Vägghängd toalett eller golvstående toalett?

• Antal röster
    297
Vad är det som är svårstädat med en golvstående? Jag brukar skrubba utsidan och golvet vid stolskanten med en diskborste och lite rengöringsmedel och sedan spola av rubbet med duschslangen. Du har väl antagligen kaklat golv med tätskikt i ditt nybyggda badrum? Dvs det tål att städas.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
När vi renoverade lilla toaletten senast så bytte vi från vägghängd som på bild nr 1 till en golvstående. Jag tyckte inte att det var mer lättstädat med en vägghängd, det är ju inte jättelätt att komma under där och torka.

Dessutom har de vägghängda en mer böjd krök som gör det svårare att spola vilket gör att det ofta blir stopp.

• Gilla
Spoz och 6 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Vad är det som är svårstädat med en golvstående? Jag brukar skrubba utsidan och golvet vid stolskanten med en diskborste och lite rengöringsmedel och sedan spola av rubbet med duschslangen. Du har väl antagligen kaklat golv med tätskikt i ditt nybyggda badrum? Dvs det tål att städas.
Du skrev ganska väl exakt vad som är jobbigt med det? Jämfört med ett helt slätt golv utan kanter

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du skrev ganska väl exakt vad som är jobbigt med det? Jämfört med ett helt slätt golv utan kanter
Jaha, jag visste inte att det var jobbigare att diskborsta av en stol på golvet än en stol på väggen. Tänker att båda behöver rengöras oavsett om de sitter fast på golvet eller väggen. Jag har iofs inga rörelsehinder heller. Spola av hade jag gjort i båda fallen.

V varpan1 skrev:
Jaha, jag visste inte att det var jobbigare att diskborsta av en stol på golvet än en stol på väggen. Tänker att båda behöver rengöras oavsett om de sitter fast på golvet eller väggen. Jag har iofs inga rörelsehinder heller. Spola av hade jag gjort i båda fallen.
Det stället som är svårast att rengöra brukar väl vara kanten där toalett möter golvet, undersidan på skålen brukar väl annars inte bli särskilt smutsigt? Speciellt om utsidan är helt slätt och jämn som ett halvklot, jag vet ärligt inte vad man skulle använda en diskborste till (insidan behöver dock rengöras precis lika ofta..)
Men om jag ska vara ärlig är det sällan jag som gör annat än det dagliga städandet efter man använt toaletten... men den i familjen som oftast gör det hade som 100% kravbild att allt ska vara vägghängt och att antalet skarvar i badrummen ska minimeras. (Har därför plattor som är 280x120 cm, det finns få synliga skarvar utöver hörn)

A ajn82 skrev:
Det stället som är svårast att rengöra brukar väl vara kanten där toalett möter golvet, undersidan på skålen brukar väl annars inte bli särskilt smutsigt? Speciellt om utsidan är helt slätt och jämn som ett halvklot, jag vet ärligt inte vad man skulle använda en diskborste till (insidan behöver dock rengöras precis lika ofta..)
Men om jag ska vara ärlig är det sällan jag som gör annat än det dagliga städandet efter man använt toaletten... men den i familjen som oftast gör det hade som 100% kravbild att allt ska vara vägghängt och att antalet skarvar i badrummen ska minimeras. (Har därför plattor som är 280x120 cm, det finns få synliga skarvar utöver hörn)
Min poäng är att det inte är svårt att rengöra där i ett modernt badrum. Skillnad mot ett gammalt badrum med ojämnt plastgolv och gammal sunkig holk skruvad i golvet och år av pissegubbar som skvätt som runnit in under stolen. Där kan man ju inte få rent.

Det talas mycket om lättstädat här. På jobbtoan hade vi vägghängda och vi var några som konstaterade att det krävdes mer jobb och spolningar med dassaborsten efter att ha gjort 2an på dessa än på de vanliga stående vi hade hemma. Så jag tror att en vanlig golvstående dassastol är bättre ekonomiskt och städmässigt (de ska inte stå kloss intill vägg) än vägghängd.

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Varför inte som på bild 3?
Mer delar att städa

Har inga problem med att städa våra golvstående toalettstolar. Men vi sölar och kladdar inte utan håller oss i skålen och spolar ner resultatet efter oss.

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Smaksak, men tar även upp mer plats inuti rummet jämfört med om cisternen är inuti väggen mellan reglarna. Men beror såklart på förutsättningarna runt omkring också.
Ska den vara inuti väggen mellan reglarna så måste hela den väggen göras tjockare vilket minskar hela badrummets utrymme. Så du har ett mindre badrum om den är i väggen jämfört med att ha en låda som är kaklad. Den kan också användas för att ställa något på.

P
Keiller Keiller skrev:
Har inga problem med att städa våra golvstående toalettstolar. Men vi sölar och kladdar inte utan håller oss i skålen och spolar ner resultatet efter oss.
Damm...

D DanielSt81 skrev:
Ska den vara inuti väggen mellan reglarna så måste hela den väggen göras tjockare vilket minskar hela badrummets utrymme. Så du har ett mindre badrum om den är i väggen jämfört med att ha en låda som är kaklad. Den kan också användas för att ställa något på.
Det beror väl på vilka reglar du har från början?

Men Geberit TEK behöver mycket riktigt 145 reglar, så beroende på vad väggen hade innan så förlorar man ev ett par centimeter längs hela väggen, men man slipper en klump som bygger ut mitt på. Det blir såklart en avvägning i det enskilda fallet vad som är yteffektivast.

Jag postade en bild från vår badrumsrenovering i en annan tråd på samma tema, hade inte fått planlösningen att gå ihop med en utanpåliggande cistern. T.ex runt skåpsluckor som hade slagit i. Så i vårt fall var valet lätt, då vi av flera olika anledningar ville ha vägghängt.

P Peter787 skrev:
Damm...
Ja, det finns en damm här. Nere vid ån

M mlmmlm skrev:
Vi ska renovera en toalett och funderar nu på vilken toalett vi ska välja.
Vad tycker ni? Vilken är bäst och varför (för ett badrum på 6 m² i en lägenhet i BRF)?

Vägghängd verkar spontant lättare för städning, men jag är lite orolig att om den går sönder eller om man vill byta, så känns vägghängd mer komplicerad.

1. Vägghängd toalett
  2. Golvstående toalett
  3. Mellanting (vägghängd men med cisternen utanför)
Du skriver brf lgh. Och då kan du nog inte göra vad som helst. Gömma tanken i väggen kanske omöjligt.

Är avloppet redan draget i golvet finns inte så mycket att välja på. Bygger man ny vägg så är ju förutsättningarna andra.
Jag valde enligt bild 3. Det fanns plats för extra utstick (samma utrymme som en golvstående kräver). Alla servicebara delar åtkomliga, inget dolt våtrum bakom väggen och ett lättstädat golv.
Nackdelen med många vägghängda är att det ofta är trängre i kröken så det är större risk för stopp om man använder mycket papper eller så.

• Gilla
jippi Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.