Stringfellow Hawke skrev:
Blev erbjuden 0,95 i marginal på SEB vilket skulle innebära 2,48 på 3-månaders. Blev lack för en kollega med betydligt sämre ekonomi blev erbjuden 85 punkter i marginal.

Vi:
2 pers med bra jobb, netto 57'/mån
65% belåningsgrad, inga andra lån
Kommer över med kort, konton och c:a 140' kronor

Han:
Singel, lägre lön än mig
90% belåningsgrad, ett blancolån och ett billån
Inga besparingar

Jag ifrågasatte detta och fick till svar från min kontakt på SEB i princip bokstavligen att han är en bättre affär och då får bättre villkor.

Jag blir faan orolig på riktigt över våra banker, enda anledningen till att dom kan hålla på så här är "too big to fail"... Så var inte bekymrad om grannen får bättre ränta än dig, du sover antagligen bättre än honom på natten...
Låter som att han genererar större intäkter för banken. Kvaliteten på säkerheten kanske bedöms vara fullgod trots hög belåningsgrad. enligt uttalande i dn förra veckan så ska en riktigt bra kund hamna på 0,85-0.95.
 
Så, då är mina lån omlagda och klara, en dag senare än tänkt för att min gamla bank påstod att jag inte hört av mig och därför band om det lån som gick ut på en ny avtalsperiod, och ville inte släppa det utan ränteskillnadsavgift. Dock var det deras egna interna kommunikation som inte fungerat, så de fick ge sig och släppa lånet utan kostnad.

Nu är jag kund hos SEB, 888000 kr uppdelat i 3 delar, 84% belåningsgrad
2,17 på 3 månaders (2/3) och 2,56 på 3 års (1/3) blev mina räntor (0,65 påslag).
 
  • Gilla
jhenrikj och 1 till
  • Laddar…
Hej
Har precis avslutat vårt nybygge och nyligen flyttat in. Bygget gick på 3,2 miljoner och värderas till ca 2,8 av banken. Ska nu alltså gå över från byggkredit till vanliga lån. Blir 2,1 milj bottenlån och 300.000 topplån där vi nu fått erbjudande på 2,6% ränta för 1 års bindingstid på bottenlånet alternativt 3,19 för en femåring. Topplånet 3,2 % rörlig ränta. Vad tror ni om det, borde man slå till?
 
Isf tycker jag du ska strunta i ettåringen och ta femåringen som verkar betydligt bättre på sikt.
 
jonengs skrev:
Hej
Har precis avslutat vårt nybygge och nyligen flyttat in. Bygget gick på 3,2 miljoner och värderas till ca 2,8 av banken. Ska nu alltså gå över från byggkredit till vanliga lån. Blir 2,1 milj bottenlån och 300.000 topplån där vi nu fått erbjudande på 2,6% ränta för 1 års bindingstid på bottenlånet alternativt 3,19 för en femåring. Topplånet 3,2 % rörlig ränta. Vad tror ni om det, borde man slå till?
Kan vara idé på att kolla runt lite. 2,4msek blir ju drygt 85% belåningsgrad. Vissa banker erbjuder ju bottenlån upp till 85%.
 
Hummingbird skrev:
Så, då är mina lån omlagda och klara, en dag senare än tänkt för att min gamla bank påstod att jag inte hört av mig och därför band om det lån som gick ut på en ny avtalsperiod, och ville inte släppa det utan ränteskillnadsavgift. Dock var det deras egna interna kommunikation som inte fungerat, så de fick ge sig och släppa lånet utan kostnad.

Nu är jag kund hos SEB, 888000 kr uppdelat i 3 delar, 84% belåningsgrad
2,17 på 3 månaders (2/3) och 2,56 på 3 års (1/3) blev mina räntor (0,65 påslag).
Fick erbjudande om 0,90 i påslag och tyckte det lät bra men med tanke på vad du fått får man nog dra det ett varv till. Har 2,1 milj i lån, 83% belåningsgrad.
 
1. 2,25 2. 2013-03-20 3. SEB 4. Ca 3 Mille ( hus och stuga bil>85%) 5. Majken Karlsson 6. +0,7
3-månaders.

Dock har banken gjort en bedömning av värdet på huset i dagsläget och det ligger ca 1 milj plus mot belåningen.
Ingen toppenränta men ändå nog bra för att byta bank. Tjänade ca 6000/år på detta.
 
Majken Karlsson skrev:
1. 2,25 2. 2013-03-20 3. SEB 4. Ca 3 Mille ( hus och stuga bil>85%) 5. Majken Karlsson 6. +0,7
3-månaders.

Dock har banken gjort en bedömning av värdet på huset i dagsläget och det ligger ca 1 milj plus mot belåningen.
Ingen toppenränta men ändå nog bra för att byta bank. Tjänade ca 6000/år på detta.
Tolkar jag det rätt att ni har ett huslån och har bakat in "lån" för fritidshus och bilen i det?
 
Typ. Eller tre lån med samma ränta.
 
Min 3 månaders har förändrats, ner 25 punkter.

1) 3,04% 2) 2013-05-28 3) Swedbank 4) 1,7 mkr 5) loffes*​
 
Min 5 åring har gått ner...eller så har jag skrivit fel...

Nu är den i alla enligt nedan:
1) 3,50% 2) 2016-11-30 3) Swedbank 4) 0,1 mkr 5) loffes*
 
Var på Nordea idag och blev erbjuden 2,60 på 3-månaders. Orkar inte tjata då det är bättre rabatt än tidigare. Vi har lånet uppdelat i tre delar varav två bundna och ett 3-månaders.

3-månaders 1) 2,98% 2) 2013-05-01 3) Nordea 4) 721.000, 2013-03-31 blir det 2,60%
3 år 1) 3,05% 2) 2013-04-26 3) Nordea 4) 783.000, ändras till 3-månaders 2013-04-26 till 2,60%
3 år 1) 4,44% 2) 2014-04-?? 3) Nordea 4) 783.000 Blä! :( Blir så när frugan vill binda och jag vill ha rörligt.
 
2,46 på vår 3 mån
 
Har SEB skött sig idag med nya räntan på 3-månaders..?
 
ullberg
Det verkar så, när jag loggar in har de ännu inte justerat min ränta men när man tittar på deras lista över upplåningsräntor står det att den är justerad den 20:e (1,59) och sett till http://www.byggahus.se/upplaningsranta så är det i alla fall inte bara över ett par dagar, vi får väl se om några veckor om den sjunker till bottennoteringen 1,51 (nåddes 13:e februari).

Mina uppgifter bör justeras till 2,09, har inte hundra koll på när nästa ränterjusteringsdag är men det vet säkert någon annan.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.