Jag ska köpa lägenhet där badrummet behöver omvårdnad, så fort som möjligt. Jag tittar därför på två alternativ för en budget renovering. Badrummet är ca 4 kvm. Idag finns där en våtrumsmatta på golv och väggar. Jag kommer behålla nuvarande toalett och handfat då de är relativt nya. Min budget är delvis begränsad så jag är intresserad av budgetval i dagsläget men vill så klart göra det som är mest attraktivt
. Vad tror ni arbetskostnaden skulle bli att lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar. Samt installera en duschhörna,/ duschvägg inkl blandare för duschen.

Andra alternativet att ta bort våtrumsmatta på väggar/ golv. Lägga klinkers på golvet, våtrumsmåla väggarna, samt installera duschhörn/ duschvägg inkl blandare och kakla närmaste området vid duschhörnan/duschväggen.

Tacksam för prisfunderingar på båda alternativen. Jag ska så klart begära offerter men skulle gärna få en överblick då det är ett tag innan tillträde.

Ytterligare, kanske en dum fråga, men när jag googlat på badrumsrenovering får jag fram kostnader för elektriker. Vad är det för arbete elektrikern utför? Jag kommer nog inte som det ser ut nu att ändra på placering av lampor/ elektriskauttag osv. Så vad skulle elekrikens kostnader avse?

Hej

En summa nästan dragen ur luften men baserat på andra trådar och en grannes badrumsrenovering för 2 månader sedan är rimliga summor 100.000 till 200.000. Är det i en storstadsregion kan du lägga på 50-100.000.

Det finns en sorts skivor som är godkända att ha i badrum en och jag tror att det så går att strunta i tätskiktet. Osäker på om de blir billigare än tätskikt och våtrumstapet.

Jag anar att de flesta gör någon ändring på uttag, brytare och armaturer i samband med en badrumsrenovering, eller lägger till golvvärme. Behållare du allting som det är nu så behövs nog ingen elektriker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det behövs antagligen en elektriker för att koppla bort all el så att det går att ta bort befintliga lampor och våtrumstapet på ett säkert sätt (utan någon ström i ledningarna), och därmed behövs det en elektriker för att koppla in det igen.

• Gilla
Akett
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det behövs antagligen en elektriker för att koppla bort all el så att det går att ta bort befintliga lampor och våtrumstapet på ett säkert sätt (utan någon ström i ledningarna), och därmed behövs det en elektriker för att koppla in det igen.
Turn off the power to remove wallpaper? Disconnect the lights in the room where someone will be working? An electrician to turn off the fuse? I see you simply feel the need to write whether it's necessary and whether it makes sense or not.

Regarding TS's question: Unfortunately, bathroom renovation prices in Sweden have reached absurd levels. A thread just appeared: 600,000 SEK for a 4m² bathroom and a 1m² one. And the initial construction looks terrible. If you don't have any friends and you feel that it's beyond you to do it yourself, then the renovation will unfortunately hurt your wallet.

• Gilla
No1_CousCous
  • Laddar…
S Sodasoft skrev:
där badrummet behöver omvårdnad, så fort som möjligt
Vad är fel på mattan idag? Skadad? Gammal? Hur gammal?
gärna få en överblick då det är ett tag innan tillträde.
Vi renoverade vårt 6kvm badrum ute på landet 2020. 170k inklusive arbete och material.

BirgitS
S sturnus skrev:
Turn off the power to remove wallpaper? Disconnect the lights in the room where someone will be working? An electrician to turn off the fuse? I see you simply feel the need to write whether it's necessary and whether it makes sense or not.
Jag utgår från de 3 renoveringar av badrum och kök som hantverkare har gjort åt oss. Alltid kommit in en elektriker i början och kopplat bort ledningarna från kopplingsdosa resp. el-central innan någon har velat sätta en bilmaskin i väggen för att få bort kaklet. Jag tror nog att det är därför som TS får upp elektriker vid badrumsrenovering under googlandet, sen vad som gäller TS badrum i praktiken lär ju visa sig i offerterna.

