Allt är ju relativt... Ser man det strikt utifrån procentsatsen så är det en riktigt urusel ränta. Vi har en ränta på 2,41%(Det är flera här på BH som har bättre ränta än vad vi har, det är bara att kolla i listan i början på den här tråden), mao så betalar du ca 50% mer i ränta än vad vi gör...
 
Redigerat:
ullberg
noone70 skrev:
Allt är ju relativt... Ser man det strikt utifrån procentsatsen så är det en riktigt urusel ränta. Vi har en ränta på 2,41%(Det är flera här på BH som har bättre ränta än vad vi har, det är bara att kolla i listan i början på den här tråden), mao så betalar du ca 50% mer i ränta än vad vi gör...
Du har säkert den räntesatsen just nu, men i början av året hade du det troligen inte, så sett över året är det inte så stor skillnad. Jag har en av de bättre listade 3-mån räntorna, men även jag hade nog en bit över 3,5 i början av året, snittet är en bit under det, men inte i närheten av min nuvarande notering som är årslägsta...

Till frågeställaren skulle jag säga att utan att veta mer om er situation (belåningsgrad och ekonomi i övrigt) är det omöjligt att bedöma rimligheten i er räntesats. Även med mer info är jag inte tillräckligt kunnig för att bedöma den, som jämförelse skattar jag mitt hushålls (två vuxna förvärvsarbetande) belåningsgrad till under 50%, och vi lägger mindre än 5% av vår bruttoinkomst på räntor, och gissningsvis i storleksordningen strax över 10% på boende i sin helhet (dvs. Räntor, värme, el, VA, försäkring, samfällighetsavgifter och direkta reparationer), om ni har liknande siffror (om ni har 200k i lån rimligtvis bättre), så kan man i jämförelsen säga att vi har lägre ränta än ni har.

/U
 
  • Gilla
Tant Blå
  • Laddar…
3 lån på 900 000:- st hos Länsförsäkringar

3år 2,80
5år 3,15
7år 3,50

Lades om 28 december 2012
 
Redigerat:
4 lån Nordea

3x 900 000 Kr 5 år 2,75%
1x 306000 kr 3 Mån 2,75 %
 
Glömde berätta att lånen lades om 18 december 2012
 
Vi håller för fullt på att kolla vem som ger bäst ränta. Inga vettiga svar än annat än SEB som inte kan förbättra det vi har nu. 2,7% på 3mån erbjöd dom på telefon, kanske 2,65% i bästa fall. Vi har 2,7% nu hos Nordea. Tackade artigt nej.
Dom roligaste är hittills Danske Bank som inte vill låna ut till oss. Min sambo är mammaledig och då anser dom att vi är en riskgrupp. Att vi har sparat ca 10kkr varje månad sen Moa föddes och mammaledigheten började och inte har billån trots att vi köpte ny bil i Mars verkar kvitta. Dom gnällde även över att vi har 2 bilar. Vi är duktiga på att slösa också så vore man lite duktig med att hålla i pengarna skulle vi nog lätt spara några tusen till varje månad. Vi hade klarat minst 2ggr högre ränta i kombination med mammaledighet. Det finns dom med lägre inkomst och högre lån som antagligen får lån hos dom, undra hur det går till. Borde dom inte titta på ekonomin istället för att stirra sig blinda på mammaledigheten? Jag skiter iofs i om dom inte vill att vi flyttar lånet till dom, en mindre att välja på.
 
Ska till banken idag och sätta mina lån. Har fått en värdering på 3,2 mkr och tänkte låna 2,3 mkr på Nordea.
Vad ska man satsa på att få för ränta?
 
empame skrev:
Ska till banken idag och sätta mina lån. Har fått en värdering på 3,2 mkr och tänkte låna 2,3 mkr på Nordea.
Vad ska man satsa på att få för ränta?
Bytte från fristående Sparbank till Nordea förra veckan och fick -0,5% på 3mån.
2,25Mkr lån, värdering 2,65Mkr.
 
Tack souba och thsi. Nu har jag lagt till er i listan i trådens förstasida.
 
Per Eskilsson skrev:
Tack souba och thsi. Nu har jag lagt till er i listan i trådens förstasida.
Du kan lägga till mig också om du vill Per.

Nordea, 2250000, 3mån 2,48% from 130111
 
Fixat!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det va som f-n, trodde inte man kunde få ner den så pass... Vad har ni gjort för att lyckas?
 
empame skrev:
Det va som f-n, trodde inte man kunde få ner den så pass... Vad har ni gjort för att lyckas?
Jag vet inte riktigt, hoppas inte det var lockränta enbart för att få oss och välja Nordea, men iom 3mån så är man ju inte tvungen att vara kvar. :)
Dom känns väldigt framåt här på orten, medans Swedbank där vi varit kunder i stort sett hela inte kunde/ville/förstod..
 
ullberg
Ett förslag till förbättring av listan:

Jag skulle gärna se att gammal informations skiljs från nyare. Ett förslag är att när information blir "gammal" markeras den med grå färg (istället för den svarta som gäller för ny information). Detta är väl mest relevant för 3-mån räntan men om denna lista lever länge är det ett problem även för de längre löptiderna

Problem med denna approach:

1) arbete för Per, vet ej om era utvecklare skulle kunna automatisera detta...
2) bestämma när information blir gammal, man kan ha olika åsikter, men jag skulle kunna tänka mig någonstans mellan 1,5-2*löptiden, information äldre än det gråmarkeras...

Ännu hellre skulle man göra det steglöst genom att använda en gradient från ljusgrått till svart där avstånd från nutid bestämmer plats på gradienten, men det är verkligen överkurs och då blir det krav på automatisering.

Tror du att du skulle orka med någon lightvariant på detta Per?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.