17 319 läst ·
222 svar
17k läst
222 svar
Vägguttag 16A ??
Nej, nu tolkar du fel.L Lars3344 skrev:
Antingen vill ju bara raljera sådär lite i allmänhet, eller så är du okunnig.
Jag skriver ingen mer förrän jag vet vad det är för fel på dig (alltså om det är någon idé att förklara hur det funkar, vad reglerna säger osv)..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Tja, det sista seriösa inlägget i denna tråd var #6. Det var för 205 inlägg sedan... I #7 började det spåra ur.
Jo det är märkligt.Demmpa skrev:
Utrustning, kablage måste vara godkända för 16 A.ø
Lamputtag, inte 16 A.
Har aldrig varit med om att sätta 16 A överallt... Till vissa apparater, ugn, spis,
Vilken strömstyrka är lamputtag klassade för?Perssel skrev:
Vilken säkringsstorlek föregås lamputtag?
Får man ansluta platt eurokontakt i vanligt vägguttag? Vilken strömstyrka är eurokontakterna klassade för?
Jag hade nog blivit lite paff och kanske inte kommit mig för att protestera (jag är ju svensk 🙄).O OMLAJA skrev:
Senast nästa dag hade jag dock ringt och sagt åt elektrikern att återställa från sin åverkan på min elanläggning.
Äntligen en som kan och tänkt tillMikael_L skrev:
Nja, du får nog kalla det "tumregel", för det är vad det är, inget annat.
I något enstaka teoretisk fall kan man dra 22A i 1,5 mm2 (och faktiskt följa reglerna i t.ex. SS436 40 00, elinstallationsreglerna).
Det är ganska sällan OK med högre än 13A säkring till 1,5mm2, och även om det ibland på gnällen är OK så är det ännu mer sällan bra, kablar som är 70°C varma är väl inte så roligt egentligen.
Neråt kan det också gå, dvs att man kan ha max 10A till 2,5 mm2 (jag var och gjorde jobb på ett sådant ställe, lokalen är över 100m lång, det krävs 2,5 mm2 till 10A för ett uttag längst bort).
med 1,5 mm2 kabel så skulle jag varit tvungen att ha max 6A säkring.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Brittisk ringsystem var en nödlösning pga kopparbrist efter ww2. Finns egentligen inga andra fördelar, och risken för brand är större vid kabelbrott eller glapp
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag menade strömspikar som går utanför dvärgbrytarens profil. Du kan tex skicka på 70A på en 10A brytare under kort tid.Bengt-re skrev:
Och visst har du en server-park kanske du inte ska driva hela på en 10A grupp.
förra ägaren till mitt hus valde dock sätta mer än halva husets uttag på samma grupp och jag har alla datorer och it stacken där förutom HTPC i biorummet och inga problem.
Jag har haft problem då och då med många nätagregat med tämligen låg märkeffekt har varit kopplade på samma säkring - detta även i fall då normal driftström legat på bara 3-4A. En kollega "löste" problemet med att koppla en 15m skarvsladd på matningen... Vi installerade en mjukstarkare i centralen senare - lite seriösare och pålitligare återstart efter strömavbrott.AndersMalmgren skrev:
Jag menade strömspikar som går utanför dvärgbrytarens profil. Du kan tex skicka på 70A på en 10A brytare under kort tid.
Och visst har du en server-park kanske du inte ska driva hela på en 10A grupp.
förra ägaren till mitt hus valde dock sätta mer än halva husets uttag på samma grupp och jag har alla datorer och it stacken där förutom HTPC i biorummet och inga problem.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Märkeffekt spelar mindre roll, viktigare med kvalitetskomponenter och inrush skydd.Bengt-re skrev:
Jag har haft problem då och då med många nätagregat med tämligen låg märkeffekt har varit kopplade på samma säkring - detta även i fall då normal driftström legat på bara 3-4A. En kollega "löste" problemet med att koppla en 15m skarvsladd på matningen... Vi installerade en mjukstarkare i centralen senare - lite seriösare och pålitligare återstart efter strömavbrott.
Klicka här för att svara