Anna_H Anna_H skrev:
Numrerade lite på kartan, samt ritade in EN tanke på annan dragning, så att det blir lättare att snacka.
Mina synpunkter på eventuellt flyttförsök:
Det är ju lätt att se att fastighet 1 och 2 skulle tjäna på i stort sett varje typ av omdragning.
För fastighet 4 blir skillnaden minimal.
För fastighet 3 är läget tveksamt, då en omdragning av vägen knappast skulle ge rätt att bygga där vägen går idag. detta då stranden idag i praktiken är tillgänglig för allmänheten, eftersom tomtdelen söder om vägen inte ingår i hemfridszonen. Huset blir alltså kvar på nuvarande ställe, vilket betyder att man får vägen närmare och eftersom den även är rakare kommer hastigheten att höjas betydligt. Fastighet 3 behöver alltså vägen dragen bakom huset för att det ska bli bättre, och då pratar vi genast fler inblandade fastigheter och högre kostnader, samt att nuvarande väg troligen ändå blir kvar som tillfart till fastighet 2 samt till den för allmänheten tillgängliga stranden på fastighet 3.
Vad gäller fastighet 5 hade man behövt se mer av kartan norrut och västerut för att kunna uttala sig säkert, då man inte ser om det finns något hus tex.

Slutsats: Det är aldrig så enkelt som det ser ut.
[bild]
Exakt, det är något i den stilen jag skulle vilja få till. Fastighet 5 är på ca 500 000 kvm och omfattar hela vägens sträckning och lite skogspartier och landområden som inte får bebyggas. Trodde det var en allmänning men visar sig att den tillhör ett kommanditbolag som ägs en en mycket förmögen person. Han lär ha köpt marken för att säkerställa att området inte exploateras. Men med den dragningen skulle det inte bli några större ingrepp i fastighet 5.

Jag har insett att en omläggning av vägen enbart kommer gå att få till med vägföreningens och ägare av fastighet 5s goda vilja. Det tror jag är fullt möjligt men lite jobb och kommer kosta. Skulle vara intressant att höra vad ni tror dragning av enkel landsväg skulle kunna kosta? Detta skulle få bekostas av fastigheterna 1,2,3. Någon har nämnt ett par tusen per meter, någon som vet mer exakt? Det är ca 250m plus minus 25 meter.

Bästa svaret

harry73
eftersom det redan är en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening, bestämde lantmäteriet redan för länge sen var vägen skulle gå. Eftersom TS inte hittar en inskrivning på fastighet 3, får man anta att de officiella vägsträckning inte går över fastighet 3 och troligtvis inte heller över fastighet 1 och 2.

Ta reda på den officiella sträckningen och bestäm då om du tycker att den passar dig bättre. Det är troligtvis mycket enklare att tvinga föreningen att dra vägen enligt förrättningsbeslutet än att få till ett nytt beslut med ny sträckning.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eftersom TS inte hittar en inskrivning på fastighet 3, får man anta att de officiella vägsträckning inte går över fastighet 3 och troligtvis inte heller över fastighet 1 och 2.
Innan TS har fått tag i akten går det inte att säga var vägen ska vara - troligen dock där den ligger. Att en rättighet inte finns registrerad på vissa fastigheter för en vägsamfällighet betyder inte att den ligger fel. Registrering av rättighet/servitut för t.ex. vägsamfälligheter gjordes inte för äldre samfälligheter (och inte heller servitut som är äldre heller). Finns fortfarande vägsamfälligheter enligt äldre lagar som inte är fullständigt registrerade i registerkartan eller fastighetsregistret.

TS behöver få tag i akten och förhoppningsvis finns det även en karta i den som visar vägens läge.

B Bernie1980 skrev:
Jag har insett att en omläggning av vägen enbart kommer gå att få till med vägföreningens och ägare av fastighet 5s goda vilja. Det tror jag är fullt möjligt men lite jobb och kommer kosta. Skulle vara intressant att höra vad ni tror dragning av enkel landsväg skulle kunna kosta? Detta skulle få bekostas av fastigheterna 1,2,3. Någon har nämnt ett par tusen per meter, någon som vet mer exakt? Det är ca 250m plus minus 25 meter.
Dålig koll på vad slutnotan kan tänkas bli men jag gissar vilt - vägkostnad 500 kr/kvm. 500 kr x 250 m x 4 m bredd = 500 000 kr. Plus kostnader för lantmäteriförrättning (om vägens läge och därmed samfälligheten ska ändras), plus marknadsvärdeminskning för fastighet som upplåter utrymme för nya sträckningen. Rena spekulationer kring vägkostnad!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
harry73
Enligt TS ändrades vägsträckningen efter muntlig överenskommelse med hans farfar. Då är det rimligt att vägens officiella sträckning är fortfarande densamma som innan farfar tillät att vägen skulle dras över tomten.
B Bernie1980 skrev:
Det finns inget servitut eller nyttjanderätt mellan våra fastigheter och vägföreningen. Vår farfar sägs ha muntligen godkänt att vägen kunde gå över tomten för att underlätta för vägföreningne när den skulle asfalteras, tidigare var det en liten grusväg. Detta var på 1960-talet

harry73
harry73 harry73 skrev:
Enligt TS ändrades vägsträckningen efter muntlig överenskommelse med hans farfar. Då är det rimligt att vägens officiella sträckning är fortfarande densamma som innan farfar tillät att vägen skulle dras över tomten.
Absolut, men akten/akterna behövs för att reda ut placeringen. Att någon sägs ha muntligen gjort någonting på 1960-talet är lite för vagt tycker jag.

