17 319 läst ·
222 svar
17k läst
222 svar
Vägguttag 16A ??
Du har helt rätt, det sitter ett inrusningsskydd.MultiMan skrev:
Du verkar inte ha kunskap om ATX-nätaggregats konstruktion, tyvärr. Om det beror på att allt färre bygger egna datorer och inte intresserar sig för sådant längre vet jag inte.
NTC används i de flesta ATX-nätraggregat för att begränsa strömrusningen när huvudkondensatorerna laddas upp vid kallstart:
[bild]
Mätningar mellan olika nätagg.
[bild]
[länk]
Alla här ligger under 100A men det finns många exempel på feldimensionerade nätagg som haft långt över 100A. T ex svenska Fractal när de sålde nätagg (gör kanske fortfarande?) Seasonic har alltid varit ett föredöme och ett säkert köp, både till specifikationer och kvalitet.
Sidan "jonnyguru" var den bästa som fanns gällande allt sådant här, men tyvärr fick han jobb på Corsair och lade ner den.
Strömrusningen på nätagg som inte följer specifikationerna kan mycket väl blåsa både diazed och den modernare varianten. Det hände med det nämnda Fractalaggregatet t ex.
Liknande bekymmer finns i USB-enheter där officiell max. kap. är 10 μF utan inrusningsskydd, det finns dvs roliga enheter, inte minst för konsumentdirektimport, från orienten *host Aliexpress/Temu host*, där de fullständigt skiter i detta.
Synd om JonnyGuru, bra sida. Nu är iof lägsta nivån på etablerade ATX-agg betydligt högre än för 10-15 år sen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Hade det varit ett allmänt problem så hade vi hört om detta på alla PC siter.13th Marine skrev:
Jag har ägt FSP, Super flower och seasonic agg. Senare 20 åren enbart seasonic och aldrig haft problemet.
Kanske jag fått flippa dvärgbrytare en extra gång någon gång för den trippar direkt. Men absolut aldrig några problem vid normal drift.
Det är trams att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current. Trams
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Men det är ingen som påstår att den drar säkringen vid normal drift?AndersMalmgren skrev:
Hade det varit ett allmänt problem så hade vi hört om detta på alla PC siter.
Jag har ägt FSP, Super flower och seasonic agg. Senare 20 åren enbart seasonic och aldrig haft problemet.
Kanske jag fått flippa dvärgbrytare en extra gång någon gång för den trippar direkt. Men absolut aldrig några problem vid normal drift.
Är det någon som påstått att det är ett vanligt problem?
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Så du tycker det är värt sätta in 16A och 2.5mm2 i hela huset för att du en gång av 100 måste flippa säkringen en extra gång?13th Marine skrev:
Trams.
Btw så kan den trippa även då om du har otur.
Jag försvarar dock inte elektrikern som sagt, varför säkra ned utan att fråga kund.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Har jag skrivit det någonstans?AndersMalmgren skrev:
Jag har ifrågasatt ditt påstående om att ett nätagg inte kan dra 10A, vilket jag menar att det kan de göra i inkopplingsögonblicket, och att denna ström kan dra säkringen, vilket var det problem @sjoelund hade.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag glömmer alltid bort att jag hänger på autismklubbens forum. Förlåt.13th Marine skrev:
I Sjölunds fall var det fallerad eller avsaknad inrush skydd
Edit: det är stor skillnad på en 30A inrush och en oskyddad med 100A. Dvärgbrytare kanske är specad för 70A och 10ms. Den senare kommer mao trippa
Edit: men som sagt jag har fyra seasonic titanium på samma grupp som alla drar runt 30A när man slår på säkringen och funkar klockrent. Edit: Hmm snålade nog med grabbarnas 2, det är bara Gold
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Det kanske ingen gjorde. Men faktum kvarstår felet var inte pga 10A säkring utan ett switchat nätagg som var fel eller saknade vad som idag är standard på alla vettiga nätaggAlfredo skrev: