8 891 läst ·
126 svar
9k läst
126 svar
Vägghängd toalett eller golvstående toalett?
Det är ju den extra tiden, golvet är ju mindre till ytan under en golvstående toa om man ska polera det. Och jag uppskattar den extra bonusmotionen lika mycket som att "slippa" 30 sek. Så det blir neutralt över livstiden (har inte haft diskmaskin heller sedan 50 år tillbaka), men man väljer självt.F fribygg skrev:
Om man måste ha rören i badrummet mot en yttervägg, och bor på en plats där minusgrader förekommer, är det ett mindre bra val med "rör i väggen" i badrummet.D DanielSt81 skrev:Klart att det kan hända. Som allt annat också. Ett rör som är i väggen kan också spricka och läcka. Men ändå drar man idag inga utanpåliggande rör längre.
När sånt händer har man en försäkring. Jag menade bara att det inte är skillnad med en golvstående. Ska jag försöka förebygga allt som kan hända så skulle jag även behöva ha alla elledningar dragen utanpå och inte i väggen.
När något händer är det alltid dåligt. Men jag väljer att lita på funktion och rätt utförd installation.
Vi byggde ett nytt badrum här om året, och vi har naturligtvis rören inne i badrummet.
Hellre synliga rör (som måste dammas någon gång per år), än sönderfrysta rör.
Been there, done that:
Det räcker med en riktigt smällkall natt, under en period med med ovanlig kyla och vind direkt mot den väggen, så fryser plötsligt ett rör som suttit där i flertalet år, med vattenskada som följd.
Efter att slösat min tid 100min årligen om jag vore lika snabbt som du (eller kanske 200min om det tar en min extra) och jag städar golvet typ;200ggr på ett år och har gjort det i ca trettio år vet jag iaf vilken lösning jag kommer att välja när det är dags att ersätta mitt gamla dusch/toarum
Men då är kanske isolering mer problemet än rör i vägg om det fryser sönder.S skogaliten skrev:Om man måste ha rören i badrummet mot en yttervägg, och bor på en plats där minusgrader förekommer, är det ett mindre bra val med "rör i väggen" i badrummet.
Vi byggde ett nytt badrum här om året, och vi har naturligtvis rören inne i badrummet.
Hellre synliga rör (som måste dammas någon gång per år), än sönderfrysta rör.
Been there, done that:
Det räcker med en riktigt smällkall natt, under en period med med ovanlig kyla och vind direkt mot den väggen, så fryser plötsligt ett rör som suttit där i flertalet år, med vattenskada som följd.
Det är marigt att få till mer isolering i gamla hus. Väggen behöver ju bli tjockare.D DanielSt81 skrev:
Om man tycker att snyggt placerade invändiga rör är "fult", så finns det väldigt mycket som är minst lika fult i vartenda hus - det finns helt enkelt saker som behövs, men inte alltid är så snygga.
Element, ventilationsdon av olika slag, tvättmaskiner och en del annat faller inom den kategorin.
Badrum tillhör de praktiska nyttorna man behöver i sitt boende, och att skapa riskkonstruktioner i onödan är kanske inte bästa valet.
Att ha rör åtkomliga, och varma, är ett bra val.
Har du stor erfarenhet av gamla hus?
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Högre mugg? Det beror väl på var du låter avloppet komma ut ur vägg?G Greger_08 skrev:
Har renoverat/byggt fem toaletter nu och är påväg att bygga vår sjätte. 3 har varit golvstående och 2 vägg hängda. Den vi bygger nu blir golvstående.
Tycker inte den vägghängda var värd den ökade komplexiteten, betydligt tjockare vägg (som också tar plats) och svårigheten att laga/byta ut.
Sen prioriterar vi att ha hemstäd (värt vartenda krona!) så städningen är inte ett problem för oss även om jag inte tycker det är nämnvärt jobbigare att städa en golvstående toalett så länge det finns plats att komma till enkelt.
Tycker inte den vägghängda var värd den ökade komplexiteten, betydligt tjockare vägg (som också tar plats) och svårigheten att laga/byta ut.
Sen prioriterar vi att ha hemstäd (värt vartenda krona!) så städningen är inte ett problem för oss även om jag inte tycker det är nämnvärt jobbigare att städa en golvstående toalett så länge det finns plats att komma till enkelt.
Min tidigare kommentar syftade på när man bygger något nytt. Då har du från början en isolering som aldrig kan vara något problem för rör i väggen. I ett nytt hus finns det aldrig någon rördragning utanpå längre.S skogaliten skrev:Det är marigt att få till mer isolering i gamla hus. Väggen behöver ju bli tjockare.
Om man tycker att snyggt placerade invändiga rör är "fult", så finns det väldigt mycket som är minst lika fult i vartenda hus - det finns helt enkelt saker som behövs, men inte alltid är så snygga.
Element, ventilationsdon av olika slag, tvättmaskiner och en del annat faller inom den kategorin.
Badrum tillhör de praktiska nyttorna man behöver i sitt boende, och att skapa riskkonstruktioner i onödan är kanske inte bästa valet.
Att ha rör åtkomliga, och varma, är ett bra val.
Har du stor erfarenhet av gamla hus?
Och renoverar man ett badrum från grunden så tar man ju bort allt ner till väggen. Då kan du i äldre hus lägga till isolering. Ja, det blir tjockare vägg men det är ju inte så att gamla hus har en väggtjocklek på 2 cm och så går man upp till 30 cm. Mer isolering minskar samtidigt uppvärmningskostnad. Det lönar sig även på det sättet. Men klart, har man inte dessa förutsättningar så finns det inte så mycket val.
Nuförtiden silikonar man fast stolen i golvet, blir inget utrymme under. Rekommenderar också penisbärare att använda en stol som den är tänkt att användas, dvs sitta på den. Så slipper man nerpissad badrumsinredning.Unikt namn skrev:
Menar du att det inte stänker när icke-penis bärare står upp och kissar?V varpan1 skrev:
Jaså?D DanielSt81 skrev:Min tidigare kommentar syftade på när man bygger något nytt. Då har du från början en isolering som aldrig kan vara något problem för rör i väggen. I ett nytt hus finns det aldrig någon rördragning utanpå längre.
Och renoverar man ett badrum från grunden så tar man ju bort allt ner till väggen. Då kan du i äldre hus lägga till isolering. Ja, det blir tjockare vägg men det är ju inte så att gamla hus har en väggtjocklek på 2 cm och så går man upp till 30 cm. Mer isolering minskar samtidigt uppvärmningskostnad. Det lönar sig även på det sättet. Men klart, har man inte dessa förutsättningar så finns det inte så mycket val.
Om man invändiga rör i badrummet eller ej, beror väl på beställaren, och huset?
Det är inte naturgivet hur hus byggs, och utan val från beställaren.
Skulle jag beställa ett hus från en husfirma, så skulle jag ha en del åsikter om vissa saker.
Vi byggde ett nytt hus ca 105 kvm "drängstuga" på gården häromåret, där är det invändig rördragning. I just det huset, som är timrat, så valde vi att invändig el också....
Vad stör dig med synliga rör i ett badrum? Gillar du inte saker som är lätta och billiga att underhålla?
Man går inte hela vägen till ytterpanelen när man renoverar eller hur? Man byter ytskikt och tätskikt.
Varför ska man in i väggen och härja för, annat än för att kunna placera vattenrör och (ny) el där?
Behöver avloppsstammar inte bytas, så kan nöja sig med en ny golvbrunn, kanske inte ens det behövs.
Funkar layouten rimligt på badrummet, så behövs det inte flyttas vare sig avlopp, vatten eller el.
Nytt badkar på samma ställe, ny kommod, spegel, etc på ungefär samma ställe...
Med din metod så börjar förstå två saker: dels varför så många renoveringar blir löjligt dyra, och varför så många går fel på olika sätt.
Att isolera en väggsektion extra tjockt som är kanske 2 meter lång, en bråkdel av ett hus totala väggar, lär inte minska ett hus uppvärmingskostnader.
Även om du inte verkar inse det, så innebär vare sig en en badrumsrenovering, en köksrenovering, eller ett utbyte av ytskikt (inkl. målning av snickerier) av ett rum i ett hus, att man blåser ut hela huset ner till isoleringen, och därför kan isolera inifrån.
Vissa hus (beroende på byggnadstekinik) ska inte isoleras inifrån ens...
Redigerat: