Fråga: Är båda dessa bilder inifrån huset, eller är en av dom ute i garaget?

Spisen ska givetvis bort. Jag har annan plats att flytta den till. En gammal trefasplats för tvättmaskin som inte används.

Det finns ingen UC i garaget och har aldrig funnits någon vad jag kan förstå. Det slutar i kopplingsdosan. De tre faserna har troligen aldrig använts. Idag används den ena fasen till två uttag och två armaturer. Man har säkrat ner den fasen till 10 A.

Säkringarna sitter i huset.

Vad kan hända? Det blir en fullt modern UC med jordfelsbrytare i garaget. Om vi rensar upp lite i säkringsskåpet och ser till att alla trådar är skruvade borde det väl räcka?

OM det är så att kabeln mot förmodan är i gott skick trots sin ålder så kan en elektriker koppla om så att du får en enfas undercentral ute i garaget, med ett antal enfasgrupper.
Eller så kan du få möjlighet till trefasuttag utan nolla ute i garaget, men inga enfasgrupper. (En mycket udda lösning)
Jag ser inget sätt att få upp en trefas undercentral i garaget med befintlig kabel. Inte om nuvarande lagar och regler skall följas.

Med tanke på anläggningens ålder bör du av ren självbevarelsedrift försöka få en JFB installerad i huset så snart som möjligt om det inte redan är gjort. Det är inte omöjligt att du redan har lite potentiellt farliga jordfel i anläggningen. Sätter man in en JFB så upptäcks dom.

Det verkar som TS inte vill byta kabel vad som än sägs så jag råder TS att ta ut en elektriker som kollar över det hela och får ett utlåtande på plats. Jag hade då aldrig kopplat in mig på denna kabel. Sen måste jag fråga, är det verkligen 6mm2? jag tycker inte det ser ut som mer än 4mm2 men det är ju som sagt svårt att se på bild. I övrigt som de andra säger, 4-ledar system, gammal kabel som är feldimensionerad mot nya regler osv osv så känns det lite vanskligt det hela.

sven_snickare skrev:
Vad kan hända?
Metallhöljet på samtliga maskiner i garaget kan bli strömförande. Du kan få en elchock, maskinerna kan gå sönder, och det kan börja brinna. Det är inte alls säkert att JFB tar denna typ av fel.

Du kanske kan hitta en mindre nogräknad elektriker som är villig att sätta en UC på den befintliga kabeln trots att det är förbjudet. Men en elektriker som är villig att göra sådana lösningar ska man kanske akta sig lite för..

Redigerat:
Ja, alltså. Jag startade tråden för att få någon hint om vad som kunde vara ett rimligt pris på jobbet. Eftersom jag har fullständigt noll koll på det.

Jag har redan haft två killar ute. En elbesiktare och även en elektriker från en välrenommerad firma. Ingen av dem såg något konstigt med mina planer för garaget. Båda kollade kablar och säkringsskåp.

Jag tycker inte det är så konstigt att jag är väldigt tveksam till inläggen här med det i ryggen.

Ingen av er har kommenterat min egentliga fråga.

Finns det inte fler lådor på vägen, verkar ju vara 2 olika kablar i ändarna och dessutom inte markkabel, ligger den inte i mark eller?
Förstår inte vad du menar med att jord har mindre dimension, alla 4 är lika grova ju.

Slugge skrev:
Finns det inte fler lådor på vägen, verkar ju vara 2 olika kablar i ändarna och dessutom inte markkabel, ligger den inte i mark eller?
Utmärkta frågor..
Om kabeln är skarvad på flera ställen är det ännu ett skäl att byta ut den. Det är bra att undvika för mycket skarvar på PEN.
Slugge skrev:
Förstår inte vad du menar med att jord har mindre dimension, alla 4 är lika grova ju.
I ett 5-ledarsystem hade de fyra grova trådarna använts som Fas, Fas, Fas, och Nolla. Den pyttelilla tvinnade koppartråden i botten på säkeringsskåpet hade då blivit jord, vilket givetvis är oacceptabelt.

Går man istället på ett 4-ledarsystem så blir de fyra grova ledarna Fas, Fas, Fas, och PEN. Men då blir PEN-ledaren för klen.

Alltså finns det ingen väg framåt som uppfyller dagens krav.

sven_snickare skrev:
Ja, alltså. Jag startade tråden för att få någon hint om vad som kunde vara ett rimligt pris på jobbet. Eftersom jag har fullständigt noll koll på det.

Jag har redan haft två killar ute. En elbesiktare och även en elektriker från en välrenommerad firma. Ingen av dem såg något konstigt med mina planer för garaget. Båda kollade kablar och säkringsskåp.

Jag tycker inte det är så konstigt att jag är väldigt tveksam till inläggen här med det i ryggen.

Ingen av er har kommenterat min egentliga fråga.
Den egentligen frågan, hur mycket det kostar, påverkas givetvis i allra högsta grad av om du blir tvingad att byta 20meter markkabel.

Jag känner inte att jag kan ge dig ett bra svar på den frågan, vare sig kabeln byts eller ej, så just den frågan överlåter jag åt andra.

Kravet på 10 mm2 PEN gäller på nya kablar. En befintlig kabel med lägre area på PEN får fortfarande användas. Men i detta fallet så var ju detta en väldigt gammal kabel.
Risken är väl kanske ganska överhängande att isoleringen på trådarna kommer smulas sönder när man kopplar om och byter centralen. Inge kul att försöka fixa det, framförallt när man inte kan eller brukar sätta JFB på en markkabel.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Kravet på 10 mm2 PEN gäller på nya kablar. En befintlig kabel med lägre area på PEN får fortfarande användas. Men i detta fallet så var ju detta en väldigt gammal kabel.
Mja, men är det verkligen så att man får fortsätta använda befintliga kablar (med ny UC installerad på)? Är det inte så att man får fortsätta använda befintliga installationer? Det är skillnad.
Kabeln finns redan, men det sitter ingen undercentral i andra änden. Istället är det bara några små enfasförbrukare inkopplade direkt på kabeln.
I dagsläget går det vad jag kan se ingen PEN-ledare i kabeln.

Får man verkligen sätta dit en undercentral, och börja nyttja en av trådarna i befintlig kabel som PEN-ledare? Jag tror inte man kan tolka reglerna på det viset..

Det var intressant att höra, så då bör ju elektrikern som var här ha sitt på det torra ändå.

Trådarna är verkligen friska och visar inga tendenser att smula. Jag har pillat med sådant där verkligen allt faller sönder, så jag vet hur det kan se ut. Obs! Jag kommer inte att pilla själv här!

Inget kommer att bytas någonstans. Det ska bara kopplas på en UC på kopplingsdosan i garaget och allt därefter kommer att vara nytt.

Spisen ska flyttas eftersom det är tokigt kopplat i säkringsskåpet inne i huset, men det är också betydligt nyare kablar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.