A
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror inte det hör till vanligheterna att det är ett problem.
Men startströmmar i switchade nätaggregat kan vara riktigt elaka.

Visst man kan argumentera för att de är felaktigt konstruerade, men de lär vara testade och godkända enligt standarder.

Gissningsvis är detta främst ett problem i kombinationen vissa nätaggregat och dvärgbrytare med B-karakteristik.
Diazed är betydligt med förlåtande.
Absolut. Det var inte rätt val av ord från mig att skriva felaktig. Det har du rätt i. De drar sin startström helt enkelt. Jag såg dina exempel i inlägg #29.

A avh67f skrev:
Absolut. Det var inte rätt val av ord från mig att skriva felaktig. Det har du rätt i. De drar sin startström helt enkelt. Jag såg dina exempel i inlägg #29.
När man kopplar in på kurvan borde också spela in 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
[Bilderna du laddar upp är inte godkända för detta forum]
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Snälla höj nivån är ni tolv år eller?
Finns det inga män på det här forumet ?🤔
Vad pratar ni om?

Självklart ska en elektriker inte ändra i anläggningen efter eget huvud, och framförallt inte ta betalt för det. Bestrid och om du vill, kräv att det åtgärdas utan kostnad.

Om man vill ha 16A eller 10A handlar mest om just vilja, är installationen i övrigt korrekt finns det inget hinder för det.

Har det själv på vissa delar av anläggningen, installerat av elfirma. Oftast har man ju flera uttag per grupp och det är inte speciellt svårt att kombinera ihop prylar så det drar iväg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
När jag frågade varför så sa han att det är en brandrisk om man ansluter en skarvsladd som man sen belastar hårt. Kan då belastas mer med 16A än 10A och risken ökar.

...

Så. Har han rätt i någon rimlig bemärkelse?
Väldigt rimligt. I princip alla skarvsladdar är godkända för just 10A. Och att då möjliggöra att man kör 16 A genom dessa är en risk.

Bara för att du vet att det 16 A-säkringar innebär inte att någon annan inte kan koppla tokigt, du är kanske inte ens hemma, eller har flyttat, då det sker.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min seasonic har en inrusningspik på 17A med din logik skulle även 16A utlösa. Men så korta spikar gör inte det. Krävs som sagt labb utrustning för att mäta det.
Teoretisk kan en säkring lösa på så kort tid att inte ens NASA har utrustning att fånga det.
I praktiken så har vi nog ingenstans på jorden tillgång till såpass hög strömkapacitet (dvs att säkringen löser under pikosekunder).

Men mest tänker jag att du kanske borde sluta att gaffla om detta som du saknar kompetens inom.

Jag håller dock med om det första du skrev, att det mest vanliga, normala kan vi kalla det, är 10A och 1,5 mm2 ledare.
Men det är dock inte alltid så, och det var inte så hos TS.
Det finns ingen anledning för elektrikern att tvinga fram ett byte av säkringar, bara idiotier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Till TS.
Jag håller helt med om den åsikten som de flesta ventilerar här, elektrikern har ingen rätt och ingen anledning att göra detta byte av säkring.
Han är det som vi på vanlig svenska kallar "stolpskott".

Sen kan ju det faktum att du har uttag säkrade med 16A vara en anledning till att du ägnar detta lite tanke och uppmärksamhet.
Schuko-uttagen har generellt inte så stor marginal om man kör 16A i dem, dåliga uttag (både nya av dålig kvalitet och gamla som är slitna) blir rätt lätt varma. Så nyttjar man faktiskt över 16A i något uttag ska man vara lite uppmärksam på om det känns varmt, och dessutom handha uttaget bra, t.ex. inte koppla in och ur stickproppen med den elektriska lasten igång, stäng av saken först.

Även tänka på att skarvsladdar/grendosor kan ha klen area i sig, så kör inte totalt 16A i en sådan om du inte har kollat att arean är minst 1,5 mm2.

