16 846 läst ·
220 svar
17k läst
220 svar
Vägguttag 16A ??
Hur många skarvsladdar är märkta med 3680W och gjorda med 1.5 mm2 sladd jämfört hur många som är märkta 2300W och 1.0mm2?jarlh skrev:
För skarvsladdar är 1.5 mm2 godkänt för 16A och 1.0 mm2 för 10A.
Här är en helt vanlig skarvsladd hos en helt vanlig butik:
https://www.clasohlson.com/se/Skarvsladd-jordad-inomhus,-vit,-5-meter/p/46-1597
Rörande att datorer löser ut 10A så har jag haft problem med det i två rum:
- dels kontoret där jag har skrivare, 3D-skrivare, tre skärmar och ett par datorer, samt ytterligare lite smått och gott.
- dels i förrådet där jag hade ytterligare ett par servrar, router, switchar, UPS, NAS, fiberbox, matningen till tre AP.
Dessutom delade ju dessa rum säkringar med andra rum också så det blev ytterligare några switchade nätagg.
Kontoret löste jag med att fördröja starten av några av prylarna med några sekunder (byggde ett grenuttag som styrs av en ESP som slår på uttagen i tur och ordning.
Förrådet löstes genom att sätta de tre AP:arna på samma nätagg som också driver en PoE-switch, samt att ta bort en server.
Så ja, man kan ha problem med ström-rusningar med 10A.
Jag har en tråd om mina konstiga problem med säkringar som löser och om sporadisk utlösning av JFB.
Där kan man också läsa om att problemen uppkom efter att vi bytte central från Diazed-säkringar på 10A till dvärgbrytare med C10-karaktäristik. Dvs, utlösningsvillkoret förändrades.
Dels kunde de lösa med JFB (i förrådet), dels när man slog till JFB eller huvudsäkring. Men inte alltid.
Inga problem alls numera dock.
- dels kontoret där jag har skrivare, 3D-skrivare, tre skärmar och ett par datorer, samt ytterligare lite smått och gott.
- dels i förrådet där jag hade ytterligare ett par servrar, router, switchar, UPS, NAS, fiberbox, matningen till tre AP.
Dessutom delade ju dessa rum säkringar med andra rum också så det blev ytterligare några switchade nätagg.
Kontoret löste jag med att fördröja starten av några av prylarna med några sekunder (byggde ett grenuttag som styrs av en ESP som slår på uttagen i tur och ordning.
Förrådet löstes genom att sätta de tre AP:arna på samma nätagg som också driver en PoE-switch, samt att ta bort en server.
Jag har en tråd om mina konstiga problem med säkringar som löser och om sporadisk utlösning av JFB.
Där kan man också läsa om att problemen uppkom efter att vi bytte central från Diazed-säkringar på 10A till dvärgbrytare med C10-karaktäristik. Dvs, utlösningsvillkoret förändrades.
Dels kunde de lösa med JFB (i förrådet), dels när man slog till JFB eller huvudsäkring. Men inte alltid.
Det är väl snarare sådana här där det inte står något om tillåten effekt eller kabeldimension som kan bli "boven".H HenrikHuslöse skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-3-vags-3-m-kabel/p/36-8901
Denna var tydligen ok, men det borde även stå i texten om grendosan kan jag tycka. Vem sitter och förstorar bilder för att se vad den klarar för effekt....useless skrev:
De har kanske blivit mycket bättre på att ha "godkända" grendosor till försäljning i butikerna. Tycker mig ha sett en del som har haft 0,75mm² i kabeln men det var ett tag sedan.
Man tittar väl på den man håller i handen och ska använda?R roli skrev:
Skarvsladdar med platta ojordade europastickproppar är väl bara 0,75 mm2 och märkta 2.5 A? Även vanliga runda ojordade skarvsladdar brukar vara klenare än jordade.R roli skrev:
Det finns någon på Youtube som testat skarvsladdar från Amazon. Jordledare utan någon metall alls och övriga ledare med area som i en en nätverkskabel.
Svårt att titta på något som man ännu inte köpt. Det jag var ute efter var att det var dålig information om vad grendosan har för tillåten effekt. Det borde stå i informationen om produkten och man skall inte behöva zooma bilder för att få informationen.H HenrikHuslöse skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 512 inlägg
Strömrusning när man slår på säkringen kan säkert trippa den. Kanske hänt mig någon gång men bara slå på den igen så funkar det.pacman42 skrev:
Rörande att datorer löser ut 10A så har jag haft problem med det i två rum:
Men när säkringen väl är på så kan inte ett enskilt nätagg trippa säkringen.
Det är ett teoretiskt problem inte praktiskt för de allra flesta.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 878 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 878 inlägg
Du verkar inte ha kunskap om ATX-nätaggregats konstruktion, tyvärr. Om det beror på att allt färre bygger egna datorer och inte intresserar sig för sådant längre vet jag inte.D Dkvist skrev:@13th Marine har rätt här, @AndersMalmgren har fel.
Inrusningsströmmarna i feta kondingar i nätdelar är absolut orsak till att dvärgbrytare kan slå från.
Det är absolut inga 10A som som vi snackar om. Att Malmgren är snobb och bara tror att Seasonic är det man kan/får köpa är bara en karaktärsbrist och inget vi övriga bör beblanda oss med.
