567 620 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
3 mån, -0,25% från listränta, 1,6 MSEK, Nordea
(lånet uppdelat i 3 delar, med förfallodatum jämnt utspritt så att ca 1/3 läggs om varje månad, ungefär)
Jag har inte varit speciellt hård mot banken, endast vid ett möte när jag lånade ytterligare 250 000 kr nämde jag att SBAB och Skandiabanken ger mig rakt upp och ner -0,2%, så då sänkte Nordea utan att blinka min ränta med 10 punkter (hade -0,15% innan).
Jag ska ta tag i och göra en mer ordentlig "upphandling" under våren/sommaren, med fler banker.
(lånet uppdelat i 3 delar, med förfallodatum jämnt utspritt så att ca 1/3 läggs om varje månad, ungefär)
Jag har inte varit speciellt hård mot banken, endast vid ett möte när jag lånade ytterligare 250 000 kr nämde jag att SBAB och Skandiabanken ger mig rakt upp och ner -0,2%, så då sänkte Nordea utan att blinka min ränta med 10 punkter (hade -0,15% innan).
Jag ska ta tag i och göra en mer ordentlig "upphandling" under våren/sommaren, med fler banker.
Redigerat:
Väldigt olika räntor alla har 
Vi har Nordea med 2,79 rörligt
lån på 2,4 milj
bra elle dåligt? Har inte förhandlat något,
Är inte så insatt med räntorna som man borde vara. Byggde hus för lite mer än ett årsen och då tyckte vår bankman att vi skulle ha allt på rörligt och att marknaden skulle gå ner de nästkommande 2 åren. nu har det gått lite mer än 1 år.
Hur ser det egentligen ut, vad tror ni stiger räntan till hösten?
Vi har Nordea med 2,79 rörligt
lån på 2,4 milj
bra elle dåligt? Har inte förhandlat något,
Är inte så insatt med räntorna som man borde vara. Byggde hus för lite mer än ett årsen och då tyckte vår bankman att vi skulle ha allt på rörligt och att marknaden skulle gå ner de nästkommande 2 åren. nu har det gått lite mer än 1 år.
Hur ser det egentligen ut, vad tror ni stiger räntan till hösten?
Alla,
kolla gärna http://comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan ... detta använde jag och slutade med SEB ... 0.75 påslag
kolla gärna http://comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan ... detta använde jag och slutade med SEB ... 0.75 påslag
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Jag håller som mest på och förhandlar med olika banker för omplacering av ett "litet" lån om knappt 900 000.
SEB har erbjudit ett påslag om 0,65 på deras upplåningsränta, dvs 2,27 på deras 3 mån, eller 2,79 på deras 5 års ränta (ränta från dagens datum, men verkliga räntan sätts ju då lånen aktiveras, för min del i mitten av februari).
Länsförsäkringar ger som max 0,15 rabatt mot deras listränta och 20% på försäkringar.
Skandiabanken ger bara listränta (de har ju volymrabatt istället, men så stort är alltså inte mitt lån). Å andra sidan kräver de inte helkundsengagemang utan bara lönekonto och kort, och de har en banklösning som jag gillar massor, utan krångliga inloggningar.
Måste erkänna att SEBs erbjudande är mycket lockande...
SEB har erbjudit ett påslag om 0,65 på deras upplåningsränta, dvs 2,27 på deras 3 mån, eller 2,79 på deras 5 års ränta (ränta från dagens datum, men verkliga räntan sätts ju då lånen aktiveras, för min del i mitten av februari).
Länsförsäkringar ger som max 0,15 rabatt mot deras listränta och 20% på försäkringar.
Skandiabanken ger bara listränta (de har ju volymrabatt istället, men så stort är alltså inte mitt lån). Å andra sidan kräver de inte helkundsengagemang utan bara lönekonto och kort, och de har en banklösning som jag gillar massor, utan krångliga inloggningar.
Måste erkänna att SEBs erbjudande är mycket lockande...
