8 887 läst ·
126 svar
9k läst
126 svar
Vägghängd toalett eller golvstående toalett?
När jag var barn och besökte mamma på jobbet och gick på toan där fick jag uppleva en form av delvis vägghängd toalett, nämligen en sådan med en cistern i taket med långt rör ner till skålen. Det var en kedja på sidan man drog i för att spola. Det blev väldigt bra tryck. Dessutom var det en stor tank. Roligt att spola och den äckliga toalettborsten behövde aldrig plockas fram.
En sån skulle jag kunna tänka mig i dag.
Fast takcisternen hängde nog inte i väggen. Jaja. Men detta är den bästa modellen rent funktionellt tror jag.
En sån skulle jag kunna tänka mig i dag.
Fast takcisternen hängde nog inte i väggen. Jaja. Men detta är den bästa modellen rent funktionellt tror jag.
Jag renoverade två badrum förra året. Ena med vägghängd ala bild 1. Andra en klassisk lösning ala bild 2.M mlmmlm skrev:Vi ska renovera en toalett och funderar nu på vilken toalett vi ska välja.
Vad tycker ni? Vilken är bäst och varför (för ett badrum på 6 m² i en lägenhet i BRF)?
Vägghängd verkar spontant lättare för städning, men jag är lite orolig att om den går sönder eller om man vill byta, så känns vägghängd mer komplicerad.
- Vägghängd toalett
- Golvstående toalett
- Mellanting (vägghängd men med cisternen utanför)
Skulle jag göra om allt idag så skulle det 100 % bara vägghängd toalett på båda ställena.
Lättare att hålla rent och ser klart "lyxigare" ut. Räkna dock med en ordentlig peng upp vs klassisk toa.
Vill minnas att den vanliga toaletten gick loss på runt 3,5' medans väggtoan totalt landa runt 11'.
Men utslaget på ett badrums livslängd så blir det försumbar diff.
Det är vägghängda toaletter på min arbetsplats. Varje gång man spolar så stänker det vatten på sitsen även om locket är stängt. Det blir dessutom väldigt lätt stopp.
Att aldrig ha en vägghängd toa i mitt hem är en kulle som jag skulle dö på.
Att aldrig ha en vägghängd toa i mitt hem är en kulle som jag skulle dö på.
Hur bökiga är de vägghängda att fixa när spolningen börjar krångla, packning behöver bytas etc.? Hade problem med läckage från vägghängd toa i vår hyreslägenhet och hittade inget sätt som en vanlig dödlig hade ens kunnat bryta sig en för att lokalisera problemet. Vanliga golvstående kan man enkelt öppna själv o byta delar vid behov.M mrbackstrom skrev:Jag renoverade två badrum förra året. Ena med vägghängd ala bild 1. Andra en klassisk lösning ala bild 2.
Skulle jag göra om allt idag så skulle det 100 % bara vägghängd toalett på båda ställena.
Lättare att hålla rent och ser klart "lyxigare" ut. Räkna dock med en ordentlig peng upp vs klassisk toa.
Vill minnas att den vanliga toaletten gick loss på runt 3,5' medans väggtoan totalt landa runt 11'.
Men utslaget på ett badrums livslängd så blir det försumbar diff.
För att få säljas inom EU måste de uppfylla kraven i EN 997, vilket betyder att de ska tåla 400 kg belastning.G G.L. skrev:
Har du några andra uppgifter från någon tillverkare får du gärna dela med dig.
Sen kan såklart inte tillverkaren garantera att infästningen i väggen görs på rätt sätt, men följer man deras anvisningar ska det inte vara några problem med överviktiga personer.
Självklart där det brister. Vem läser manualen noggrant för att fästa en pryl i väggen? Så det lär vara rätt vanligt att väggen är direkt olämplig att fästa toastolen på.useless skrev:
Ja, om du monterar den i väggen så får du säkert ett problem. Dock lär det vara det minsta problemet om den går av. Tills dess har du fått så mycket vattenläckage att det blir ditt egentliga problem. Monterar du stolen däremot i cisternen som det ska vara så är det inget problem.L lbgu skrev:
Tror inte att det finns någon som monterar en cistern inbyggd i väggen som inte har exakt koll på vad personen håller på med.
Fäster man inte en sån här i väggen?D DanielSt81 skrev:Ja, om du monterar den i väggen så får du säkert ett problem. Dock lär det vara det minsta problemet om den går av. Tills dess har du fått så mycket vattenläckage att det blir ditt egentliga problem. Monterar du stolen däremot i cisternen som det ska vara så är det inget problem.
Tror inte att det finns någon som monterar en cistern inbyggd i väggen som inte har exakt koll på vad personen håller på med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder