Vägghängd toalett eller golvstående toalett?

• Antal röster
    297
De som kraftigt förespråkar sin golvtoalett är nog bara avis. ;)

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Bara idioter väljer 1 eller alternativ 3. Jubelidioten väljer 1 och idioten 3.

Ja man kan inte städa under alternativ 2 men det behövs ju inte.

Toaletter tenderar att efter 10, 15 år att bli lite sunkiga. Har man då valt alternativ 2 kan man för en billig penning köpa en ny. Väldigt många klarar dessutom av att byta själv så kostnaden blir ofta bara inköpspriset och på Hornbach, Bauhaus har de ständigt bra erbjudanden på märkes toaletter.
Att byta en vägghängd kostar inte en öre mer än att byta en golvstående. Och vad säger det om en person som kallar andra för idioter 🤷‍♂️

D DanielSt81 skrev:
Att byta en vägghängd kostar inte en öre mer än att byta en golvstående. Och vad säger det om en person som kallar andra för idioter 🤷‍♂️
Kostar det ingenting att byta upphängningsanordningen i väggen eller den inbyggda cisternen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kostar det ingenting att byta upphängningsanordningen i väggen eller den inbyggda cisternen?
Och varför ska du byta den? En toalett kan hålla 30 år eller mer. Och i så fall är det väl själva muggen man kanske byter om det har blivit en spricka i porslinet eller vad vet jag. Cisternen som sitter inbyggd går inte sönder av normal användning och upphängningen är standardiserad.

M mlmmlm skrev:
Vi ska renovera en toalett och funderar nu på vilken toalett vi ska välja.
Vad tycker ni? Vilken är bäst och varför (för ett badrum på 6 m² i en lägenhet i BRF)?

Vägghängd verkar spontant lättare för städning, men jag är lite orolig att om den går sönder eller om man vill byta, så känns vägghängd mer komplicerad.

1. Vägghängd toalett
  2. Golvstående toalett
  3. Mellanting (vägghängd men med cisternen utanför)
Alla dagar i veckan variant 1. Ser betydligt bättre ut, mer lättstädat (även om vissa påstår här att det inte stämmer så ser man det ju redan genom att titta på bilden) och ger nog också högre värde av din bostad. Hela badrummet ser modernt och mindre rörigt ut. Men som det är med mycket är det en smaksak.
Skulle jag bygga om så skulle jag idag även ha vattenledning dit för att ha en toa med inbyggd bidé funktion.

• Gilla
d0391m0 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har inga problem med att städa våra golvstående toalettstolar. Men vi sölar och kladdar inte utan håller oss i skålen och spolar ner resultatet efter oss.
Jag har inga problem att städa varken den golvstående eller den vägghängda, men det är lättare och snabbare att städa golvet när det inte står nån toa på det.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Och vad säger det om en person som kallar andra för idioter 🤷‍♂️
Det säger ju att personen inte ens klarar att följa forumreglerna..

M mlmmlm skrev:
Vad tycker ni? Vilken är bäst och varför (för ett badrum på 6 m² i en lägenhet i BRF)?

Vägghängd verkar spontant lättare för städning, men jag är lite orolig att om den går sönder eller om man vill byta, så känns vägghängd mer komplicerad.

1. Vägghängd toalett
  2. Golvstående toalett
Om man inte vill ha alternativ nr3(som jag vill för att slippa bygga in i väggen) så är Geberit monolith jäkligt sjyssta med flera färger och utföranden.

M
Vi valde golvstående för att spoleffekten är så mycket bättre. Har aldrig sett en vägghängd med lika bra skjuts som en traditionell toastol och det är mer värt än att det tar en minut kortare tid att städa.

Vi har två golvstående och en vägghängd med inbyggd cistern. Rent praktiskt tycker jag de är ganska lika.

Risken att hantverkare slarvar är större om de skall bygga en vägghängd toalett, så jag skulle välja golvstående.

Unikt namn
V varpan1 skrev:
Vad är det som är svårstädat med en golvstående?
Utrymmet bakom/under.
Grått kaklat hörn med rött märke, del av ett öppet utrymme bakom en odefinierad möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en äldre stol där baksidan tom är öppen.

T Tionolltre skrev:
Om man inte vill ha alternativ nr3(som jag vill för att slippa bygga in i väggen) så är Geberit monolith jäkligt sjyssta med flera färger och utföranden.
Edit: om man vill ha, ska de stå.

F fribygg skrev:
Jag har inga problem att städa varken den golvstående eller den vägghängda, men det är lättare och snabbare att städa golvet när det inte står nån toa på det.
Jag tycker inte att städningen av ett badrum eller ett toalettutrymme är något större problem, oavsett om toastolen står på golvet eller hänger på väggen.

• Gilla
haha5810 och 1 till
  • Laddar…
M mlmmlm skrev:

1. Vägghängd toalett
  2. Golvstående toalett
Nu vet jag inte vad ni har för toalett i nuläget, en golvstående eller vägghängd eller hur stor budget ni har för att renovera badrummet, men räkna med att det blir lite dyrare med en vägghängd toalett.

Rickard. Rickard. skrev:
Lägger min röst på en golvstående. Enklast, billigast, säkrast och är varken svåra eller tidskrävande att städa med undantag om dom står trångt till. Dom behöver inte(ska inte) stå kloss mot vägg.

För mig är det bara en skithusstol och vägghängda är också "bara en skithusstol" och enligt mig inte snyggare.
Det blir mindre jobb billigare om du inte behöver flytta rören med golvstående

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.