Är ni kunder hos SEB idag eller är det ett erbjudande om ni blir helkunder hos dem? Håller precis på att "förhandla" om vårt lån som vi hitills har haft +0,45 på. Bankens utgångsbud inför förlängningen var +1,0. Bortsett från de allmänna förändringar på marknaden så har vi mer affärer genom banken idag jämfört med två år sedan, vi har också sänkt vår belåningsgrad. Väntar på att bli uppringd av den centrala bolåneavdelningen och det är ju alltid intressant att ha färska uppgifter att jämföra med.Hummingbird skrev:Jag håller som mest på och förhandlar med olika banker för omplacering av ett "litet" lån om knappt 900 000.
SEB har erbjudit ett påslag om 0,65 på deras upplåningsränta, dvs 2,27 på deras 3 mån, eller 2,79 på deras 5 års ränta (ränta från dagens datum, men verkliga räntan sätts ju då lånen aktiveras, för min del i mitten av februari).
Länsförsäkringar ger som max 0,15 rabatt mot deras listränta och 20% på försäkringar.
Skandiabanken ger bara listränta (de har ju volymrabatt istället, men så stort är alltså inte mitt lån). Å andra sidan kräver de inte helkundsengagemang utan bara lönekonto och kort, och de har en banklösning som jag gillar massor, utan krångliga inloggningar.
Måste erkänna att SEBs erbjudande är mycket lockande...
edit: Nu har jag pratat med bolåneavdelningen. Enligt tjejen jag pratade med så var det inte ovanligt med marginaler på +0,40 - 0,50 när vi tecknade vårt lån. Nya kunder idag hamnar oftast på en marginal mellan +1,1 och +1,3. Äldre kunder som går in i ny villkorsperiod får 0,95 - 1,15. Givetvis finns det lite räntekrut kvar för speciella förhållanden, men enligt henne var det inte så väldigt vanligt med kunder som förlänger som får marginaler på under 0,9. Ett skäl enligt henne var de nya kapitaltäckningskraven i Basel III. Som det ser ut nu så accepterar vi +0,9 och kör vidare på 3-månader och bevarar vår handlingsfrihet. Hinner inte köra ett förhandlingsrace och handen på hjärtat är jag nöjd med SEB som vardagsbank.
Redigerat:
Var på banken idag och fick 2.78 på 3 månaders..
Lån under 1 miljon, 75% belåning, 2.78%, Handelsbanken, ränterabatt 0.3% som gäller i 14 månader.
När han satt och fippla med datorn så såg jag nåt med listränta som va 1.8% kan detta varit deras upplåningsränta för 3 månaders?
Lån under 1 miljon, 75% belåning, 2.78%, Handelsbanken, ränterabatt 0.3% som gäller i 14 månader.
När han satt och fippla med datorn så såg jag nåt med listränta som va 1.8% kan detta varit deras upplåningsränta för 3 månaders?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
SEBs upplåningsränta för 3-månaders ligger idag på 1,55. http://www.byggahus.se/upplaningsrantajkarlberg skrev:
Handelsbankens upplåningsränta borde vara väldig lik SEBs, kanske något lägre.
1,80 kan vara det lokala handelsbankkontoret får låna av huvudkontoret. Tror att Handelsbanken har en internprissättning. Någon som vet?
Upplåningsränta inklusive premie för låneskydd kanske? Blir i så fall 3 000 kr på en miljon.Per Eskilsson skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Ursäkta sent svar, ser att du har förhandlat klart med banken nu, så det här svaret hjälper dig väl inte nu.fredl skrev:Är ni kunder hos SEB idag eller är det ett erbjudande om ni blir helkunder hos dem? Håller precis på att "förhandla" om vårt lån som vi hitills har haft +0,45 på. Bankens utgångsbud inför förlängningen var +1,0. Bortsett från de allmänna förändringar på marknaden så har vi mer affärer genom banken idag jämfört med två år sedan, vi har också sänkt vår belåningsgrad. Väntar på att bli uppringd av den centrala bolåneavdelningen och det är ju alltid intressant att ha färska uppgifter att jämföra med.
edit: Nu har jag pratat med bolåneavdelningen. Enligt tjejen jag pratade med så var det inte ovanligt med marginaler på +0,40 - 0,50 när vi tecknade vårt lån. Nya kunder idag hamnar oftast på en marginal mellan +1,1 och +1,3. Äldre kunder som går in i ny villkorsperiod får 0,95 - 1,15. Givetvis finns det lite räntekrut kvar för speciella förhållanden, men enligt henne var det inte så väldigt vanligt med kunder som förlänger som får marginaler på under 0,9. Ett skäl enligt henne var de nya kapitaltäckningskraven i Basel III. Som det ser ut nu så accepterar vi +0,9 och kör vidare på 3-månader och bevarar vår handlingsfrihet. Hinner inte köra ett förhandlingsrace och handen på hjärtat är jag nöjd med SEB som vardagsbank.
Jag var under min studenttid kund i banken, men det är många år sen. Dock har jag haft kvar mitt transaktionskonto hela vägen, men inte använt det. Nu återvänder jag, och dessutom med bolån. På det sättet så är jag ny kund i banken, och liksom du så anförde jag också argumentet att 0.4-0.45 så sent som knappa året sen var möjliga påslag. Liksom du så fick jag "Det var då, andra tider" - till svar, så jag får väl anse mina 0,65 som ganska bra och ja, det är ett helkundsbegrepp som omfattar lönekonto, kort, internetbank och ett nyöppnat ISK-konto med månadsspar.
Lånegraden på lägenheten blir 84% med amortering av de procent >70 under en 10 års period.
Intressant det hon säger om förlängningar, jag har själv funderat lite på vad som händer efter de där 24 mån som rabatten gäller om jag inte binder allt nu. Jag går i tankarna på att binda en del och ha en del kvar rörligt, MEN vill ju inte att den rörliga delen ska tappa sin rabatt efter 2 år så att jag blir missnöjd och (återigen) får betala för att lösa ut det bundna lånet om jag vill byta bank. Samtidigt är 2 år så himla kort tid att binda på när räntan blir så bra....
Redigerat:
Min nya ränta från och med idag är 2,42, så jag åkte upp 0,26 när vi förlängde lånet. Vet inte om banken tjänar så värst mycket på sin hantering av oss. Det banken tog ifrån oss med ena handen, tog jag tillbaka på andra sätt genom krympt engagemang. Lånet kostar oss några tusenlappar mer om året, så för att "offsetta" den kostnaden så har jag sett till att få bättre sparränta på några pengapåsar som vi hade parkerade. Eftersom banken inte tog någon hänsyn till vår goda likviditet i fastställandet av vår marginal så behövde de ju inte heller få låna de pengarna av oss till en oförskämt låg ränta.
edit: Hade faktiskt inte räknat ihop hur mycket vi "förlorade" på att ha de här pengarna på SEB:s enkla sparkonto tidigare då varje konto inte hade så stor behållning från början. När man lade ihop dem och räknade på hur stor skillnaden blev på ett år så blev beslutet väldigt enkelt.
edit2: Kollade nu och på vårt billån (SEB:s miljöbilslån som vi tog 2009-06) betalar vi 2,61% i ränta. Det skiljer alltså bara 19 punkter mellan bolån och billånet. Jämförbara säkerheter?
edit: Hade faktiskt inte räknat ihop hur mycket vi "förlorade" på att ha de här pengarna på SEB:s enkla sparkonto tidigare då varje konto inte hade så stor behållning från början. När man lade ihop dem och räknade på hur stor skillnaden blev på ett år så blev beslutet väldigt enkelt.
edit2: Kollade nu och på vårt billån (SEB:s miljöbilslån som vi tog 2009-06) betalar vi 2,61% i ränta. Det skiljer alltså bara 19 punkter mellan bolån och billånet. Jämförbara säkerheter?
Redigerat: