useless useless skrev:
Vilka prylar i sovrummet behöver 16A?
[Bilderna du laddar upp är inte godkända för detta forum]

• Haha
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Med tröga 10 A säkringar, går det fint att starta 3-fasmotorn på 4 kW till stora Faxe vedklyven.

Alltså i tomgång utan att påverka hydrauliken.

Går fint att klyva ordentligt grova och kvistiga björklubbar också.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Det var draget med 2.5 mm2 och uttagen är godkända för 16A. Så allt var ju 'rätt' så att säga. Förutom att han då tyckte det hela var fel.
Jag tycker att du ska bli tillfrågad innan elektrikern ändrar det.
Är allting korrekt utfört så är det ju ok.
Ibland har man flera uttag på samma säkring, och kan då komma över 10A totalt.
Jag hade i alla fall valt att återställa det till ursprunget.

• Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Vill poängtera jag inte försvarar att elektrikern byter till 1.5mm2 och 10A utan att tillfråga dig.

Utan bara att 10A och 1.5mm2 vid nyinstallation är standard och att föredra för att det tar mindre plats

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nu bytte väl elektrikern inte kabelarea, då hade man behövt straffa vederbörande.
Nog illa att byta säkringstyp utan att fråga.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej absolut inte. Men lite onödigt då det är mycket jobbigare dra 2.5mm2 i VP rör tar mer plats i koppolingsdosor osv

Har man ingen nytta av 16A så skulle jag undvika det.
Det var ingen kabel som behövde dras.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
A Alexn72 skrev:
[Bilderna du laddar upp är inte godkända för detta forum]
Snälla höj nivån är ni tolv år eller?
Finns det inga män på det här forumet ?🤔

• Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Orka leta fram. Kan du leta fram bevis på att det är ett stort problem att folks datorer får 10A säkringen att gå?
Vilket det hade varit om inrush current var mer än 1-5 ms
Min 1200 W micro löste ut säkringen ungefär var tredje gång man startade den, 10A dvärg typ B.
Bytte till C och problemet försvann helt.

Så inrush current är/kan vara ett problem.

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Hej.

Hade en elektriker hemma för att flytta säkringsskåp, elmätare och annat. Men i samband med detta bytte han mina 16A säkringar till 10A (på eget initiativ). Dessa säkringar styr vägguttag i sovrum/ vardagsrum.

När jag frågade varför så sa han att det är en brandrisk om man ansluter en skarvsladd som man sen belastar hårt. Kan då belastas mer med 16A än 10A och risken ökar.

Hm, ville ju ha 16A och därför det var installerat...

Så. Har han rätt i någon rimlig bemärkelse? Eller var han övernitisk? Vill nästan gå ner i källaren och byta tillbaks. Men kandke dumt, eller?

Lite villrådig...
Kabel arean avgör vilket säkring som är ok. Huvudregel 1,5m.²=10A. 2,5=16A. Vill du säkra 16A så ska hela gruppen vara 2,5mm². Det finns ev möjligthet att säkra 1,5mm² 13A men det beror på längd mm

D Dilato skrev:
Min 1200 W micro löste ut säkringen ungefär var tredje gång man startade den, 10A dvärg typ B.
Bytte till C och problemet försvann helt.

Så inrush current är/kan vara ett problem.
Absolut men inte från en switchat nätagg för PC.

A
Jag tror Anders Malmgren argumenterar för att en enstaka dator själv inte ska lösa ut en 10 A säkring oavsett startström. Den är då felaktig. Du får rätta mig om jag tolkar dig fel Anders. Jag tycker i så fall du har en poäng i det.

• Gilla
D_Anders och 7 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag tror Anders Malmgren argumenterar för att en enstaka dator själv inte ska lösa ut en 10 A säkring oavsett startström. Den är då felaktig. Du får rätta mig om jag tolkar dig fel Anders. Jag tycker i så fall du har en poäng i det.
Ja precis. Halva vårt hus går på en 10A för att förra ägarna snålat med antalet grupper så min workstation och grabbarnas 2 gaming riggar går på samma grupp. Inga problem.

Server och övrig tech stack går också på samma grupp förövrigt

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, vad är syftet med att ha uttagen avsäkrade 16A?

Jag tycker fortfarande att elektrikern inte ska göra några oombedda ändringar men lite mer bakgrund är ju intressant.
Jag tror tyvärr att beställaren saknar kunskap om vad hen beställt. Det är inte många proffs som hittar på egna lösningar utan godkännande från kund. Det är inte lätt att förstå vad som hänt här men det som syns är en infäld installation och är helt ok. Man kan tycka att gipsskivan runt uttag kunde hen fått dit. Återställa väggar över rören brukar lösa sig med bandplåt bakom gipset och fyll mdd gipsbruk.

PUFFO PUFFO skrev:
Jag tror tyvärr att beställaren saknar kunskap om vad hen beställt. Det är inte många proffs som hittar på egna lösningar utan godkännande från kund. Det är inte lätt att förstå vad som hänt här men det som syns är en infäld installation och är helt ok. Man kan tycka att gipsskivan runt uttag kunde hen fått dit. Återställa väggar över rören brukar lösa sig med bandplåt bakom gipset och fyll mdd gipsbruk.
Råder inga som helst tvivel om vad som är vare sig beställt eller utfört.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag tror inte det hör till vanligheterna att det är ett problem.
Men startströmmar i switchade nätaggregat kan vara riktigt elaka.

Visst man kan argumentera för att de är felaktigt konstruerade, men de lär vara testade och godkända enligt standarder.

Gissningsvis är detta främst ett problem i kombinationen vissa nätaggregat och dvärgbrytare med B-karakteristik.
Diazed är betydligt med förlåtande.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.