Men uttag av normala bra märken, som handhas korrekt är det inga problem att köra 16A i.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Vad pratar ni om?
Att det är en otroligt omogen "höhö"-stämning här och vissa borde växa upp. Om du inte vet vad vi pratar om har du inte läst hela tråden eller så har inläggen (vore bäst) blivit raderade..

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Väldigt rimligt. I princip alla skarvsladdar är godkända för just 10A. Och att då möjliggöra att man kör 16 A genom dessa är en risk.
Jag hävdar motsatsen - typ alla skarvsladdställ och grenuttag för schuko är klassade för 16 A. Schuko är ju klassat för 16 A så sitter det en sådan stickpropp på grenuttaget så är det 16 A som gäller, om inte grendosan har en inbyggd säkring.

Standarden tillåter grenuttag med en lägre ström, men jag är osäker på om det är tillåtet i Sverige. Men man kan ju få med sig ett klent grenuttag från ett annat land.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du inte vet vad vi pratar om har du inte läst hela tråden eller så har inläggen (vore bäst) blivit raderade..
Enda inlägget med (rörliga) bilder är #31 så nej jag har ingen aning om vad ni pratar om, vilket tydligt borde framgå av min fråga.

Mikael_L
PUFFO PUFFO skrev:
Kabel arean avgör vilket säkring som är ok. Huvudregel 1,5m.²=10A. 2,5=16A. Vill du säkra 16A så ska hela gruppen vara 2,5mm². Det finns ev möjligthet att säkra 1,5mm² 13A men det beror på längd mm
Nja, du får nog kalla det "tumregel", för det är vad det är, inget annat.

I något enstaka teoretisk fall kan man dra 22A i 1,5 mm2 (och faktiskt följa reglerna i t.ex. SS436 40 00, elinstallationsreglerna).
Det är ganska sällan OK med högre än 13A säkring till 1,5mm2, och även om det ibland på gnällen är OK så är det ännu mer sällan bra, kablar som är 70°C varma är väl inte så roligt egentligen.

Neråt kan det också gå, dvs att man kan ha max 10A till 2,5 mm2 (jag var och gjorde jobb på ett sådant ställe, lokalen är över 100m lång, det krävs 2,5 mm2 till 10A för ett uttag längst bort).
med 1,5 mm2 kabel så skulle jag varit tvungen att ha max 6A säkring.

Tack för alla svar.

Käns nästan som att jag skall behålla 10A säkring och sen fatta nytt beslut om det ger problem. Elektrikern som säkrade ner hade ju kollat och sagt att det var 2.5 mm2 så är ju 'förberett' om nu strykjärn + dammsugare + ...
ger problem.

Men, likväl, känner mig lite överkörd ändå. Var något han bara sa medans han packade ihop sina grejer. Som ren info till mig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hävdar motsatsen - typ alla skarvsladdställ och grenuttag för schuko är klassade för 16 A. Schuko är ju klassat för 16 A så sitter det en sådan stickpropp på grenuttaget så är det 16 A som gäller, om inte grendosan har en inbyggd säkring.

Standarden tillåter grenuttag med en lägre ström, men jag är osäker på om det är tillåtet i Sverige. Men man kan ju få med sig ett klent grenuttag från ett annat land.
Det är mycket möjligt att du har rätt. I rummet där jag sitter är den ena skarvsladden för 16 A, den andra hittar jag inte märkningen på (den ligger i mörkret under skrivbordet).

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Enda inlägget med (rörliga) bilder är #31 så nej jag har ingen aning om vad ni pratar om, vilket tydligt borde framgå av min fråga.
Nä men då har du inte läst tråden ordentligt och du får nog lyfta ett finger själv om du är nyfiken på vad jag menar. Men du kan börja med inlägg 13 och däromkring.

Nä men då har du inte läst tråden ordentligt
Hur ordentligt måste man läsa för att se bilder som inte finns?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.