567 631 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Hade idag möte med SEB om en ny villkorsperiod för vårt 3-månaders lån. Deras "erbjudande" var ett påslag på 1,0 oavsett bindningstid. De hade många argument för varför en lägre marginal inte är möjligt på dagens bolånemarknad jämfört med hur det var för två år sedan. Att vi hade fått en höjd värdering och därmed sänkt belåningsgrad (från 85% till 70%) var inte intressant att diskutera. Att vi hade förstärkt marginalerna överlag och ökat på både sparande (både konventionellt sparande och amortering) var inte heller något som var intressant att diskutera.
Är lite småputt nu och kommer att utnyttja tiden som är kvar för att se om någon är sugen på att ta över våra affärer. Har kanske haft SEB som min huvudsakliga bank lite för länge. Det är inte främst en fråga om kronor och ören, men är man skötsam och lågrisk så borde man kunna få ett bättre erbjudande än mannen från gatan (TCO-dealen har ju +0,9 som tak med individuella golv).
Är lite småputt nu och kommer att utnyttja tiden som är kvar för att se om någon är sugen på att ta över våra affärer. Har kanske haft SEB som min huvudsakliga bank lite för länge. Det är inte främst en fråga om kronor och ören, men är man skötsam och lågrisk så borde man kunna få ett bättre erbjudande än mannen från gatan (TCO-dealen har ju +0,9 som tak med individuella golv).
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Banken sänker inte räntan för att vi sänker vår belåningsgrad. Snarare tvärtom. Inte heller sänker de räntan för att du varit kund hos dem länge. Tyvärr.fredl skrev:Hade idag möte med SEB om en ny villkorsperiod för vårt 3-månaders lån. Deras "erbjudande" var ett påslag på 1,0 oavsett bindningstid. De hade många argument för varför en lägre marginal inte är möjligt på dagens bolånemarknad jämfört med hur det var för två år sedan. Att vi hade fått en höjd värdering och därmed sänkt belåningsgrad (från 85% till 70%) var inte intressant att diskutera. Att vi hade förstärkt marginalerna överlag och ökat på både sparande (både konventionellt sparande och amortering) var inte heller något som var intressant att diskutera.
Är lite småputt nu och kommer att utnyttja tiden som är kvar för att se om någon är sugen på att ta över våra affärer. Har kanske haft SEB som min huvudsakliga bank lite för länge. Det är inte främst en fråga om kronor och ören, men är man skötsam och lågrisk så borde man kunna få ett bättre erbjudande än mannen från gatan (TCO-dealen har ju +0,9 som tak med individuella golv).
Ja jag trodde väl att TCO dealen skulle gå att få, men icke - 1% va det bästa som gick att få till.fredl skrev:Hade idag möte med SEB om en ny villkorsperiod för vårt 3-månaders lån. Deras "erbjudande" var ett påslag på 1,0 oavsett bindningstid. De hade många argument för varför en lägre marginal inte är möjligt på dagens bolånemarknad jämfört med hur det var för två år sedan. Att vi hade fått en höjd värdering och därmed sänkt belåningsgrad (från 85% till 70%) var inte intressant att diskutera. Att vi hade förstärkt marginalerna överlag och ökat på både sparande (både konventionellt sparande och amortering) var inte heller något som var intressant att diskutera.
Är lite småputt nu och kommer att utnyttja tiden som är kvar för att se om någon är sugen på att ta över våra affärer. Har kanske haft SEB som min huvudsakliga bank lite för länge. Det är inte främst en fråga om kronor och ören, men är man skötsam och lågrisk så borde man kunna få ett bättre erbjudande än mannen från gatan (TCO-dealen har ju +0,9 som tak med individuella golv).
Vi skulle faktiskt kunna få TCO-dealen även om den inte inträder för någon månad senare efter ett "ok" från kontorschefen. Vi får se hur vi gör, hade väl tänkt mig +0,7 någonstans, men samtidigt så med vårat (med storstadsmått mätt) ganska blygsamma lån så är inte +0,9 någon katastrof.FredrikR skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Storleken på lånet verkar inte heller ha någon betydelse. Du får inte mer rabatt för att du lånar 5 miljoner än 1 miljon.
Det enda som verkar funka är att byta bank - eller åtminstone hota om att byta.
Det enda som verkar funka är att byta bank - eller åtminstone hota om att byta.
Lån: 2,2 MSEK (omtecknat 2013-01-15)
Bank: Nordea
Räntor:
5 år: 3.00
4 år: 2.91
3 år: 2.75
Bank: Nordea
Räntor:
5 år: 3.00
4 år: 2.91
3 år: 2.75
Nu har vi bestämt oss för att köra med Swedbank. Fick bästa räntevillkoren där både gällandes byggkredit och kommande boräntor. På byggkrediten får vi 3-måndaersräntan och inga avgifter känns helt ok. När vi sedan lägger om till boräntor har vi i dagsläget blivit lovade -0,5 på rörligt och -0,6 på budnet lån. Hoppas på att kunna förhandla lite ytterligare när det är dags.
Bara att gratulera till den dealen hos Swedbank.Februaribruden skrev:Nu har vi bestämt oss för att köra med Swedbank. Fick bästa räntevillkoren där både gällandes byggkredit och kommande boräntor. På byggkrediten får vi 3-måndaersräntan och inga avgifter känns helt ok. När vi sedan lägger om till boräntor har vi i dagsläget blivit lovade -0,5 på rörligt och -0,6 på budnet lån. Hoppas på att kunna förhandla lite ytterligare när det är dags.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
jonasstrom, nu har jag lagt till dig i listan i trådens förstasida.