De har ju inte bara kunnat ta loss/slå av säkringar eftersom det skulle påverka andra rum också.

BirgitS BirgitS skrev:
De har ju inte bara kunnat ta loss/slå av säkringar eftersom det skulle påverka andra rum också.
And lower price!

BirgitS
S sturnus skrev:
And lower price!
Tack, men jag är inte intresserad av att få halva bostaden strömlös och mörklagd för att spara några enstaka tusenlappar.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack, men jag är inte intresserad av att få halva bostaden strömlös och mörklagd för att spara några enstaka tusenlappar.
If after turning off the bathroom fuse half the house is without power, it means that the electrician who make this installationit did a sloppy job.

• Gilla
Matti1978
  • Laddar…
BirgitS
S sturnus skrev:
If after turning off the bathroom fuse half the house is without power, it means that the electrician who make this installationit did a sloppy job.
Man hade inte så många säkringar som standard på 60-talet och ändå tidigare var det ändå färre. I 40-talslägenheten hade vi nog 3 säkringar á 6 A totalt (gasspis).

BirgitS BirgitS skrev:
Man hade inte så många säkringar som standard på 60-talet och ändå tidigare var det ändå färre. I 40-talslägenheten hade vi nog 3 säkringar á 6 A totalt (gasspis).
Well... in caveman times the only safety device was a club next to the entrance.

600k, jag hoppas du driver?

• Gilla
Thomas Gustavsson1
  • Laddar…
S Sodasoft skrev:
Jag ska köpa lägenhet där badrummet behöver omvårdnad, så fort som möjligt. Jag tittar därför på två alternativ för en budget renovering. Badrummet är ca 4 kvm. Idag finns där en våtrumsmatta på golv och väggar. Jag kommer behålla nuvarande toalett och handfat då de är relativt nya. Min budget är delvis begränsad så jag är intresserad av budgetval i dagsläget men vill så klart göra det som är mest attraktivt
. Vad tror ni arbetskostnaden skulle bli att lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar. Samt installera en duschhörna,/ duschvägg inkl blandare för duschen.

Andra alternativet att ta bort våtrumsmatta på väggar/ golv. Lägga klinkers på golvet, våtrumsmåla väggarna, samt installera duschhörn/ duschvägg inkl blandare och kakla närmaste området vid duschhörnan/duschväggen.

Tacksam för prisfunderingar på båda alternativen. Jag ska så klart begära offerter men skulle gärna få en överblick då det är ett tag innan tillträde.

Ytterligare, kanske en dum fråga, men när jag googlat på badrumsrenovering får jag fram kostnader för elektriker. Vad är det för arbete elektrikern utför? Jag kommer nog inte som det ser ut nu att ändra på placering av lampor/ elektriskauttag osv. Så vad skulle elekrikens kostnader avse?
Badrum med duschkabin, tvättmaskin och torktumlare. Väggarna har fibo våtrumsskivor och toalettstol syns i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med duschhörna, fibo våtrumsskivor, våtrumsmatta och kombinerad tvättmaskin samt torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lade våtrumsmatta 5000kr innan rot. Sen satte jag fibo våtrumsskivor på väggarna. Dessa kan du sätta direkt på reglarna och är godkända av Boverket. Toaletten köpte jag för 400kr på Blocket och då ingick handfatet. Jag tror faktiskt att den dyraste posten var torktumlare och tvättmaskin. Jag gjorde en del jobb själv och kom undan med 60000kr efter rot. Mycket tack vare fibo våtrumsskivor.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
[bild][bild] Jag lade våtrumsmatta 5000kr innan rot. Sen satte jag fibo våtrumsskivor på väggarna. Dessa kan du sätta direkt på reglarna och är godkända av Boverket. Toaletten köpte jag för 400kr på Blocket och då ingick handfatet. Jag tror faktiskt att den dyraste posten var torktumlare och tvättmaskin. Jag gjorde en del jobb själv och kom undan med 60000kr efter rot. Mycket tack vare fibo våtrumsskivor.
Hi. Where did you buy Fibo board? I looked last year and couldn't find a seller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.