MultiMan MultiMan skrev:
Du verkar inte ha kunskap om ATX-nätaggregats konstruktion, tyvärr. Om det beror på att allt färre bygger egna datorer och inte intresserar sig för sådant längre vet jag inte.

NTC används i de flesta ATX-nätraggregat för att begränsa strömrusningen när huvudkondensatorerna laddas upp vid kallstart:

[bild]

Mätningar mellan olika nätagg.

[bild]

[länk]

Alla här ligger under 100A men det finns många exempel på feldimensionerade nätagg som haft långt över 100A. T ex svenska Fractal när de sålde nätagg (gör kanske fortfarande?) Seasonic har alltid varit ett föredöme och ett säkert köp, både till specifikationer och kvalitet.

Sidan "jonnyguru" var den bästa som fanns gällande allt sådant här, men tyvärr fick han jobb på Corsair och lade ner den.

Strömrusningen på nätagg som inte följer specifikationerna kan mycket väl blåsa både diazed och den modernare varianten. Det hände med det nämnda Fractalaggregatet t ex.
Du har helt rätt, det sitter ett inrusningsskydd.
Liknande bekymmer finns i USB-enheter där officiell max. kap. är 10 μF utan inrusningsskydd, det finns dvs roliga enheter, inte minst för konsumentdirektimport, från orienten *host Aliexpress/Temu host*, där de fullständigt skiter i detta.

Synd om JonnyGuru, bra sida. Nu är iof lägsta nivån på etablerade ATX-agg betydligt högre än för 10-15 år sen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är så dunning Kruger att det blir lite roligt. 🤣

Jag får väll koppla upp mitt jävla agg till min agilent då och överbevisa mr dunning
Vad tänker du att du ska bevisa? Att det inte är ett problem med just ditt nätagg?

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad tänker du att du ska bevisa? Att det inte är ett problem med just ditt nätagg?
Hade det varit ett allmänt problem så hade vi hört om detta på alla PC siter.

Jag har ägt FSP, Super flower och seasonic agg. Senare 20 åren enbart seasonic och aldrig haft problemet.

Kanske jag fått flippa dvärgbrytare en extra gång någon gång för den trippar direkt. Men absolut aldrig några problem vid normal drift.

Det är trams att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current. Trams

Hade det varit ett allmänt problem så hade vi hört om detta på alla PC siter.

Jag har ägt FSP, Super flower och seasonic agg. Senare 20 åren enbart seasonic och aldrig haft problemet.

Kanske jag fått flippa dvärgbrytare en extra gång någon gång för den trippar direkt. Men absolut aldrig några problem vid normal drift.
Men det är ingen som påstår att den drar säkringen vid normal drift?

Är det någon som påstått att det är ett vanligt problem?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men det är ingen som påstår att den drar säkringen vid normal drift?

Är det någon som påstått att det är ett vanligt problem?
Så du tycker det är värt sätta in 16A och 2.5mm2 i hela huset för att du en gång av 100 måste flippa säkringen en extra gång?

Trams.
Btw så kan den trippa även då om du har otur.

Jag försvarar dock inte elektrikern som sagt, varför säkra ned utan att fråga kund.

Så du tycker det är värt sätta in 16A och 2.5mm2 i hela huset för att du en gång av 100 måste flippa säkringen en extra gång?

Trams.
Btw så kan den trippa även då om du har otur.

Jag försvarar dock inte elektrikern som sagt, varför säkra ned utan att fråga kund.
Har jag skrivit det någonstans?

Jag har ifrågasatt ditt påstående om att ett nätagg inte kan dra 10A, vilket jag menar att det kan de göra i inkopplingsögonblicket, och att denna ström kan dra säkringen, vilket var det problem @sjoelund hade.

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Har jag skrivit det någonstans?

Jag har ifrågasatt ditt påstående om att ett nätagg inte kan dra 10A, vilket jag menar att det kan de göra i inkopplingsögonblicket, och att denna ström kan dra säkringen, vilket var det problem @sjoelund hade.
Jag glömmer alltid bort att jag hänger på autismklubbens forum. Förlåt.

I Sjölunds fall var det fallerad eller avsaknad inrush skydd

Edit: det är stor skillnad på en 30A inrush och en oskyddad med 100A. Dvärgbrytare kanske är specad för 70A och 10ms. Den senare kommer mao trippa

Edit: men som sagt jag har fyra seasonic titanium på samma grupp som alla drar runt 30A när man slår på säkringen och funkar klockrent. Edit: Hmm snålade nog med grabbarnas 2, det är bara Gold

Det är trams att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current.
Vem har påstått något sådant? Nu är du riktigt tramsig.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har påstått något sådant? Nu är du riktigt tramsig.
Det var ju så diskussionen startade

Det var ju så diskussionen startade
Nej det stämmer inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det stämmer inte.
Jo Sjölund drog igång diskussionen med ett felaktigt nätagg eller där inrush skydd helt saknas. Det är inte relevant för 10A vs 16A diskussionen.

Jo Sjölund drog igång diskussionen med ett felaktigt nätagg
Då kan du säkert citera den text där någon anser "att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current."?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då kan du säkert citera den text där någon anser "att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current."?
Det kanske ingen gjorde. Men faktum kvarstår felet var inte pga 10A säkring utan ett switchat nätagg som var fel eller saknade vad som idag är standard på alla vettiga nätagg

Känns lite otäckt med 16A till ett vanligt vägguttag, bör man sätta dit en märkning som förklarar detta på uttaget.

L Lars3344 skrev:
Känns lite otäckt med 16A till ett vanligt vägguttag, bör man sätta dit en märkning som förklarar detta på uttaget.
Vad är det som är otäckt med det? 🤔

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.