3 467 läst ·
62 svar
3k läst
62 svar
Vad kostar det att rädda ett ödehus?
Det finns en fastighet med ödehus i bra läge nära oss. Jag har varit frestad att söka upp ägaren och göra en deal. Men det är oklart hur mycket jobb det är när taket rasat in. Det känns som att gränsen för renoveringsbart går någonstans när taket eller någon vägg rasat.
Men husen kommer ju inte stå osålda. Finns det inga köpare som har råd att köpa så blir ju säljarna tvingade att sänka priset.
Vad missar jag?
Vad missar jag?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 233 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 233 inlägg
Vad pratar du om och i vilka områden? Husen är redan i princip gratis, men ingen vill ha.P Parkeringsvakten skrev:
Där jag bor har priset inget att göra med att ingen köper utan det är helt enkelt att skicket är för dåligt och att all renovering ger tillbaka i princip noll i värdeökning i regionen och det är därför vansinne att köpa ett sådant hus. Du får fina hus för 300 000 kr här, även med bergvärme ibland. Helt ovärt att leta ödehus, lägga kanske 1 miljon på renoveringar och sedan kanske du kan sälja för 250 000. Om du hittar en köpare.
Medlem
· Västernorrland
· 2 555 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 555 inlägg
ett problem med "ödehus" är att marken oftast inte finns kvar så köpare som vill bo långt ut på landsbygden vill ha mark till olika hobbys som jakt då vill man ju ha en jakträtt
om det inte finns så blir det sommarhus av dom och det löser ju inte bostadsbristen
om det inte finns så blir det sommarhus av dom och det löser ju inte bostadsbristen
Varför tror du att alla hus blir sålda? Oavsett pris finns det ju orter och kåkar som knappast hittar nån köpare oavsett om man så skulle skänka bort objektet.P Parkeringsvakten skrev:
Är kåken dålig, nerpissad, inrökt, för liten eller stor och belägen på fel ställe är det inte troligt att nån vill ha den.
Kan man inte förutsätta att ett ödehus är i så dåligt och eftersatt skick att man måste göra följande renovering.
1. Takbyte och ny plåt.
2. Renovera alla fönster.
3. Nytt avlopp och vatten i mark och i hus.
4. Nytt värmesystem
5. Ny el i hela huset.
6. Renovering av grund, bjälklag och ev. byte av syll.
7. Renovering (kan variera kraftigt) av fasad och målning.
8. Nytt kök
9. Ny tvättstuga.
10. Ett eller två nya badrum.
11. Nya golv eller slipning av befintligt.
12. Invändig målning i samtliga rum.
13. Ventilation
Ev. Åtgärder
Tillägsisolering och ev. Eldstäder/skorstenar.
Tomt och trädgård
Sidobyggnader
Även om man gör mycket själv så ser ju alla att det är orimligt att få till något vettigt av ett ödehus för dryga miljonen.
1. Takbyte och ny plåt.
2. Renovera alla fönster.
3. Nytt avlopp och vatten i mark och i hus.
4. Nytt värmesystem
5. Ny el i hela huset.
6. Renovering av grund, bjälklag och ev. byte av syll.
7. Renovering (kan variera kraftigt) av fasad och målning.
8. Nytt kök
9. Ny tvättstuga.
10. Ett eller två nya badrum.
11. Nya golv eller slipning av befintligt.
12. Invändig målning i samtliga rum.
13. Ventilation
Ev. Åtgärder
Tillägsisolering och ev. Eldstäder/skorstenar.
Tomt och trädgård
Sidobyggnader
Även om man gör mycket själv så ser ju alla att det är orimligt att få till något vettigt av ett ödehus för dryga miljonen.
I avfolkningsbygder är det knappast någon bostadsbrist! Syftet med ödehusräddningen är tvärtom, att motverka landsbygdens avfolkning och förfall..M maria01 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 233 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 233 inlägg
Jag är tämligen säker på att @Sommartorparn menar hus när denne skrev bostadsbrist eftersom tråden handlar om det, och hus finns oftast i överflöd i glesbygd, där ingen vill bo.
Hyreslägenheter kan det vara brist på eftersom kommuner ofta äger dem och river om de har för låg uthyrningsgrad och dessutom börjar bli till åren. Ekonomin går inte ihop. Kommunen där jag bor har rivit en hel del. Byn där jag bor har däremot flera privata fastighetsägare som hyr ut lägenheter och de är nästan alltid uthyrda, men det är inga stora bestånd.
Hyreslägenheter kan det vara brist på eftersom kommuner ofta äger dem och river om de har för låg uthyrningsgrad och dessutom börjar bli till åren. Ekonomin går inte ihop. Kommunen där jag bor har rivit en hel del. Byn där jag bor har däremot flera privata fastighetsägare som hyr ut lägenheter och de är nästan alltid uthyrda, men det är inga stora bestånd.
Om man köper ett ödehus är man väl antagligen inte intresserad att göra en dyr renovering med exklusiva material mm. Ödehus brukar ju ligga mitt i ingenstans. Isf kommer tomten aldrig ha något värde. På många ställen i sverige är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga ett nytt hus.
Vissa saker kan man inte få ner i pris, vissa saker måste man göra, och de har en kostnad med väldigt få alternativ.(tak, dränering, el-tråda om fastighet). Medans andra saker som ex. badrum och kök kan man göra väldigt mycket billigare än vad som näms i artikeln. Ex. kan man tänka sig ett badrum med duschkabin kan det bli väldigt mycket billigare. Har man duschkabin kan man skita lite i säkert vatten, framförallt om husets värde understiger 300k.
Och när det kommer till kök kan man i princip få ett kök för inga pengar alls. Under 50k tror inte jag är några problem alls, med begagnade stommar, egenbyggt skafferi, bänkar mm. Beg. vitvaror.
Även uppvärmning kan man göra väldigt mycket billigare om man kör en eller två luft luft värmepump.
Vissa saker kan man inte få ner i pris, vissa saker måste man göra, och de har en kostnad med väldigt få alternativ.(tak, dränering, el-tråda om fastighet). Medans andra saker som ex. badrum och kök kan man göra väldigt mycket billigare än vad som näms i artikeln. Ex. kan man tänka sig ett badrum med duschkabin kan det bli väldigt mycket billigare. Har man duschkabin kan man skita lite i säkert vatten, framförallt om husets värde understiger 300k.
Och när det kommer till kök kan man i princip få ett kök för inga pengar alls. Under 50k tror inte jag är några problem alls, med begagnade stommar, egenbyggt skafferi, bänkar mm. Beg. vitvaror.
Även uppvärmning kan man göra väldigt mycket billigare om man kör en eller två luft luft värmepump.
Redigerat:
Vi har/håller fortfarande på att renovera vårt ödehus. Har gjort i princip allt själva och varit väldigt prismedvetna och alltid kollat upp var vi köper material för bästa pris. Är uppe i 2 miljoner och en bit kvar som sagt.
Känns mest som önskepriser i den där listan. "Reparera fuktskadad fasad och fönster: 10 000 kr" får väl knappt färg till fasaden för 10k i dagens läge, än mindre panel och är det bäst att fönstret inte behöver mer än en tvätt.
Känns mest som önskepriser i den där listan. "Reparera fuktskadad fasad och fönster: 10 000 kr" får väl knappt färg till fasaden för 10k i dagens läge, än mindre panel och är det bäst att fönstret inte behöver mer än en tvätt.