jarlh jarlh skrev:
. I princip alla skarvsladdar är godkända för just 10A. Och att då möjliggöra att man kör 16 A genom dessa är en risk.
Oavsett så är säkringen inte avsedd att skydda annat än kablaget i väggen och uttaget.

Allt annat ska skydda sig själv eller tåla det.

D Dilato skrev:
Oavsett så är säkringen inte avsedd att skydda annat än kablaget i väggen och uttaget.

Allt annat ska skydda sig själv eller tåla det.
Jag har redan blivit rättad. Se några inlägg längre upp.

H Hybro skrev:
Med tröga 10 A säkringar, går det fint att starta 3-fasmotorn på 4 kW till stora Faxe vedklyven.

Alltså i tomgång utan att påverka hydrauliken.

Går fint att klyva ordentligt grova och kvistiga björklubbar också.
Sätt i en 13 amps trög säkring. Godkänd rör
snuttjulle snuttjulle skrev:
Varför stirrar alla sig blinda på att all effekt tas ut från samma uttag? Vi pratar 16A säkring som mycket väl ha 5-6 uttag i ett äldre hus. Detta vet vi inget om vad jag kan se.
Skit elektriker som inte skulle få mer jobb hos mig som har fel argument och bara bygger om anläggningen utan att säga nått.
Hade han börjat med att påpeka och med bra argument och verkligen lyssnat på svaret hade det varit helt annorlunda.
Och lite OT ang höga startströmmar så har vi ett flertalet gånger fått problem efter strömavbrott att säkrningar går då lite för många skärmar och dockningsstationer ska försöka starta upp på samma gång. Inte ett troligt senario i hemmiljö men vad vet vi att TS har inkopplat?
Sätt i en 13 amps trög eller extra trögsäkring. Godkänd vid 1,5 kvm installation.

G Gammelgnistan skrev:
Sätt i en 13 amps trög säkring. Godkänd rör

Sätt i en 13 amps trög eller extra trögsäkring. Godkänd vid 1,5 kvm installation.
Det finns tillfällen då det inte är tillåtet med 13 A med 1,5 mm². Det är en seglivad myt bland elektriker (jag har hört det många gånger). På landet med långa ledningslängder och långt från transformatorstation kan det vara helt fel. Man måste mäta för att vara säker att det går.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ordentligt måste man läsa för att se bilder som inte finns?
Lägg ner nu. Du gör dig löjlig helt i onödan. Du vet mycket väl vad det handlar om och du borde hålla dig för god för att göra dig en del av det...

Müssli Müssli skrev:
Det finns tillfällen då det inte är tillåtet med 13 A med 1,5 mm². Det är en seglivad myt bland elektriker (jag har hört det många gånger). På landet med långa ledningslängder och långt från transformatorstation kan det vara helt fel. Man måste mäta för att vara säker att det går.
Tycker att du ska ta upp några av alla dessa tillfällen. Till Mussli. Har själv ganska bra koll.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Teoretisk kan en säkring lösa på så kort tid att inte ens NASA har utrustning att fånga det.
I praktiken så har vi nog ingenstans på jorden tillgång till såpass hög strömkapacitet (dvs att säkringen löser under pikosekunder).

Men mest tänker jag att du kanske borde sluta att gaffla om detta som du saknar kompetens inom.

Jag håller dock med om det första du skrev, att det mest vanliga, normala kan vi kalla det, är 10A och 1,5 mm2 ledare.
Men det är dock inte alltid så, och det var inte så hos TS.
Det finns ingen anledning för elektrikern att tvinga fram ett byte av säkringar, bara idiotier.
Men dementfarbror, då skulle precis alla switchade nätagg utlösa säkringen och det gör de inte. Så jag har helt rätt

tommib
PUFFO PUFFO skrev:
Jag tror tyvärr att beställaren saknar kunskap om vad hen beställt. Det är inte många proffs som hittar på egna lösningar utan godkännande från kund. Det är inte lätt att förstå vad som hänt här men det som syns är en infäld installation och är helt ok. Man kan tycka att gipsskivan runt uttag kunde hen fått dit. Återställa väggar över rören brukar lösa sig med bandplåt bakom gipset och fyll mdd gipsbruk.
Vad exakt är det du tittar på? Jag har inte sett en enda bild på installationen från TS.

Det som enligt TS har hänt är att en elektriker som anlitats för ett arbete gjort ändringar som inte efterfrågats i anläggningen. Det anser jag är ett grovt fel, så gör man inte.

13th Marine 13th Marine skrev:
Gäller även switchade nätdelar.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej har du 10A strömspikar från ett switchar nättag så är det fel på nätagget
@13th Marine har rätt här, @AndersMalmgren har fel.
Inrusningsströmmarna i feta kondingar i nätdelar är absolut orsak till att dvärgbrytare kan slå från.

Det är absolut inga 10A som som vi snackar om. Att Malmgren är snobb och bara tror att Seasonic är det man kan/får köpa är bara en karaktärsbrist och inget vi övriga bör beblanda oss med.
Min agilent som samplar 50 000 gånger per sekund kan mäta det
Irrelevant, även detta tyder till att du inte begriper grundproblemet.
NTC-termistorerna
What? Har absolut noll betydelse här, möjligen menar du återställningsbara PTC-säkringar. Inget man använder i nätagg, för stora strömmar, för pissigt motstånd i dessa säkringar.

tommib tommib skrev:
Vad exakt är det du tittar på? Jag har inte sett en enda bild på installationen från TS.

Det som enligt TS har hänt är att en elektriker som anlitats för ett arbete gjort ändringar som inte efterfrågats i anläggningen. Det anser jag är ett grovt fel, så gör man inte.
Det är nog bara en felpostning. Texten stämmer med denna tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/korrekt-utfort-eljobb.578440/

D Dkvist skrev:
@13th Marine har rätt här, @AndersMalmgren har fel.
Inrusningsströmmarna i feta kondingar i nätdelar är absolut orsak till att dvärgbrytare kan slå från.

Det är absolut inga 10A som som vi snackar om. Att Malmgren är snobb och bara tror att Seasonic är det man kan/får köpa är bara en karaktärsbrist och inget vi övriga bör beblanda oss med.

Irrelevant, även detta tyder till att du inte begriper grundproblemet.

What? Har absolut noll betydelse här, möjligen menar du återställningsbara PTC-säkringar. Inget man använder i nätagg, för stora strömmar, för pissigt motstånd i dessa säkringar.
Men snälla rara, inte en jävel har problem med säkringar som utlöser när man slår på strömmen till nätagg. Vi pratar millisekunder att mata de där kondningarna.

Finns inte en konsument som skulle acceptera det skulle vara spaltmeter med klagomål om så var fallet.

Varför jag kör seasonic är ju för stabila rails inte för spikar som inte är ett problem i verkligheten.

Men snälla rara, inte en jävel har problem med säkringar som utlöser när man slår på strömmen till nätagg. Vi pratar millisekunder att mata de där kondningarna.
Inte i isolation, jag har råkat ut för det ett par gånger däremot, ofta direkt i samband med start av system flera system efter strömavbrott där grejer ligger i uppstartsläge och ett till fristående nätagg slås till.

Du kan ju testa genom detta själv med dina seasonic nätagg om du fattar hur det fungerar. :) Rätt lätt att återskapa en realistisk situation.

D Dkvist skrev:
Inte i isolation, jag har råkat ut för det ett par gånger däremot, ofta direkt i samband med start av system flera system efter strömavbrott där grejer ligger i uppstartsläge och ett till fristående nätagg slås till.

Du kan ju testa genom detta själv med dina seasonic nätagg om du fattar hur det fungerar. :) Rätt lätt att återskapa en realistisk situation.
Okej jag har iaf 4 datorer på en grupp pga att förra ägaren snålade med antalet grupper. Samtliga med seasonic agg iof så kvalitet. Men absolut inga problem att slå på den säkringen och så vitt jag vet så matas kondningarna direkt om man har huvudströmbrytaren på.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.