8 891 läst ·
126 svar
9k läst
126 svar
Vägghängd toalett eller golvstående toalett?
Känns mer som att du inte verkar inse vissa saker. Nej, det är inte ett måste i ett nybygge att ha rör i väggen. Men det är standard vare sig du accepterar det eller inte. Och det går bara att prata om det som är standard idag för att alla kan ha allt precis efter önskemål men då kan vi avsluta diskussionen för att 1 miljon bygge kan utföras på 1 miljon olika sätt.S skogaliten skrev:Jaså?
Om man invändiga rör i badrummet eller ej, beror väl på beställaren, och huset?
Det är inte naturgivet hur hus byggs, och utan val från beställaren.
Skulle jag beställa ett hus från en husfirma, så skulle jag ha en del åsikter om vissa saker.
Vi byggde ett nytt hus ca 105 kvm "drängstuga" på gården häromåret, där är det invändig rördragning. I just det huset, som är timrat, så valde vi att invändig el också....
Vad stör dig med synliga rör i ett badrum? Gillar du inte saker som är lätta och billiga att underhålla?
Man går inte hela vägen till ytterpanelen när man renoverar eller hur? Man byter ytskikt och tätskikt.
Varför ska man in i väggen och härja för, annat än för att kunna placera vattenrör och (ny) el där?
Behöver avloppsstammar inte bytas, så kan nöja sig med en ny golvbrunn, kanske inte ens det behövs.
Funkar layouten rimligt på badrummet, så behövs det inte flyttas vare sig avlopp, vatten eller el.
Nytt badkar på samma ställe, ny kommod, spegel, etc på ungefär samma ställe...
Med din metod så börjar förstå två saker: dels varför så många renoveringar blir löjligt dyra, och varför så många går fel på olika sätt.
Att isolera en väggsektion extra tjockt som är kanske 2 meter lång, en bråkdel av ett hus totala väggar, lär inte minska ett hus uppvärmingskostnader.
Även om du inte verkar inse det, så innebär vare sig en en badrumsrenovering, en köksrenovering, eller ett utbyte av ytskikt (inkl. målning av snickerier) av ett rum i ett hus, att man blåser ut hela huset ner till isoleringen, och därför kan isolera inifrån.
Vissa hus (beroende på byggnadstekinik) ska inte isoleras inifrån ens...
Du får kanske också inse att du är ett undantag om du även drar elen utanför väggen. Det har nämligen 99,9% av alla byggen i väggen.
Om du renoverar ett badrum så är du faktiskt tvungen att ändra en del rördragning eftersom rör genom golvet inte är godkänd längre. Och det har nästan alla gamla hus. Så då får du nog in i väggen ändå även om du inte tror det.
Det hela utgick från att rör som ligger mot yttervägg kanske fryser sönder. Du kanske missade den detaljen. Och att isolera en dålig isolerad yttervägg skapar självklart bättre värme inne eftersom mindre kyla kommer utifrån. Det är ingen kärnfysik direkt.
Och till frågan varför jag inte gillar synliga rör. Det är fult och det är faktiskt störande. Vill man ställa ett skåp på golvet så går det inte att ställa mot vägg utan man har glapp på flera centimeter. Sen måste du ha lite konstiga rör om du måste underhålla dessa konstant. Då förstår jag såklart din poäng. Jag har dock aldrig i mitt liv behövd underhålla rör.
Men du får ha dina rör dragen mitt genom rummet om du önskar det. Vi kanske kan vara överens om att vi inte är överens och så är det bra. Jag skrev om det jag tycker. Du kanske tycker något annat men det behöver inte betyda att någon har fel eftersom det är en smaksak.
D DanielSt81 skrev:
Fattar du @DanielSt81 vad det innebär om man har ett äldre timmerhus?D DanielSt81 skrev:Om du renoverar ett badrum så är du faktiskt tvungen att ändra en del rördragning eftersom rör genom golvet inte är godkänd längre. Och det har nästan alla gamla hus. Så då får du nog in i väggen ändå även om du inte tror det.
Det hela utgick från att rör som ligger mot yttervägg kanske fryser sönder. Du kanske missade den detaljen. Och att isolera en dålig isolerad yttervägg skapar självklart bättre värme inne eftersom mindre kyla kommer utifrån. Det är ingen kärnfysik direkt.
Såg inte att TS bor i ett äldre timmerhus. Mitt fel, ber om ursäkt.F fribygg skrev:
Men bortsett från det, ja, jag förstår att inte alla lösningar fungerar i alla typer av hus. Men är det undantag vi diskuterar? Det förstod jag inte utan jag utgick ifrån det som är det mest vanliga.
Jag tror inte TS bor i nått äldre timmerhus, men det gör jag ibland och förmodligen även @skogalitenD DanielSt81 skrev:
Nja, den överviktiga personen kommer nog inte ens klara att röra sig utan lyftkran eftersom en vägghängd toalett klarar en vikt upp till 400 kg vid rätt installation.Plätt Fia skrev:
Jag har jobbat en del med badrumsrenoveringar och min upplevelse är att båda funkar bra — men valet handlar mycket om förutsättningar i just den lägenheten 🙂M mlmmlm skrev:Vi ska renovera en toalett och funderar nu på vilken toalett vi ska välja.
Vad tycker ni? Vilken är bäst och varför (för ett badrum på 6 m² i en lägenhet i BRF)?
Vägghängd verkar spontant lättare för städning, men jag är lite orolig att om den går sönder eller om man vill byta, så känns vägghängd mer komplicerad.
- Vägghängd toalett
- Golvstående toalett
- Mellanting (vägghängd men med cisternen utanför)
Vägghängd upplevs ofta modernare och är lättare att städa runt.
Men den kräver rätt konstruktion, och blir ofta lite mer jobb att ändra i efterhand.
Golvstående är enklare, billigare att installera och väldigt driftsäker.
I mindre badrum eller BRF där man vill hålla nere komplexitet kan det vara ett tryggt val.
Det viktigaste är egentligen att det framgår tydligt i offerten hur installationen ska göras och vad som ingår — det är där många missförstånd kan uppstå senare.
Lycka till med projektet!
Relevant fråga!
Med alternativ 3 är nackdelen att i mellanrummet mellan cistern och vägg kan det bli en kallhörna med kondens och mögel. Kan bli en äckelhörna som är lite svårstädad.
Min fråga angående alternativ 1. Vad händer om det blir vattenläckage inne i väggen?. Vi hade det i vår hyreslägenhet och först dröjde det innan vi förstod vad det var, och sedan förstod vi att vi inte kunde göra något utan det måste till ett proffs. Vad händer om det blir vajsing med spolningsmekanismen? När det gäller vanliga toastolar så kan man fixa det själv men om vajsingen är inne i väggen? Vad är era erfarenheter, ni som har vägghängd toa enl. 1atl 1?
Med alternativ 3 är nackdelen att i mellanrummet mellan cistern och vägg kan det bli en kallhörna med kondens och mögel. Kan bli en äckelhörna som är lite svårstädad.
Min fråga angående alternativ 1. Vad händer om det blir vattenläckage inne i väggen?. Vi hade det i vår hyreslägenhet och först dröjde det innan vi förstod vad det var, och sedan förstod vi att vi inte kunde göra något utan det måste till ett proffs. Vad händer om det blir vajsing med spolningsmekanismen? När det gäller vanliga toastolar så kan man fixa det själv men om vajsingen är inne i väggen? Vad är era erfarenheter, ni som har vägghängd toa enl. 1atl 1?
Precis. Den som är öppen. Underhåll och reparation. En vanlig går lätt att byta ut av en lekman vid behov. Alldeles för många tänker inte långsiktigt.Magnus E K skrev: