25 298 läst ·
57 svar
25k läst
57 svar
Vägföreningens väg går över tomten utan servitut, kan jag få den flyttad?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Förlåt jag misförstod jag todde att det var fastighet 1 som var din. Det var inget.Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild]
Om jag var ägare i fastighet nummer 3 så skulle jag tycka att det vore mycket bättre för mig om vägen gick så.
Därför att då slipper jag ha två vägar på min fastighet. Samtidigt så skulle jag förstå att du inte vill ha en 70väg över din fastighet och göra vad jag kunde för att hjälpa dig.
Men jag kom på en sak.
[bild]
Om jag var ägare i fastighet 1, 2 eller 3 så skulle det vara bra för mig om vägen gick något i den stilen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om en vägflytt leder till att någon annan också får det bättre så kan man alltid tro/hoppas. Detta tills man har frågat i alla fall.
Har inte läst tråden särskilt noggrant, kanske har följande redan varit uppe (ber om ursäkt för dubbelpost isf).
När det gäller registrerade rättigheter och gemensamhetsanläggningar måste man ha koll på registreringsreglee (Lantmäteriets handbok fastighetsregistrering).
En fastighet som både har del i en GA och är belastad av densamma registreras sällan att den har en rättighet belastad på sig. Det framgår enbart av akten.
Enligt HFR ska rättigheten bara registreras på fastigheter som enbart är belastade, alltså inte själv har rätt att nyttja vägen/GA:n i fråga.
Undantag kan såklart finnas, att en lantmätare registrerat samtliga belastade fastighet, även de som har del i GA:n. Oavsett, man kan inte lita på registret enkom (vilket man iofs aldrig ska göra, förrättningsakter är alltid den källa man ska utgå ifrån).
När det gäller registrerade rättigheter och gemensamhetsanläggningar måste man ha koll på registreringsreglee (Lantmäteriets handbok fastighetsregistrering).
En fastighet som både har del i en GA och är belastad av densamma registreras sällan att den har en rättighet belastad på sig. Det framgår enbart av akten.
Enligt HFR ska rättigheten bara registreras på fastigheter som enbart är belastade, alltså inte själv har rätt att nyttja vägen/GA:n i fråga.
Undantag kan såklart finnas, att en lantmätare registrerat samtliga belastade fastighet, även de som har del i GA:n. Oavsett, man kan inte lita på registret enkom (vilket man iofs aldrig ska göra, förrättningsakter är alltid den källa man ska utgå ifrån).
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Hur är det med att registrera att fastigheten har andelar (i en GA eller i en samfällighet)?H HerrOso skrev:Har inte läst tråden särskilt noggrant, kanske har följande redan varit uppe (ber om ursäkt för dubbelpost isf).
Alltså inte som belastande rättigheter utan under annan rubrik?
Ursäkta lite sent svar. Har varit på semester och farit.R Räknenisse skrev:
Andelar i samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar ska registreras i fastighetsregistret. Det ligger under en annan informationsgrupp som brukar ha rubriken "Andel i gemensamhetsanläggningar och samfälligheter". Dock gäller samma sak här som alla andra informationsgrupper i fastighetsregistret, det kan saknas andelar. Särskilt vad gäller gamla samfälligheter från laga skiften eller dylikt. Dessa är ganska ofta utredda så man vet inte vilket andelstal fastigheten har i samfälligheten. Även andelstal i en gammal vägförening kan finnas (numera likställt med gemensamhetsanläggning) kan finnas utan att det framgår av informationsgruppen. Dessa regisserades inte alltid i registret när de bildades (typ före 1973).
Finns det dock regisserade andelstal i fastighetsregistret för en gemensamhetsanläggning så är dessa med största sannolikhet att lita på. Men man bör alltid kolla senast gällande förrättningsakt (bildningsakten eller eventuellt senare omprövningsförrättning).
Vet inte om det var vad du frågade om, men ovan är iaf vad jag känner till kring detta.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Tack,H HerrOso skrev:Ursäkta lite sent svar. Har varit på semester och farit.
Andelar i samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar ska registreras i fastighetsregistret. Det ligger under en annan informationsgrupp som brukar ha rubriken "Andel i gemensamhetsanläggningar och samfälligheter". Dock gäller samma sak här som alla andra informationsgrupper i fastighetsregistret, det kan saknas andelar. Särskilt vad gäller gamla samfälligheter från laga skiften eller dylikt. Dessa är ganska ofta utredda så man vet inte vilket andelstal fastigheten har i samfälligheten. Även andelstal i en gammal vägförening kan finnas (numera likställt med gemensamhetsanläggning) kan finnas utan att det framgår av informationsgruppen. Dessa regisserades inte alltid i registret när de bildades (typ före 1973).
Finns det dock regisserade andelstal i fastighetsregistret för en gemensamhetsanläggning så är dessa med största sannolikhet att lita på. Men man bör alltid kolla senast gällande förrättningsakt (bildningsakten eller eventuellt senare omprövningsförrättning).
Vet inte om det var vad du frågade om, men ovan är iaf vad jag känner till kring detta.
Jag tyckte ditt svar lät som att det inte skulle gå att se i registret för att det bara registrerades på belastade fastigheter. Eftersom du inte sa att det registrerades men på annat ställe. Kändes inte rätt, tyckte jag, men inte tillräckligt insatt för att vara hundra, samtidigt trodde jag inte riktigt du skulle ha fel om det du skriver heller. Men då var det bara att du inte talade om vilken info som finns i registret, utan om vad man ser och inte ser under belastningsrubriken. Missförstånd i min läsning.
Wow, färist på en 70-väg, låter spännande.VidarH skrev:
Tja, om man skaffar ett par får till en av fastigheterna borde det inte vara omöjligt att få till det, eller grind. Och det kommer ju påverka hastigheten en hel del, utan att man formellt hindrar trafiken.
Därefter blir kanske övriga parter mer intresserade av att flytta vägen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Då blir det naturligtvis en annan sak. Det framgick inte att det var premisserna i det ursprungliga inlägget.pacman42 skrev:
Sen vet jag inte om man självklart har rätt att sätta upp färister (eller grindar) utan väghållarens tillstånd om det inte är något som finns gammal hävd för på platsen. Men det är kanske an annan fråga...
Klicka här för att svara