Vägghängd toalett eller golvstående toalett?

• Antal röster
    297
Attitudeswe
D DanielSt81 skrev:
Och varför ska du byta den? En toalett kan hålla 30 år eller mer. Och i så fall är det väl själva muggen man kanske byter om det har blivit en spricka i porslinet eller vad vet jag. Cisternen som sitter inbyggd går inte sönder av normal användning och upphängningen är standardiserad.
Den inbyggda cisternen kan läcka också. Hände mina päron. Blev rätt duktig fuktskada av det och totalrenoveringa av badrum samt rummet bredvid.

Nu förtiden skall man väl ha tätskikt i inbyggnaden med läckut, men så var inte standarden för 25år aedan.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Utrymmet bakom/under.
[bild]
Jag har en äldre stol där baksidan tom är öppen.
Under begriper jag överhuvudtaget inte. Lossar du toaletten och städar under samt återmonterar?

Då förstår jag resonemanget att det är lättare med en vägghängd. Men med en limmad golvtoalett städar man inte under och det är ännu lättare än att städa under en vägghängd.

Bakom är inte något större problem brukar torka någon gång varje halvår och är lika förvånad varje gång hur lite damm och smuts som finns där.

D datja skrev:
Vägghängd toalett är enligt min mening 20-talets motsvarighet till 10-talets fasadbelysning och 00-talets takspotssjuka: osjälvständigt trendsökeri med fult, opraktiskt och fördyrande slutresultat.
Som 80 talets bastu och gillestuga och alla bubbelbadkar som ingen i praktiken använder.

F fribygg skrev:
Knappast, att bygga ett enkelt duschrum med golvståendetoa i tjugoårsåldern och kosta på sej ett nytt enkelt och lättstädat badrum i fyrtioårsåldern är knappast tecken på att man är före sin tid utan snarare så att jag inser att det ska vara enkelt och gå fort att sköta städningen och att kvalite och enkla hållbara lösningar är bäst på lång sikt.
Vad är enkelt jämfört med en golvstående toalett. Definitivt inte en vägghängd.

D Diamant skrev:
Vad är enkelt jämfört med en golvstående toalett. Definitivt inte en vägghängd.
Om du tycker det är för svårt att hänga upp en porslins tron enl bild 3 på väggen ska du ju givetvis leja bort arbetet (eller nöja dej med en golvstående toa om du klarar att installera en sådan enligt nu gällande regelverk)

Väldigt enkelt jämfört med en golvstående toa är att hålla sej till forumreglerna och det har du ju tydligt bevisat att du inte klarar.

"Min" rörmokare gillar inte vägghängda (kompis som har ett halvsekels erfarenhet).
Det är mycket lättare att serva vanliga cisterner när de börjar läcka och rinna. Eller andra problem, och det enda man har är en liten lucka i väggen för att komma åt (och då bara insidan).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
"Min" rörmokare gillar inte vägghängda (kompis som har ett halvsekels erfarenhet).
Det är mycket lättare att serva vanliga cisterner när de börjar läcka och rinna. Eller andra problem, och det enda man har är en liten lucka i väggen för att komma åt (och då bara insidan).
Samma sa min rörmokare då jag frågade honom om vad han tyckte om vägghängda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alt 3 har utanpåliggande cistern och är lika lätt servad som den golvstående

F fribygg skrev:
Alt 3 har utanpåliggande cistern och är lika lätt servad som den golvstående
Absolut! Och jag tror inte att det är platsbrist som hindrar om man inte har ett mycket minimalistiskt planerad yta för toan (det är sällan stormöten i det rummet).

Å andra sidan blir det inte mycket skillnad mot en som står på golvet, det där med städningen tar jag lätt på. Det gör inget om det tar 30 sek extra, man måste ju inte utföra det var annan timme. Två ggr per vecka fixar dammet, och vardagsmotion av variation i kroppsaktivitet är en underskattat bonus för de flesta oavsett om arbetet är ensidigt och tungt eller bara stillasittande och statiskt. Eller så tar man och spolar med högtrycket om man har fixat bra fall till brunnen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den inbyggda cisternen kan läcka också. Hände mina päron. Blev rätt duktig fuktskada av det och totalrenoveringa av badrum samt rummet bredvid.

Nu förtiden skall man väl ha tätskikt i inbyggnaden med läckut, men så var inte standarden för 25år aedan.
Klart att det kan hända. Som allt annat också. Ett rör som är i väggen kan också spricka och läcka. Men ändå drar man idag inga utanpåliggande rör längre.
När sånt händer har man en försäkring. Jag menade bara att det inte är skillnad med en golvstående. Ska jag försöka förebygga allt som kan hända så skulle jag även behöva ha alla elledningar dragen utanpå och inte i väggen.

När något händer är det alltid dåligt. Men jag väljer att lita på funktion och rätt utförd installation.

Absolut! Och jag tror inte att det är platsbrist som hindrar om man inte har ett mycket minimalistiskt planerad yta för toan (det är sällan stormöten i det rummet).

Å andra sidan blir det inte mycket skillnad mot en som står på golvet, det där med städningen tar jag lätt på. Det gör inget om det tar 30 sek extra, man måste ju inte utföra det var annan timme. Två ggr per vecka fixar dammet, och vardagsmotion av variation i kroppsaktivitet är en underskattat bonus för de flesta oavsett om arbetet är ensidigt och tungt eller bara stillasittande och statiskt. Eller så tar man och spolar med högtrycket om man har fixat bra fall till brunnen.
Jag betvivlar inte att du är så snabb på golvstädning, själv är jag nog långsammare och har haft min golvstående toa sen mitten av nittiotalet, det är rätt mycket tid som slösas i onödan under toans/ rumets livslängd även om det bara tar en halv minut extra var gång.

F fribygg skrev:
Om du tycker det är för svårt att hänga upp en porslins tron enl bild 3 på väggen ska du ju givetvis leja bort arbetet (eller nöja dej med en golvstående toa om du klarar att installera en sådan enligt nu gällande regelverk)

Väldigt enkelt jämfört med en golvstående toa är att hålla sej till forumreglerna och det har du ju tydligt bevisat att du inte klarar.
Det verkar rätt meningslöst. Man ser i varenda kommentar han lämnar här vad han tycker om vägghängd toalett och om personer som tycker att det är ett bra alternativ. Det var han ju rätt tydligt med i tidigare kommentar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det verkar rätt meningslöst. Man ser i varenda kommentar han lämnar här vad han tycker om vägghängd toalett och om personer som tycker att det är ett bra alternativ. Det var han ju rätt tydligt med i tidigare kommentar.
Jovisst, men en ursäkt för det regelvidriga språkbruket vore likafullt på sin plats.

• Gilla
DanielSt81
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jovisst, men en ursäkt för det regelvidriga språkbruket vore likafullt på sin plats.
Det har du helt rätt i men jag är tveksamt att han är kapabelt till det.

Magnus E K
Vänta till nästa år, då kommer det nya heta: Takhängd toastol, i svart färg. Flexibla slangar. Tänk kombination av gunga och vanlig toastol.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.