerna kommer ju som sagt tids nog ikapp, medan en real nedskrivning av lånen med 20 % består.

Generellt är det ju dock inte så inflation brukar gå till. Och nu drabbas vi ju av politiker som ska lösa problem som redan är förbi. Så är det inte det ens så är det det andra.
Så är det ju, de som är skuldsatta gynnas av inflation eftersom skulden är i nominellt valutavärde.

Jag tror att vill man göra något för att få ner priserna så är det att gynna nyproduktion som gäller. Men det måste ske på ett vis som gör att priserna inte bara matchas mot en ökad efterfrågan. Dvs det måste implementeras så att det över tid fortsätta vara billigare/mer lockande än idag att låta resa en ny villa. Det kan alltså inte vara något som påverkar ett köp av ett äldre hus. Rent taget ur luften men typ ett avdrag som ges 5år efter slutbesiktning. Långt nog efter för att man inte ska ta det med i kalkylen för hur mycket man kan låna för uppförandet. Men ett incitament gott nog för att göra det mer attraktivt.

T TypRätt skrev:
Jag tror att vill man göra något för att få ner priserna så är det att gynna nyproduktion som gäller. Men det måste ske på ett vis som gör att priserna inte bara matchas mot en ökad efterfrågan. Dvs det måste implementeras så att det över tid fortsätta vara billigare/mer lockande än idag att låta resa en ny villa.
Det finns en busenkel lösning: tillgängliggör mer byggbar mark. Det är marken som är för dyr snarare än husen.

Och med busenkel menar jag då objektivt funktionellt enkel. Som framgår även av det här forumet (som torde ha rätt mycket övervikt åt ett håll där folk vill få bygga hus) så är opinionen mot att frigöra byggbar mark extremt stark.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.