• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så bra förslag. Bättre än bankskatt!!

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Claes Sörmland
SBAB har lånat ut cirka 545 miljarder kr. Man gjorde förra året en vinst på 2,2 miljarder kr som utdelades i sin helhet till ägaren staten.

Om politiken bestämmer att vinstmålet ska vara noll kronor istället för 2,2 miljarder kronor betyder det att utlåningsräntan kan sänkas med 0,4% genomgående. Snitträntan hade alltså gått från 2,7% för SBABs rörliga bolån till 2,3% 2025.

Redigerat:
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Då behöver det pressas ganska rejält då SBAB generellt är lite dyrare än de flesta andra banker men ändå fullgott för de flesta. Lite som SÅFA för premiepensionen, bra soffalternativ om man inte orkar lyfta ett finger och förhandla.

Claes Sörmland
Kvackatore Kvackatore skrev:
Då behöver det pressas ganska rejält då SBAB generellt är lite dyrare än de flesta andra banker men ändå fullgott för de flesta. Lite som SÅFA för premiepensionen, bra soffalternativ om man inte orkar lyfta ett finger och förhandla.
Har SBAB verkligen högre snittränta än andra banker på bolån?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har SBAB verkligen högre snittränta än andra banker på bolån?
Det har jag inte kollat upp, nu jämför jag bara med hur bra ränta man kan få om man föhandlar. SBAB profilerar sig med att man inte kan förhandla räntan utan man får förutbestämd rabatt efter belåning. Det krävs inte mycket förhandling med övriga banker för att komma under SBAB's "färdigförhandlade" ränta.

Nja, så kan man inte säga. Jag vet dock inte vad alla får i förhandlingar men rent allmänt har de konkurrenskraftiga räntor utan att man måste stå på knä med mössan i hand, flytta sin mammas sparande och alla ens aktieportföljer, även kattens, för att få några punkters rabatt.

• Gilla
lop3r och 2 till
  • Laddar…
Skulle något liknande klubbas igenom och i praktiken verkligen få den effekt på räntesatsen som det räknades ut här ovan så lär det absolut sätta press på övriga banker att hålla sina räntor konkurrenskraftiga.

Helt ok Sosse-förslag, ett av det vettigaste jag hört på länge.

Kollade snitträntor nu för juli och de ligger väl i mitten, precis före Nordea. Men om de kunde sänka snitträntan med 20 punkter skulle de ha lägsta 3 månaders räntan

S surfarn skrev:
Nja, så kan man inte säga. Jag vet dock inte vad alla får i förhandlingar men rent allmänt har de konkurrenskraftiga räntor utan att man måste stå på knä med mössan i hand, flytta sin mammas sparande och alla ens aktieportföljer, även kattens, för att få några punkters rabatt.
Du kan surfa in på Skandia som kör samma modell med förförhandlade räntor och jämföra, då märker du att de ligger 0,2-0,3 % enheter lägre.

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
Du kan surfa in på Skandia som kör samma modell med förförhandlade räntor och jämföra, då märker du att de ligger 0,2-0,3 % enheter lägre.
Tack för tipset. Jag såg att räntan är typ samma som den jag har idag på SBAB. Men de har lite olika rabatter för energiklass. Skandia har rabatt för A och B, -0,10 men SBAB har även -0,05 för C som vi har så sparar 0,04% på att ligga kvar med sbab

S surfarn skrev:
Tack för tipset. Jag såg att räntan är typ samma som den jag har idag på SBAB. Men de har lite olika rabatter för energiklass. Skandia har rabatt för A och B, -0,10 men SBAB har även -0,05 för C som vi har så sparar 0,04% på att ligga kvar med sbab
Har du eller din partner ingen tjänstepension du kan flytta för ytterligare -0,10%? Räcker med vad som helst, typ ett gammalt sommarjobb med några hundralappar på kontot.

Har du ingen tjänstepension du kan flytta för ytterligare -0,10%? Räcker med vad som helst, typ ett gammalt sommarjobb med några hundralappar på kontot.
Aha. Kanske det. Värt att kolla upp för lite för rabatt på bolånen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.