Irrelevant, även detta tyder till att du inte begriper grundproblemet.
What? Har absolut noll betydelse här, möjligen menar du återställningsbara PTC-säkringar. Inget man använder i nätagg, för stora strömmar, för pissigt motstånd i dessa säkringar.
NTC används i de flesta ATX-nätraggregat för att begränsa strömrusningen när huvudkondensatorerna laddas upp vid kallstart:
Mätningar mellan olika nätagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.techpowerup.com/review/thermaltake-toughpower-gf3-750-w/9.html
Alla här ligger under 100A men det finns många exempel på feldimensionerade nätagg som haft långt över 100A. T ex svenska Fractal när de sålde nätagg (gör kanske fortfarande?) Seasonic har alltid varit ett föredöme och ett säkert köp, både till specifikationer och kvalitet.
Sidan "jonnyguru" var den bästa som fanns gällande allt sådant här, men tyvärr fick han jobb på Corsair och lade ner den.
Strömrusningen på nätagg som inte följer specifikationerna kan mycket väl blåsa både diazed och den modernare varianten. Det hände med det nämnda Fractalaggregatet t ex.
Redigerat:
jarlh skrev:
Nja, jag håller med jarlh här.Bo.Siltberg skrev:
Det finns faktiskt rikligt med skarvsladdar och grendosor med 1.0 mm2 och faktiskt t.o.m 0,75mm2 area.
Men typiskt är det korta sådana, 1kvmm för upp till 2 meter sladd, och det klenaste till riktigt korta sladdar på grendosor.
Jag har ibland undrat lite över vilken produktstandard de följer när de skapar dessa.
Det är lätt att förlora sig i trådens vindlingar.MultiMan skrev:
Bra kan det vara att kolla hur just denna enorma sidodiskussion faktiskt startade:
AndersMalmgren skrev:
S sjoelund skrev:
Och det är ju helt uppenbart att AndersMalmgren inte har koll på hur det funkar, och börjar helt enkelt med att tänka, tro och påstå att datorn aldrig drar mer ström än den gör vid kontinuerlig drift.AndersMalmgren skrev:
Efter att flera ansätter Anders så börjar han inse att han nog har fel, så det börjar skrivas saker som att det är så kort tid och annat.
Ja istället för att helt enkelt medge att han hade fel, har fel, inte kan området, utan istället göder denna sidodiskussion till att plötsligt skrivs det mer om detta än trådens ämne.
Renoverare
· Stockholm
· 20 512 inlägg
Men lilla jäveln då. Jag pratar om långvarig ström i det inlägget det som på riktigt kan trippa säkringen. Inrush current kan det inte förutom om du har billigt nätagg eller gjort något annat dumt.Mikael_L skrev:
Det är lätt att förlora sig i trådens vindlingar.
Bra kan det vara att kolla hur just denna enorma sidodiskussion faktiskt startade:
Och det är ju helt uppenbart att AndersMalmgren inte har koll på hur det funkar, och börjar helt enkelt med att tänka, tro och påstå att datorn aldrig drar mer ström än den gör vid kontinuerlig drift.
Efter att flera ansätter Anders så börjar han inse att han nog har fel, så det börjar skrivas saker som att det är så kort tid och annat.
Ja istället för att helt enkelt medge att han hade fel, har fel, inte kan området, utan istället göder denna sidodiskussion till att plötsligt skrivs det mer om detta än trådens ämne.
Ser rätt seriöst ut.MultiMan skrev:
Men jag ser ingenstans att de tar hänsyn till fasläget vid de olika testerna.
Ifall man slår igång nätaggregatet vid toppen på sinusvågsperioden jämfört med vid nollgenomgången, ja det påverkar startströmmen enormt.
Och en liten kul info, för att få lägst startström ska glödlampor (rent resistiv last) och t.ex. switchade nätdelar slås på vid nollgenomgången, medan vanliga transformatorer ska slås på vid max spänning på sinusvågsperioden.
Samma med testens test av plötsliga effekttoppar på klenspänningssidan, där har de kanske inte heller tagit hänsyn till när på nätspänningens sinusvåg de kommer, vilket också lär påverka alla resultat.
De har kanske upprepad försöken många gånger och tagit medelvärden, det är ju ett sätt att tackla problemet ifall man har svårt att göra en testrigg som gör att man styr efter sinusvågen från nätspänningen.
Ja någon skrev om karaktärsbrist - ja det var ganska träffsäkert.AndersMalmgren skrev:
Vetdu, jag kommer inte att diskutera detta vidare med dig nu, jag diskuterar inte längre med okunniga eller intellektuellt underlägsna, jag ägnar min tid åt annat.
Det är ju inte heller något att diskutera, du har ju bara fel, och alla utom du har ju redan insett det.
Renoverare
· Stockholm
· 20 512 inlägg
Detta är så dunning Kruger att det blir lite roligt. 🤣Mikael_L skrev:
Ja någon skrev om karaktärsbrist - ja det var ganska träffsäkert.
Vetdu, jag kommer inte att diskutera detta vidare med dig nu, jag diskuterar inte längre med okunniga eller intellektuellt underlägsna, jag ägnar min tid åt annat.
Det är ju inte heller något att diskutera, du har ju bara fel, och alla utom du har ju redan insett det.
Jag får väll koppla upp mitt jävla agg till min agilent då och överbevisa mr dunning