harry73 harry73 skrev:
På lantmäteriets webbsida kan man ladda ner historiska flygfoton. Där kan du kolla om du ser den gamla vägsträckningen.
Materialet är gratis, men man behöver registrera sig.
[länk]
harry73 harry73 skrev:
Intressant. Jag kommer inte åt att logga in på lantmäteriet eftersom jag inte är delägare i fastigheten idag, men jag ska se om jag kan få tillgång till filerna. Farfar har sagt att vägen egentligen var tänkt att gå en annan väg men att han tillät att de istället fick köra över vår tomt, det var ju då som sagt inte så mycket trafik och vänner och familj som bodde längre ut.

harry73
Dessa bilder kan alla ladda ner men man måste registrera sig som användare (inte med bankid)
Pm:a mig koordinater, så kan jag ladda ner dom

Jag har svårt att tro att vägen haft en annan sträckning någonsin. Möjligen har den en gång ritats ut i fastighetsgränsen norr om fastigheterna, men det är ju inte lätt att se om det varit lämpligt utan att ha en större bild framför sig.

Det är ju heller inte helt ovanligt att samfälligheter är schematiskt beskrivna som rätt att ta väg över fastigheterna 1, 2, 3, 4 och 5 till allmän väg. Jag vet inte hur man löser en tvist om var en sådan väg ska gå, men att hävda att den på någon annans bekostnad ska gå någon annanstans än där den faktiskt ligger, det är nog inte helt lätt att få gehör för.

Om gårdarna 1 och 2 är gamla så kan det vara en ursprunglig vägsträckning som gått över gårdsplanen sedan de byggdes. (eller hus som nybyggts längs vägen, det förekommer också) Svårt att säga när man inte ser lite mer av geografin runt.
Är det en väg som finns utritad som bysamfällighet i laga skifte, eller en som gjorts i nyare tid?
Farfar kanske gav lov till en breddning, eller så hade man ett förslag om att dra runt men landade i att ändå inte göra det?
Oavsett är det gräva i Lantmäteriets akter som gäller om du vill ha svaret. Om det är äldre saker kan du se dem på deras e-tjänst Historiska kartor utan att vara ägare.

harry73
Här är bilden från 1958.
Den är inte jättetydlig tyvärr :(
Svartvit flygbild från 1958 som visar en strandlinje med skog och enstaka byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här bilden från 1972
Svartvit flygbild över skog och sjö kanten med synliga byggnader från 1958.
Skapa konto

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Satellitbild med ritad föreslagen väg över flera fastigheter och landskap.
Skapa konto

Om jag var ägare i fastighet nummer 3 så skulle jag tycka att det vore mycket bättre för mig om vägen gick så.

Därför att då slipper jag ha två vägar på min fastighet. Samtidigt så skulle jag förstå att du inte vill ha en 70väg över din fastighet och göra vad jag kunde för att hjälpa dig.

Men jag kom på en sak.

Luftbild med markerat förslag på vägförändring som undviker fastighet nummer 3.
Skapa konto

Om jag var ägare i fastighet 1, 2 eller 3 så skulle det vara bra för mig om vägen gick något i den stilen.

Så här då? Det här alternativet påverkar inte någon annan fastighetsägare då den dras på 2 och 3.
Fastighet 2 förbättras kraftigt, fastighet 3 förbättras även.
Det hjälper inte Fastighet 1, men det är inte TS problem. Längden ny väg bör bli kortare. Delar av den befintliga vägen kan användas som infart.

Satellitbild över fastigheter med en röd linje som indikerar föreslagen ny väg genom området.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Baserat på de gamla bilderna så ser det ut som om vägen från början gick ungefär som TS vill. Man kan också notera att vägen flyttats längre från huset på fastighet #4.

En annan sak man ser på dessa bilder är att vägens standard kraftigt förbättrats genom åren, det var inte mycket mer än en skogsväg så sent som 1972.

En sak jag noterat i mina undersökningar av gamla flygfoton är att inga större förändringar gjorts rörande vägar dragning på landsbygden i Sverige efter 1970. Det skedde dock väldigt mycket unde de 15 år som föregick dessa. Exempelvis så flyttades väldigt många vägar i mitt område under dessa 15 år och nästan inga därefter. Bilens mer allmänna intåg påverkade vägarna dragning...

Jo, en sak till, det verkar som om huset på fastighet #3 står på vägens ursprungliga dragning. Dvs, den fastigheten du vill bygga ett nytt hus på är den som påverkas mest av beslut om omdragning av vägen...

Om man ju kan få det till att den ursprungliga dragningen är den som gäller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.