Hallå!

Vi är i processen att köpa hus och planerar lite renoveringar då inget har gjorts på 50 år. Under den första renoveringen kommer vi ta bort en vägg mellan köket och vardagsrummet, men vi är inte 100% säkra på om väggen är bärande eller inte. Jag tror inte att väggen är bärande baserat på takets fackverk och väggens tjocklek. Besiktningsmannen trodde inte heller att den var bärande. Jag har fått tillgång till planritningarna och konstruktionsberäkningarna från kommunen, men kan inte fackmanaspråket tillräckligt för att vara helt säker. Vad är det jag ska leta efter?

Det är ett suterränghus som är byggt 1968 med betongplatta och källarvåning av betong. Väggen i fråga är på det översta planet och har endast taket ovanför. Enligt den tekniska beskrivningen är alla innerväggar byggda enligt 1" x 3" reglar c/c 30 cm, 1/8" hård träfiberplatta, 13 mm gipsskivor på båda sidor. När det frågas om bärande väggar står det "2 st.", samma konstruktion som resten av innerväggarna, men bärande väggar brukar väl ha mer än 1" x 3" reglar?

Nedan följer beräkningarna för fackverk.

Redigerat:
Fackverkstakstolar är normalt självbärande.
De väggar som kan vara bärande är de som går i samma riktning som taknocken, alltså tvärs takstolarna & mellanbjälklagets reglar.

I källaren/suterrängen så kan det finnas en så kallad hjärtvägg, bl.a. kortväggen i "garaget". Min gissning är att hjärtväggen inte har en fysiskt bärande funktion utan ska bara klara av vikten av mellanbjälklaget om bjälkarnas skarvar ger vika. (Vår hjärtvägg har några mm luft mellan sig och mellanbjälklaget.)

På markplanet/övervåningen finns ingen bärande innervägg, däremot så kan takstolarna sacka på mitten så att väggen mellan vardagsrum & sovrum/köksdel samt badrum & nedre sovrum stöttar lite.
(Våra takstolar sackar lite på mitten.)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu gör jag inget utlåtande om väggen är bärande eller ej men du kan fundera på hur många ton du kan stapla direkt ovanpå en fyrkant byggd av trä med måtten 1" x 3" cc30 innan den går sönder och tänka på vad det innebär om byggaren fuskat och använt de där det ska vara bärande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.