J johan_p skrev:
får väl knappt färg till fasaden för 10k i dagens läge, än mindre panel
Första bästa annons vid snabbgoogling ger att Jula tar 699:- för 10 lit Falu rödfärg. Det räcker till 30 m2. (Falu rödfärg original anger på sin hemsida att det går åt 1 lit per 3 m2.)
I artikeln talades om ett hus med storleken ca 150 m2. Det är enormt stort för ett gammalt torp, mer av herrgård enl min uppfattning, men naturligtvis finns även sådana övergivna. Oavsett, storleksreferensen är ju för att vi inte ska jämföra äpplen med päron när vi räknar kostnader. Jag tar i från tårna när jag sätter mitt räkneexempel till ca 90 m2 BYA, men vill hålla det någorlunda enkelt och representativt. Tänker mig då ett hus som är 15 m långt och 6 m brett. Exemplet baseras på att fasaden är normalt sliten/fuktskadad, dvs de nedre 30 cm ca, samt en del brädor upp till underkant av fönster. Om man då bestämmer sig för att byta hela vägen upp till underkant fönster runt om hela huset för enhetligt utseende, dvs kapar och sätter en dropplist i nivå med fönsterblecken. Det ger då ca 80 cm panellängd som byts.

80 cm runt hela huset ger 0,8 x 42 m = 33,6 m2. En 10 l Falu rödfärg täcker 30 m2. Antingen räcker burken eller så får man komplettera. (Beror på både träets ytstruktur (finsågat eller grovsågat) och huruvida man målar 1 eller 2 lager samt hur flödigt man målar.) Tar man till med mkt god marginal, dvs två burkar á 10 lit + 1 större och 1 mindre fasadpensel av god kvalitet (= ca 500:- ) => 700:- (699:- ) x 2 + 500 = 1900:- (Eget arbete = 0:- arbetskostnad.)

Känns också rimligt att slänga in ett par liter linoljefärg + penslar, samt en och annan stor burk med linoljekitt. Det blir ca 2 x 500:- (2 lit linoljefärg) + 500:- (2 bra penslar) + 600:- (10 kg linoljekitt) = 2 100:-

Så, färgkostnad i detta ex är ca 4 000:-

Fasadbrädor nya från Byggmax ligger på:
22x195 43,95:-/lm avrundas för enkelhet till 44:-/m
22x45 12,95:-/lm avrundas för enkelhet till 13:-/m
En lm fasad tar 5 st 195 mm + 5 st 45 mm = 5 x 0,8 x 44 + 5 x 0,8 x 13 = 176 + 52 = 128:-/lm fasad.
Det är 42 lm fasad runtom => 42 x 128 = 5376:-

Så, 10 000:- som grov uppskattning av kostnad för reparation av fasad får väl ändå betraktas som hyfsad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Oldboy: Ja, det kanske finns folk som byter 80 cm panel och sedan bara målar om dessa 80cm. Men vi pratar ödehus här. Jag har svårt att tro att ett hus som betecknas som ödehus inte är i behov av en total ommålning även om man kanske inte behöver byta all panel, som det var i mitt fall.

Skulle säga att ett ödehus som du kan fixa till fasaden på för 10k är i bättre skick än många kåkar som fortfarande är bebodda.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så, 10 000:- som grov uppskattning av kostnad för reparation av fasad får väl ändå betraktas som hyfsad.
Artikeln avsåg kostnaden med hantverkare. Annars köper jag ditt resonemang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.