Nej, det är inte tillåtet att utnyttja en tråd som PEN-ledare i den kablen. Så till TS ursprungliga fråga, att sätta dit en central med diazed-säkringar kostar mellan tummen och pekfingret, säg kanske 2500..10000 beroende på utförande och ny kabel PEX 5G6 kan du kanske få från knappt 50-lappen/m om du har tur.

Patrik_Hed skrev:
Risken är väl kanske ganska överhängande att isoleringen på trådarna kommer smulas sönder när man kopplar om och byter centralen.
Ah, jag tror du kanske missförstod bilderna... Centralen på bilden sitter alltså inne i huset, och skall inte bytas.
Ute i garaget sitter bara kopplingsdosan. Inget annat. Det är där en ny central ska installeras...

Här är lätt att gräva, så det är inget större problem. Det är 6 meter mellan garage och hus, sedan går det ju några meter inomhus. Kanske 12-15 meter totalt.

Men spelar det någon roll om jag byter kabeln slår det mig just, är det inte troligt att hela centralen är likadan? Jag menar att allt kanske är 4-ledarsystem i grunden ändå?

Hmm, det blev inte många rätt för mig denna gången... :blushing:

//Patrik

Den här regeln om 10kvmm på PEN ledaren måste ha ett datum när den började gälla. Hur länge har det kravet funnits?

Patrik_Hed skrev:
Hmm, det blev inte många rätt för mig denna gången... :blushing:
//Patrik
Knepiga bilder att tolka. Jag trodde först att båda bilderna var saker som satt inne i huset...

sven_snickare skrev:
Den här regeln om 10kvmm på PEN ledaren måste ha ett datum när den började gälla. Hur länge har det kravet funnits?
Jovisst, men det spelar ingen roll. Kravet finns nu. I dag verkar du inte ha någon PEN-ledare i kabeln, och eftersom dagens krav är 10mm2 så får du inte göra om så att en av ledarna i kabeln blir PEN-ledare.

Hmm, men hur menar du? Den fjärde är förstås PEN-ledaren. Den är för liten för dagens krav, ok. Men om det hade suttit en central där redan hade den inte varit för liten...?

sven_snickare skrev:
Hmm, men hur menar du? Den fjärde är förstås PEN-ledaren. Den är för liten för dagens krav, ok. Men om det hade suttit en central där redan hade den inte varit för liten...?
d^_^b Ser du inte skillnaden? :P

Dom ändrade väl reglerna för att dom tyckte att säkerheten på de gamla reglerna var för låga.
Så om du bor i ett gammalt hus så är elen inte lika farlig och säkerheten behöver inte vara lika hög... :)
Eller så eftersträvar man att få så hög säkerhet som möjligt och byter ut det som var mindre bra förr...

Jo, visst, men om konsekvensen saknas faller ju regelverket platt till marken. Jag försöker helt enkelt bara få lite klarhet i vad som är bäst att göra.

Jag antar att allt är 4-ledarsystem här då. Det har inte gjorts några moderniseringar sedan huset byggdes. Tillägg, ja, men grunden verkar oförändrad.

Jag förstår det som att jag måste byta till en kabel där PEN är tjockare än nu. Men jag kommer väl rimligen då ha kvar alla de nackdelar som ampz nämnde i början av tråden.

Ampz måste väl mena att jag bör göra om hela huset till 5-ledarsystem för att bli kvitt de nackdelar han nämnde.

I ljuset av det undrar jag vad det är för point med att en ledare skall vara något kraftigare än nu, om det fortfarande är 4-ledarsystem. Förbättringen verkar marginell, eller så har jag missat något grundläggande.

sven_snickare skrev:
I dag tycker jag det ser ut som att den fjärde är nolla. Inte helt lätt att se på bilderna dock.
Förr fick man använda klenare PEN-ledare, men kraven har höjts. Förmodligen på grund av att undermåliga PEN-ledare har orsakat olyckor.
När kraven höjs så gäller det dock bara nya installationer, eftersom det skulle vara orimligt att helt plötsligt säga att större delen av Sveriges hushåll har olagliga installationer som måste bytas ut.

Hade du redan haft en UC i garaget så hade den alltså kunnat få sitta kvar på nåder.
Men nya centraler måste följa dagens krav.

Och oavsett vad kraven säger om gamla respektive nya installationer så är klena PEN-ledare alltid en säkerhetsrisk, så det är ingen dum idé att även uppdatera äldre installationer så att de möter dagens krav.

Ja, vi skrev visst samtidigt. En regel är ju en regel, ok. Men om man bortser från det, inte för att jag tänker bryta mot lagen, utan för att jag vill förstå. Förstår du vad jag menar? Jag kommer alltså fortfarande vara kvar i "4-ledarträsket". Hur mycket hjälper det egentligen?

Den där kabeln bör väl bytas om den ska användas som stigare ( matning till ny central ) Enda möjligheten att behålla kabeln och använda den är 1-fas matning. Möjligtvis på sin höjd kanske eventuellt 2-fas matning, men knappt det.
Byt kabeln, upp med en fin central i garaget och ordentlig inkoppling i centralen inne, så kan du sova lugnt sen.

Såg en snygg grej ang, markkabelbyte härom dagen:
Grävare med gripklo o rototilt, tog tag i kabeln o började snurra.. Slang, markbank, krympskarv o kabel åkte ur backen som en kniv genom typ, barkis. Var mest fundersam över att kabeln inte gick av, lr att den inte satt mer fast i backen.

sven_snickare skrev:
Kravet på 10mm2 PEN har funnits sen urminnes tider, iaf fanns det när jag började min bana som elektriker (mitten på 80-talet nån gång).

sven_snickare skrev:
Ja, vi skrev visst samtidigt. En regel är ju en regel, ok. Men om man bortser från det, inte för att jag tänker bryta mot lagen, utan för att jag vill förstå. Förstår du vad jag menar? Jag kommer alltså fortfarande vara kvar i "4-ledarträsket". Hur mycket hjälper det egentligen?
Din UC i garaget kommer ju att ha 5-ledarsystem efter kabelbytet :)

Det finns ju en till aspekt också, kabeln kommer ju oundvikligen behöva bytas någon gång. Så om det inte görs samtidigt nu, så kanske det behövs göras inom 10 år iställrt.

//Patrik

Får man montera upp nya diazed centraler idag? Finns det ens kvar på marknaden? Eller tänker du dig en norm central me diazed säkringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.