Vägghängd toalett eller golvstående toalett?

• Antal röster
    294
D
Vägghängd toalett är enligt min mening 20-talets motsvarighet till 10-talets fasadbelysning och 00-talets takspotssjuka: osjälvständigt trendsökeri med fult, opraktiskt och fördyrande slutresultat.

• Gilla
haha5810 och 5 till
  • Laddar…
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
4. Traditionell golvstående utan dolt utlopp.

Du ser att allt fungerar som det ska och behöver inte oroa dig för att väggen rasar om du råkar bjuda hem en gäst som väger 120 kg.
Min svåger brakade i golvet på sin nybyggda vägghängda.

• Haha
  • Gilla
haha5810 och 5 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Vägghängd toalett är enligt min mening 20-talets motsvarighet till 10-talets fasadbelysning och 00-talets takspotssjuka: osjälvständigt trendsökeri med fult, opraktiskt och fördyrande slutresultat.
20talets? Jag satte in vägghängd enl bild 3 för dryga 15 år sen då jag byggde nytt badrum, på mitten av nittiotalet när jag byggde min första toa/ dusch satte jag in en vanlig golvstående Gustavsbergare som fortfarande fungerar. Ingen av toaletterna har varit dyra varken inköp eller underhåll och hållbarheten är god och om de behöver servas är det lättåtkomligt, billigt och enkelt.

• Gilla
Viktor4321
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
20talets? Jag satte in vägghängd enl bild 3 för dryga 15 år sen då jag byggde nytt badrum, på mitten av nittiotalet när jag byggde min första toa/ dusch satte jag in en vanlig golvstående Gustavsbergare som fortfarande fungerar. Ingen av toaletterna har varit dyra varken inköp eller underhåll och hållbarheten är god och om de behöver servas är det lättåtkomligt, billigt och enkelt.
Du var väl före din tid.

F fribygg skrev:
Tar väl inte mer plats i rummet än en golvstående, dessutom slipper man ju en genomföring i golvet
Det måste finnas plats för avloppet bakom stolen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Du var väl före din tid.
Knappast, att bygga ett enkelt duschrum med golvståendetoa i tjugoårsåldern och kosta på sej ett nytt enkelt och lättstädat badrum i fyrtioårsåldern är knappast tecken på att man är före sin tid utan snarare så att jag inser att det ska vara enkelt och gå fort att sköta städningen och att kvalite och enkla hållbara lösningar är bäst på lång sikt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det måste finnas plats för avloppet bakom stolen.
Javisst, och väljer man istället en golvstående med avlopp vertikalt måste det finnas rätt mycket plats i rummet om man ska uppfylla dagens krav.

Alternativ 5. bör alltså vara traditionell golvstående med horisontellt avlopp..

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, och väljer man istället en golvstående med avlopp vertikalt måste det finnas rätt mycket plats i rummet om man ska uppfylla dagens krav.
60 mm från väggens tätskikt är inte så mycket.

D Diamant skrev:
Bara idioter väljer 1 eller alternativ 3. Jubelidioten väljer 1 och idioten 3.

Ja man kan inte städa under alternativ 2 men det behövs ju inte.

Toaletter tenderar att efter 10, 15 år att bli lite sunkiga. Har man då valt alternativ 2 kan man för en billig penning köpa en ny. Väldigt många klarar dessutom av att byta själv så kostnaden blir ofta bara inköpspriset och på Hornbach, Bauhaus har de ständigt bra erbjudanden på märkes toaletter.
Godmorgon, jag är nog en idiot som har 2 badrum med alternativ 3, originalen från 1984 när huset byggdes bytte jag ut 2022, de nya hade samma mått men lite smäckrare utförande och liten spolkant (Gustavberg). Vi är mycket nöjda

• Gilla
jippi Andersson och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Toaletter tenderar att efter 10, 15 år att bli lite sunkiga. Har man då valt alternativ 2 kan man för en billig penning köpa en ny. Väldigt många klarar dessutom av att byta själv så kostnaden blir ofta bara inköpspriset och på Hornbach, Bauhaus har de ständigt bra erbjudanden på märkes toaletter.
Du är medveten om att själva WC-skålen är oberoende av cisternen i väggen, och har hyfsat standardiserade mått för infästningar så det går att använda olika tillverkare?

useless useless skrev:
60 mm från väggens tätskikt är inte så mycket.
Men likafullt mer platskrävande än alt 3

Den som oftast städar toaletten bör få välja.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mats-S
Golvstående alla dagar i veckan, funktionell och snyggare, betydligt mindre risk för vattenskador dessutom.

Cistern i väggen, katastroflösning som bäddar för framtida problem och vattenskador.

• Gilla
haha5810 och 7 till
  • Laddar…
G
Jag kör vägghängd med cisternen utanför för jag tycker det är praktiskt vid städning samt ser ganska snyggt ut.

Det negativa är att det är omöjligt (tror jag iallafall) att få en högre mugg.

Jag monterade min lågt för barnens skulle men det känns lite konstigt att sitta där själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.