F
fredl skrev:
Min nya ränta från och med idag är 2,42, så jag åkte upp 0,26 när vi förlängde lånet. Vet inte om banken tjänar så värst mycket på sin hantering av oss. Det banken tog ifrån oss med ena handen, tog jag tillbaka på andra sätt genom krympt engagemang. Lånet kostar oss några tusenlappar mer om året, så för att "offsetta" den kostnaden så har jag sett till att få bättre sparränta på några pengapåsar som vi hade parkerade. Eftersom banken inte tog någon hänsyn till vår goda likviditet i fastställandet av vår marginal så behövde de ju inte heller få låna de pengarna av oss till en oförskämt låg ränta.

edit: Hade faktiskt inte räknat ihop hur mycket vi "förlorade" på att ha de här pengarna på SEB:s enkla sparkonto tidigare då varje konto inte hade så stor behållning från början. När man lade ihop dem och räknade på hur stor skillnaden blev på ett år så blev beslutet väldigt enkelt.

edit2: Kollade nu och på vårt billån (SEB:s miljöbilslån som vi tog 2009-06) betalar vi 2,61% i ränta. Det skiljer alltså bara 19 punkter mellan bolån och billånet. Jämförbara säkerheter? ;)
Utan att veta så skulle jag i princip säga: I ditt fall, ja i princip jämförbara säkerheter. Du/Ni är personligt betalningsansvariga för både hus- och billånet. I praktiken är både huset och din själ säkerhet för billånet.......

Har precis förhandlat om rabatterna på våra (3-mån) lån då rabatten försvann vid årsskiftet. Tydligen så var det stört omöjligt för mig att behålla mina 90 punkters rabatt mot deras officiella 3-mån ränta. Det bästa dom kunde göra (enligt min bankkontakt) var 65 punkter, var inte så mycket annat än att tacka och ta emot.

Band dessutom om ett gammalt 3-årigt lån som löper ut om några veckor. Valde efter lite velande 3 år igen och lyckades sänka den räntan med några punkter, 2,625 % blev den nya 3-års räntan, egentligen 2,60% men valde att räntesäkra fram till ombindningsdagen och det kostade 2,5 punkter.

vi blev erbjudna 2.98% av swedbank om vi band hälften av våra 3-månaders i två år, (ca550k) inte så bra eller?

kvistarn2 skrev:
vi blev erbjudna 2.98% av swedbank om vi band hälften av våra 3-månaders i två år, (ca550k) inte så bra eller?
2,98% på 2 år eller på 3 mån?

FredrikR skrev:
2,98% på 2 år eller på 3 mån?
2.98 på två år, just nu har vi 2.94 på 3-mån.

Vi köpte hus för 1 månad sedan. Band det ena lånet på 3 år 3.04% och ett på 5 år 3.33 %. Nu vet vi vad huset kommer kosta ett tag framöver, med ränta och amorteringar betalar vi cirka 5500:- / månad. Då vet vi att vi med mycket god marginal har råd att bo där.

kvistarn2 skrev:
2.98 på två år, just nu har vi 2.94 på 3-mån.
-0,11% låter nästan som de vill att ni ska kolla runt bland andra banker, enligt mig. :)
Tyvärr.
Vi gick nyligen från Swedbank till Nordea och fick -0,4% (-0,5% totalt) bättre ränta än Swedbank och bättre vilkor över lag. Har varit Swedbank-kund hela livet före detta då, men så mycket var det värt.

FredrikR skrev:
-0,11% låter nästan som de vill att ni ska kolla runt bland andra banker, enligt mig. :)
Tyvärr.
Vi gick nyligen från Swedbank till Nordea och fick -0,4% (-0,5% totalt) bättre ränta än Swedbank och bättre vilkor över lag. Har varit Swedbank-kund hela livet före detta då, men så mycket var det värt.
jo jag vet, vi har drygt 20 månader kvar till topplånet är betalt och då ska vi kolla andra banker tänkte vi.

Kan ju vara värt att kolla runt lite lätt redan nu.
Andra banker har andra vilkor, som tex. 85% bottenlån.

Om ni vill komma från Swedbank alltså.

FredrikR, vi är i exakt samma läge. Swedbank hela våra liv. De räknar med att vi är lata och stannar kvar. Vi flyttar till nytt snart och får 0,5 lägre på Nordea.

Givetvist dumt av bank att ge rabatt när så många inte orkar... För oss blir det 12 000/ år ungefär o byta. Då orkar man.

Zeke_Varg skrev:
FredrikR, vi är i exakt samma läge. Swedbank hela våra liv. De räknar med att vi är lata och stannar kvar. Vi flyttar till nytt snart och får 0,5 lägre på Nordea.

Givetvist dumt av bank att ge rabatt när så många inte orkar... För oss blir det 12 000/ år ungefär o byta. Då orkar man.
Precis, det blir en hel del slantar.
Swedbank verkade väldigt oförstående när jag inte var nöjd med deras villkor.
Dom kunde inte heller svara på vad de konkurrerade med för att locka kunder.

Har ett lån på 380.000 (en del av totallån på ca 3.4Mkr) som skall läggas om den 1/3, får hos Handelsbanken följande:

3mån 2,65 %
1år 2.54 %
2 år 2.66 %
3 år 2.80 %

fredl skrev:
edit: Nu har jag pratat med bolåneavdelningen. Enligt tjejen jag pratade med så var det inte ovanligt med marginaler på +0,40 - 0,50 när vi tecknade vårt lån. Nya kunder idag hamnar oftast på en marginal mellan +1,1 och +1,3. Äldre kunder som går in i ny villkorsperiod får 0,95 - 1,15. Givetvis finns det lite räntekrut kvar för speciella förhållanden, men enligt henne var det inte så väldigt vanligt med kunder som förlänger som får marginaler på under 0,9. Ett skäl enligt henne var de nya kapitaltäckningskraven i Basel III. Som det ser ut nu så accepterar vi +0,9 och kör vidare på 3-månader och bevarar vår handlingsfrihet. Hinner inte köra ett förhandlingsrace och handen på hjärtat är jag nöjd med SEB som vardagsbank.
Både jag och fru fullkund hos SEB. Hade +0,70 och nu när de ska läggas om, 2,5MSEK rörligt, blir det +0,85 så det blir någonstans kring 2,40% om jag förstod dem rätt.

Blev erbjuden 0,95 i marginal på SEB vilket skulle innebära 2,48 på 3-månaders. Blev lack för en kollega med betydligt sämre ekonomi blev erbjuden 85 punkter i marginal.

Vi:
2 pers med bra jobb, netto 57'/mån
65% belåningsgrad, inga andra lån
Kommer över med kort, konton och c:a 140' kronor

Han:
Singel, lägre lön än mig
90% belåningsgrad, ett blancolån och ett billån
Inga besparingar

Jag ifrågasatte detta och fick till svar från min kontakt på SEB i princip bokstavligen att han är en bättre affär och då får bättre villkor.

Jag blir faan orolig på riktigt över våra banker, enda anledningen till att dom kan hålla på så här är "too big to fail"... Så var inte bekymrad om grannen får bättre ränta än dig, du sover antagligen bättre än honom på natten...

Min bankman (kvinna) gjorde något otroligt för oss då vi träffade henne i förra veckan. I och med min sjukdom så är jag i stort behov av pengar. Och jag sa till henne att "om det är någon gång i mitt liv vi behöver hjälp så är det nu". Och det tog hon till sig. Hon sänkte alla våra fastabundna lån rejält, samtidigt som hon säger "Detta får man inte lov att göra, så lova att inte berätta det för någon". Både jag och min fru blev så rörda att vi nästan började gråta.
Nu minns jag inte exakta siffror, men vi har två hus, dryg 2.6M lån. Med amorteringar på topplån och ränta varje månad så betalar vi 7500. Detta innan jämkning. Det är vad en normal lägenhet kostar per månad.

Det finns bra människor med rent hjärta även i bankvärlden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.