31 540 läst ·
275 svar
32k läst
275 svar
Vägguttag 16A ??
Med tröga 10 A säkringar, går det fint att starta 3-fasmotorn på 4 kW till stora Faxe vedklyven.
Alltså i tomgång utan att påverka hydrauliken.
Går fint att klyva ordentligt grova och kvistiga björklubbar också.
Alltså i tomgång utan att påverka hydrauliken.
Går fint att klyva ordentligt grova och kvistiga björklubbar också.
Jag tycker att du ska bli tillfrågad innan elektrikern ändrar det.O OMLAJA skrev:
Är allting korrekt utfört så är det ju ok.
Ibland har man flera uttag på samma säkring, och kan då komma över 10A totalt.
Jag hade i alla fall valt att återställa det till ursprunget.
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Vill poängtera jag inte försvarar att elektrikern byter till 1.5mm2 och 10A utan att tillfråga dig.
Utan bara att 10A och 1.5mm2 vid nyinstallation är standard och att föredra för att det tar mindre plats
Utan bara att 10A och 1.5mm2 vid nyinstallation är standard och att föredra för att det tar mindre plats
Min 1200 W micro löste ut säkringen ungefär var tredje gång man startade den, 10A dvärg typ B.AndersMalmgren skrev:
Bytte till C och problemet försvann helt.
Så inrush current är/kan vara ett problem.
Kabel arean avgör vilket säkring som är ok. Huvudregel 1,5m.²=10A. 2,5=16A. Vill du säkra 16A så ska hela gruppen vara 2,5mm². Det finns ev möjligthet att säkra 1,5mm² 13A men det beror på längd mmO OMLAJA skrev:Hej.
Hade en elektriker hemma för att flytta säkringsskåp, elmätare och annat. Men i samband med detta bytte han mina 16A säkringar till 10A (på eget initiativ). Dessa säkringar styr vägguttag i sovrum/ vardagsrum.
När jag frågade varför så sa han att det är en brandrisk om man ansluter en skarvsladd som man sen belastar hårt. Kan då belastas mer med 16A än 10A och risken ökar.
Hm, ville ju ha 16A och därför det var installerat...
Så. Har han rätt i någon rimlig bemärkelse? Eller var han övernitisk? Vill nästan gå ner i källaren och byta tillbaks. Men kandke dumt, eller?
Lite villrådig...
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Jag tror Anders Malmgren argumenterar för att en enstaka dator själv inte ska lösa ut en 10 A säkring oavsett startström. Den är då felaktig. Du får rätta mig om jag tolkar dig fel Anders. Jag tycker i så fall du har en poäng i det.
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Ja precis. Halva vårt hus går på en 10A för att förra ägarna snålat med antalet grupper så min workstation och grabbarnas 2 gaming riggar går på samma grupp. Inga problem.A avh67f skrev:
Server och övrig tech stack går också på samma grupp förövrigt
Jag tror tyvärr att beställaren saknar kunskap om vad hen beställt. Det är inte många proffs som hittar på egna lösningar utan godkännande från kund. Det är inte lätt att förstå vad som hänt här men det som syns är en infäld installation och är helt ok. Man kan tycka att gipsskivan runt uttag kunde hen fått dit. Återställa väggar över rören brukar lösa sig med bandplåt bakom gipset och fyll mdd gipsbruk.tommib skrev:
Råder inga som helst tvivel om vad som är vare sig beställt eller utfört.PUFFO skrev:
Jag tror tyvärr att beställaren saknar kunskap om vad hen beställt. Det är inte många proffs som hittar på egna lösningar utan godkännande från kund. Det är inte lätt att förstå vad som hänt här men det som syns är en infäld installation och är helt ok. Man kan tycka att gipsskivan runt uttag kunde hen fått dit. Återställa väggar över rören brukar lösa sig med bandplåt bakom gipset och fyll mdd gipsbruk.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 039 inlägg
Jag tror inte det hör till vanligheterna att det är ett problem.A avh67f skrev:
Men startströmmar i switchade nätaggregat kan vara riktigt elaka.
Visst man kan argumentera för att de är felaktigt konstruerade, men de lär vara testade och godkända enligt standarder.
Gissningsvis är detta främst ett problem i kombinationen vissa nätaggregat och dvärgbrytare med B-karakteristik.
Diazed är betydligt med förlåtande.